Krönika, Dagens Industri

Weekend 31 mars

Krönika

Jan Gradvall

Magasinet Diego har i sitt senaste numret ett reportage där fem av landets sammanlagt 66 000 arbetslösa akademiker porträtteras. En av dem säger: ”Att jag överhuvudtaget valde att studera berodde på att jag såg det som en slags garanti för att få jobb.”

Precis det har vi alla fått höra under vår uppväxt. ”Du måste skaffa dig en bra utbildning.” Utbildning är lösningen på allt.

Men att arbetsgivarna på dagens rörliga arbetsmarknad ofta resonerar precis tvärtom blir tydligt om man bläddrar till en intervju med Micael Bindefeld i samma Diego-nummer. Bindefeld säger att han vid nyanställningar känner större samhörighet med dem som byggt ett eget nätverk, ”utan att nödvändigtvis ha akademiska meriter”.

Parallellt med detta rapporterade Dagens Industri förra veckan om att Svenskt Näringsliv startat en Kris- & Framtidskommission för att skapa 500 000 nya jobb. I det färdiga förslaget, som presenteras senare i vår, finns vad som kanske kan vara lösningen – entreprenörskap på schemat.

Men hur lär man ut entreprenörskap? Ett sätt att är att titta på de självlärda branscher där det inte finns någon möjlighet till utbildning överhuvudtaget.

Rockmusiker är precis lika hårt drabbade i det nya informationssamhället som akademiker. Precis som att inte det längre räcker med att ta examen och söka jobb så räcker det inte med att jaga skivkontrakt och ge ut en skiva.

Endast en minoritet av dagens rockmusiker tjänar längre några pengar på skivförsäljning. Hur ska man då överleva som rockmusiker? Genom att inte vänta på bättre tider. Genom nytänkande entreprenörskap.

I senaste numret av musikmagasinet Word finns ett reportage om rockmusiker som hittat nya sätt för att kunna fortsätta vara verksamma.

The Smithereens är ett amerikanskt rockband som under sin storhets på 1980-talet rosades av kritiker men aldrig legat på några listor. The Smithereens är dömda till att ha en liten publik som blir allt mindre. Detta är ett problem som kan vändas till en möjlighet. Under sin senaste turné övergav The Smithereens halvfulla konsertlokaler och gav i stället utsålda konserter hemma hos sina mest trogna fans. Bandet fick förutom gage gratis boende och mat. Fansen fick allt de kunde drömma om.

Howard Jones är en 51-årig syntpoplegend som sannolikt aldrig mer kommer att få en hitlåt. Under en turné för några år sedan lät Howard Jones göra ”instant” liveskivor. När konserten var slut fanns en bränd skiva till försäljning. Och under någon månad sålde Howard Jones tusentals exemplar av sammanlagt 19 olika livealbum.

Bandet Marillion sålde ett slags aktieandelar för att finansiera ett nytt album. 12 000 fans visade sig vara villiga att betala 16 pund var i förskott. När skivan var färdig kunde stolta fans – som nu kände att de ägde sitt band i dubbel bemärkelse – läsa sina egna namn tryckta på omslaget.

Al Stewart erbjuder kombinerad vinprovning och konserter. 65-åriga Leon Helm från The Band säljer biljetter för 100 dollar styck till intima spelningar i sitt eget hem.

Det går alltid att hitta nya sätt att överleva. Grundproblemet ligger kanske just i föreställningen om att ”hitta ett jobb”, som om det vore något statiskt. Framtiden för 66 000 arbetslösa akademiker ligger snarare i att hitta nya sätt att arbeta.

(slut)

GRADVALLS VAL

FILM

”Tupac: Resurrection”, Canal+, 6 april 21.00. Oscarnominerad dokumentär om Tupac ”2Pac” Shakur. Rapparen som sköts ihjäl 1996 och som fått en Che Guevara-liknande status i dagens populärkultur.

BOK

Chuck Klosterman, ”Killing Yourself To Live”. Vad som var tänkt som en reseskildring från platser där kända rockmusiker dött spårar ur och blir något helt annat. Underbara formuleringar.

MINISTER

Jan Eliasson, ny utrikesminister. Äntligen en välskräddad kosmopolit i den rollen. Magasin Café har redan porträtterat Eliasson som ikon. När kommer första modereportaget med ”nya heta diplomatstilen”?

+

BONUS:

Tim från ”The Office” skivdebuterar

När TV-serien ”Raskens” trollband svenska folket vintern 1976 – med tittarsiffror på över fem miljoner – vällde det in beundrarpost till Gurie Nordwall som spelade Raskens uthålliga och trogna hustru Ida. Men de allra flesta breven var inte adresserade till Nordwall utan just till rollfiguren Ida.

Kanske är det den sortens gränslösa identifikation med en rollfigur som gjort att Tim från ”The Office” nu fått göra en skiva.

Det var David Brent (Ricky Gervais) som hade huvudrollen i ”The Office”. Men det var Tim Canterbury (Martin Freeman) som var karaktären alla identifierade sig med. Den enda normala människan på kontoret. Den man skulle kunna bli kompis med.

Med samma nickande medkännande som man följde Tim i serien tar man del av urvalet på Tims just utgivna samlingsskiva med Motown-låtar. Det står visserligen ”Martin Freeman presents” på skivan ”Made To Measure”, men omslaget pryds av en svartbild där Freeman har exakt den lakoniska min som vi förknippar just med hans roll i ”The Office”.

Martin Freeman, född 1971, visar sig inte bara vara en god skådespelare utan sedan många år hängiven samlare av skivor utgivna på Motown-etiketten. Någon på engelska Universal, som sitter på Motown-katalogen, fick nys om det och kom på den udda men geniala idén att ge ut en skiva med hans 20 Motown-favoriter.

Urvalet är superbt. Martin/Tim inleder med ”I Want You Back” med Jackson 5, kanske förutsägbart, men samtidigt kanske den bästa låt som spelats in. Därefter varvar han klassiker med bortglömda pärlor – hört Stevie Wonders ”Sugar”? – på ett sätt som inte bara blir en perfekt introduktion till Motown utan en av mest spelbara samlingsskivor jag hört.

Nu väntar vi bara på att Sony i Sverige låter Joker i ”Rederiet” (Johannes Brost) göra en samling med sina 20 Stones-favoriter.

Jan Gradvall