Samtidens mest intressanta teveproducent

Realityserier präglas av en freakshowmentalitet. Produktionsbolagens stadsjeepsägare lever i en helt annan 08-verklighet än de bönder, överviktiga och exotiska varelser de gör program om. Men Agnes-Lo Åkerlind har umgåtts i samma kretsar som Danne & Bleckan i tio år. Precis som Rebecca & Fiona har hon också DJ-bakgrund. Intervju i Icon.

Agnes-Lo Åkerlind

Text: Jan Gradvall

Nya vanor kräver nya former av teveprogram. Fram till början av 1970-talet började tevevällarna i Sverige först 19.30. Så var det bara. Fram till dess var det barnprogram.

Men nya undersökningar som gjordes visade att redan klockan 18.30 hade 88 procent av alla förvärvsarbetare hunnit hem och hunnit äta.

Med utgångspunkt från dessa undersökningar utformade Åke och Karin Falck ett helt nytt tevekoncept, en form av mjukstart på kvällen anpassad för en ny tid.
Programmet fick namnet ”Halv sju” och förändrade för alltid svensk television.

40 år senare har teveprogram fortfarande samma upplägg och körschema som ”Halv sju”.

På 2010-talet visade undersökningar en annan avgörande förändring i svenska folkets tevevanor.

Unga vuxna numera vare sig läser tevetablåer i tidningar eller tittar på tablålagda program på SVT. Däremot älskar de SVT Play som de kollar på i datorer och på mobiler. Och tipsar sedan sina kompisar om programmen via Facebook och Twitter.

Den programform som fått det största uppsvinget i denna nya medieålder är dokumentärer. I en allt mer artificiell värld lockar ingenting som ”Based on a true story”. Törsten efter verklighet har aldrig varit större.

Vår tids motsvarighet till revolutionen med ”Halv sju” är SVT Play-produktionerna ”Rebecca & Fiona” och ”Danne & Bleckan”.

Rebecca & Fiona handlar om DJ-duon med samma namn. Danne & Bleckan handlar om hur två barn till missbrukare öppnar och driver en tatuerarsalong, Salong Betong.

De engelska flygtåget Heathrow Express lanserades med ”Famous for 15 minutes”, en slogan som både anspelade på den rekordsnabba restiden, avgångstiden (varje kvart) och dessutom var en smart parafras på Andy Warhols berömda uttalande om att i framtiden kommer alla vara kända i 15 minuter.

”Famous for 15 minutes” skulle även kunnat ha använts som slogan för dokumentärerserierna ”Rebecca & Fiona” och ”Danne & Bleckan”.

Dels vad det gäller avsnittslängd och attityd, dels vad det gäller tempo och utseende. Vid en jämförelse framstår de flest andra svenska teveproduktioner som omoderna, otidsenliga och frånåkta.

”Rebecca & Fiona” vann i fjol en Kristallen, inte i någon webbkategori utan som riktig teve, och ”Danne & Bleckan” är nominerad i år.

Nyckelpersonen bakom dessa expresståg mot framtidens teve är Agnes-Lo Åkerlind, 32.

– En anledning till att serierna blivit populära tror jag är att de känns som de är på riktigt. Nästa ingenting på teve är ju på riktigt, säger Agnes-Lo Åkerlind.

Genren realityserier, även kallad, dokusåpor fick sitt stora genombrott med premiären på ”Expedition: Robinson” 1997. Tevekritiker var eniga om att det var en fluga som snart skulle försvinna.

Men 15 år senare fortsätter reality vara den dominerande genren i alla svenska kanaler.

Vad som däremot förändrats och urvattnats är andelen reality i reality. Personerna i serierna blir i slutänden lika fiktiva som i dramaserier. Handlingen konstrueras av klippare och producenter på produktionsbolagen.

– Alla realityserier klipps på exakt samma sätt, säger Agnes-Lo Åkerlind. Först får man se en intervju med någon som berättar: ”När Kalle kom in i rummet blev jag rädd”. Och därefter får vi se just den scenen. Vi ville till varje pris undvika det. Den sortens klippning med synkar har varit måttstocken för vad vi inte ville göra.

– Vi har jobbat oerhört hårt på att klippa på ett annat sätt. Vissa sekvenser som i rutan tar 15 sekunder tog två dygn att klippa. Om man ska visa den verkliga förhöjda känslan av hur det är att vara på en klubb kan man inte bara gå dit och filma lite. Du måste välja och plocka bildruta för bildruta så att allt också känns som du är på en klubb.

– Min favoritsekvens i ”Rebecca & Fiona” är scenen där de åker bil till en spelning, dansar i slow motion och som avslutas med att en fågel flyger i väg. Jag insisterade på att den skulle klippas till JJ-låten ”Let go”. Egentligen är den alldeles för långsam för att det ska fungera. Men Kalle, som klipper, är ett geni. Den scenen är det finaste vi gjort.

Agnes-Lo Åkerlind har gjort ”Rebecca & Fiona” och ”Danne & Bleckan” tillsammans med klipparen Kalle Lindberg och den rutinerade Clara Mannheimer som varit programledare för ”Elbyl”, producent för ”Kobra” och nu är programutvecklare på SVT Kultur och Samhälle.

– Vad som är slående är hur dålig och ytlig en serie som ”Rebecca & Fiona” skulle kunna ha blivit, Det kunde ha blivit en serie om två brudar som visar magen och går före i kön, säger Clara Mannheimer.

– Allt handlar om tonträff. Att hitta exakt rätt avvägningar, rytm och anslag. När jag jobbade med Agnes-Lo var jag helt lugn. Hon förstod exakt vad jag menade, hon kommer från samma värld som serierna skildrar. Hon har också en solid politisk medveten som är grunden till att det fungerar. ”Rebecca & Fiona” är en serie om feminism, om tjejer som gör det själva. ”Danne & Bleckan” är en serie om utanförskap.

Realityserier präglas ofta av en freakshowmentalitet. De som gör dem åker omkring i produktionsbolagens stadsjeepar och lever i en helt annan 08-verklighet än de småstadsbor, bönder, överviktiga och andra exotiska varelser som de gör program om.

Men Agnes-Lo Åkerlind har umgåtts i samma kretsar som Danne och Bleckan i tio år. Hon har en också en bakgrund som DJ som hon delar med Rebecca och Fiona.

– Vi var ett DJ-kollektiv på 14 personer som hette Eros Video, döpt efter en porrfilmsaffär på Hornsgatan, som blev något slags hipsterfenomen. Vi hade spelningar överallt i Stockholm och även en på Way Out West. Mapei (rappare) var med i kollektivet, även Axel Boman (technoprofil). I och med att vi var så många blev det inte mycket till var och en i gage, haha.

”Rebecca & Fiona” sändes på SVT Play vintern 2010/2011, ”Danne & Bleckan” i höstas.

Egentligen var det meningen att ”Danne & Bleckan” skulle bli Agnes-Los första serie, men alla produktionsbolag hon pitchad för tackade nej. Motiveringen var att det redan fanns andra tatuerarserier som ”LA Ink” och ”Miami Ink”.

– De fattade inte att det var en serie om människor.

Det var också fler än Agnes-Lo som uppvaktade Daniel ”Danne” Eriksson och Anders ”Bleckan” Bleckhorns om att göra en realityserie om Salong Betong.

På YouTube kan man se en pilot gjord av produktionsbolaget Nordisk Film. I denna pilot försöker man göra Salong Betong till en svensk förortsvariant av ”LA Ink”, med en estetik hämtad från hiphopvideor. Alla klichéer om hårda killar på gatan prickas av – utan att man kommer någon in i på livet.

Det är först när man ser den piloten som man inser hur radikalt annorlunda SVT Play-versionen är, allt tack vare Agnes-Los vision och närhet till huvudpersonerna. Varmare, känsligare, mänskligare.

Svenska Dagbladets tevekrönikör Rebecka Åhlund skrev om serien: ”Den stora poängen är inte den manligt dominerade råa och ibland hjärtliga jargongen, utan bakgrunden till livet bredvid resten av samhället. Fattigdom, knarkande mammor och pappor, brist på utvägar från destruktivitet och få möjligheter för de svagaste. När Bleckan går och köper ett par Jordansneakers till sin dotter, sådana han själv aldrig fick som barn därför att hans pappa älskade heroin, är det en revansch större än man egentligen orkar förstå”.

Dagens Nyheters tevekrönikor Johan Croneman kallade samma vecka ”Danne & Bleckan” för ”något av det bästa man kan se på tv just nu”.

Hur blir man en nytänkande teveproducent?

Agnes-Lo Åkerlind är född i Stockholm men uppväxt på landet med gröna vågen-föräldrar. Hennes mamma är psykoterapeut, hennes pappa företagskonsult.

Först bodde familjen på en ö i Ångermanälven, utan teve i hemmet. Därefter flyttade de till ”en kristen och trångsynt by, typ Änglagård” utanför Västervik som bokstavligen var den sista by i Sverige som fick TV4.

– Jag åkte till min storebrosa i Stockholm för att kunna se det mytomspunna ”Bingolotto” på TV4. Jag var helt chockad. En gubbe som drar lotter? Är det det här alla pratar om?

– Jag var helt utanför populärkulturen fram till gymnasiet. Populärkultur för mig var fram till dess ”Crocodile Dundee” och ”Snuten i Hollywood” på VHS. Men jag älskade Madonna. Lyssnade oavbrutet på den röda ”You can dance”-skivan på kassett.

Hennes storebror, nio år äldre, gick på folkhögskola där man gick göra radioproduktioner. När storebrodern en dag kom hem med en radiosändareryggsäck så insåg Agnes-Lo att det var radio hon ville jobba med.

Hon fick praktikplats hos Amanda Rydman på P3, ”Jag var oerhört imponerad av henne, tyckte också hon var lite lik Madonna”. Hon fick beröm för sitt sätt att göra enkäter och fick sedan fler uppdrag.

Agnes-Lo hann jobba med radio i nästan tio år, både som inslagsproducent och programledare, innan hon började göra teve.

Har radion påverkat ditt sätt att göra teve?

– Ja, det tror jag. Jag fick en känsla där för tempo och musikläggning. Jag gick senare teveproducentlinjen på Dramatiska Institutet, men det var inte för mig. Vad jag lärde mig på radion har i högre grad påverkat mitt sätt att göra teve.

Efter att Agnes-Lo Åkerlind förnyat svensk teve med 15-minutersproduktioner ska hon nu tillsammans med Clara Mannheimer, ”världens bästa dramaturg”, göra sin första produktion i långfilmsformat.

Ännu en gång handlar det om en dokumentär om människor i hennes egen bekantskapskrets.

– Det handlar om en tjej som dog av en överdos och hur livet sedan blev för henns närmaste.

(slut)

+

FAKTARUTA 1:

SVT Play har i snitt 1,4 miljoner unika besökare i veckan.

4,7 miljoner svenskar säger att de tittat på SVT Play det senaste halvåret.

15 procent av de som tittare på SVT Play gör det via mobil eller iPad.

+

FAKTARUTA 2:

Namn: Agnes-Lo Åkerlind
Ålder: 32.
Bakgrund: Jobbat från och till med radioprogram på P3 i 10 år, bland annat Ketchup Fanclub, P3 Star och Sommartoppen.
Aktuell med: Producent för SVT Play-serierna ”Rebecca & Fiona” och ”Danne & Bleckan”.
Kommande: Gör en fortsättning på P3:s musikdokumentärserie ”Livet är en fest” tillsammans med Billy Rimgard och David Silva. Långfilmslång dokumentär tillsammans med Clara Mannheimer.



 
¡°They scouted the fodder fake tag heuer previous to boarding in addition to located his or her carriers from the similar cost packing containers the finds rolex replica watches utilised, ¡± he / she claimed. ¡°They looked for as a result of traveling hublot replica uk carriers in addition to gear from the lockers in the event the entrepreneurs were being asleep or maybe from the commode. ¡± It had been grasped of which replica watches like crooks commonly had taken section seat designs. Police force appealed towards open to help be mindful of the stuff while traveling in addition to fake rolex sale assure many people maintained the valuables in addition to rolex replica sale dollars with him or her.