Krönika, Dagens Industri

Weekend 27 januari

Krönika

Jan Gradvall

Skattemoral avgör de europeiska ekonomiernas framtid.

Att Sverige hittills klarat sig mycket bättre än Grekland och Italien beror till stor del på att Sverige har högre skattemoral än i de länderna. Om svenskar i samma utsträckning hade undanhållit pengar från skatt skulle även våra offentliga finanser ha kollapsat.

Det är därför anmärkningsvärt att folkkära artister, vilka systematiskt underminerar den svenska skattemoralen, diskuteras så lite.

I november dömdes sångerskan och programledaren Lotta Engberg av Förvaltningsrätten i Göteborg för skattebrott.

Många i Sverige upptaxeras varje år. Alla försöker vi göra maximalt med avdrag och tänjer ibland på gränserna.

Men i Lotta Engbergs fall är det ingen i enskild händelse det handlar om. Efter att Skatteverket i flera år utrett fallet så misstänks Lotta Engberg för att under fem år, 2004 till 2008, systematiskt ha fått betalt i svarta pengar.

Pengar som kunde ha använts till sjukvård, barnomsorg och skolor har hamnat i hennes egna fickor.

Det systematiska fifflet har erkänts av artistbokaren Bruno Tilliander. I rätten och i en intervju i Göteborgs-Posten redogör han för tillvägagångssättet.

Efter varje framträdande fick hans artisters extra pengar i ett kuvert. Lotta Engberg åtalades för att i 58 fall ha fått svarta pengar på runt 20 000 kronor per framträdande.

Lotta Engbergs försvarslinje – en överklagan mot domen har lämnats in – går i stort ut på att hon rest runt över hela Sverige i fem år och gjort alla dessa framträdanden helt gratis i samband med skivsigneringar.

Detta sagt mot en bakgrund att Lotta Engberg är känd som en estradör, inte som en storsäljande albumartist. Samlingsalbumet ”Världens bästa Lotta” från samma period nådde enligt Wikipedia plats 17 på försäljningslistan.

Vad har SVT:s och TV4:s reaktion varit efter att en av deras största profiler dömts för skattebrott? Hittills ingen alls. Söndag den 25 mars uppträder Lotta Engberg i ”Så ska det låta”.

I och med att Lotta Engberg överklagade domen i januari har den ännu inte vunnit laga kraft.

Men i ett annat fall med en åtalad tv-profil, Ola Lindholm, så räckte det med enbart misstankar för att han direkt skulle stängas av från TV och till och med klippas bort från färdiginspelade program.

När domen senare föll mot Ola Lindholm ansågs själva brottet så ringa att han dömdes till dagsböter på totalt 1 500 kr.

Utan att på något sätt ifrågasätta beslutet om att en barnprogramledare som förknippas med droger är olämplig i rutan, så är det intressant att jämföra hur olika Ola Lindholm och Lotta Engberg dömts av sina arbetsgivare.

För vem är egentligen den sämsta förebilden för tittarna? Vems agerande gör störst skada för samhällsbygget i stort?

Att på sin fritid, utan koppling till arbetet, ha ertappats med spår av kokain i urinen? Eller att i fem års tid utnyttja sin roll som tv-profil till att tjäna svarta pengar som kunde ha tillfallit sjukvård, skolor och barnomsorg?

I förhören berättar kulturchefen för Huddinge kommun att Lotta Engberg för deras räkning uppträtt två gånger med allsång Framträdanden där Lotta Engberg utöver sitt gage fick 46 000 kronor svart.

Göteborgs-Postens granskande artiklar om åtalen mot Bruno Tillianders artister är en fascinerande studie i moraliskt förfall.

Sångaren Magnus Carlsson, känd från Barbados och Alcazar, skrev i ett mail till Bruno att han vill ha sin betalning i ”Brunodinarer”.

Brunodinarer är artisternas benämning på de pengar de fick i kuvert efter spelningarna.

(slut)

+

GRADVALLS VAL

POET
Frank O’Hara (1926-1966). I ett avsnitt av ”Mad Men” läste Don Draper O’Hara. Nu citerar First Aid Kit hans poem ”My heart” i sin låt ”To a poet”.

BIO
”The Descendants”. Aj. Hjärtekrossande sorgeballad av ”Sideways”-regissören på Hawaii. George Clooney kan få en Oscar för sin huvudroll.

THATCHER
I alla de artiklar om Margaret Thatcher-eran som dykt upp efter Meryl Streep-filmen glöms den bästa låten: ”Stand down Margaret” med The Beat från 1980.

+

BONUS NR 1

Ingen annan artist har spelats i så många amerikanska presidentkampanjer som Bruce Springsteen.

John Kerry använde ”No surrender” 2004 och Barack Obama ”The rising” 2008.

Och, det ökända exemplet, Ronald Reagan gick 1984 till val till tonerna av ”Born in the USA”.

I en mycket intressant analys på utmärkta Springsteen-forumet Backstreets.com så påpekar skribenten Christopher Phillips att Springsteens utmärkta nya singel, ”We take care of our own”, riskerar att bli hans mest missförstådda sedan ”Born in the USA”.

Precis som ”Born in the USA” är ”We take care of our own” en låt med med en dubbelbottnad och samhällskritisk underton där verserna och refrängen uttrycker helt olika saker.

När Springsteen i sin nya låt sjunger ”From the shotgun shack to the Superdome” – med syftning på Katrina-katastrofen – så menar han ett land som INTE tar hand om sina egna. ”We yelled help but the cavalry stayed home”.

Däremot så låter själva refrängen ”We take care of our own” – återigen precis som ”Born in the USA” – som ett flaggviftande patriotiskt anthem i färgerna blått, vitt och rött.

De olika tolkningsmöjligheterna är styrkan i Springsteens låtskrivande: han förfaller aldrig till plakattexter.

Men både Obama, Romney och Gingrich skulle kunna spela ”We take care of our own” på sina valmöten.

Jan Gradvall

+

BONUS NR 2:

De senaste 15 år har musikkartan helt ritats om av människor som inte har någon bakgrund i musikbranschen.

Hur mycket vet dessa människor om musikernas förutsättningar? Frågan aktualiseras av ett uttalande av Spotify-grundaren Daniel Ek.

I Forbes temanummer om maktpersoner under 30 år satte tidningen Daniel Ek på omslaget.

I intervjun säger Daniel Ek att han innan Spotify ”funderade på en karriär som professionell musiker”, detta med bakgrund av att han kan spela gitarr, bas, trummor, piano och munspel.

Daniel Ek säger till Forbes: ”Jag hade inte blivit rik men jag hade tjänat pengar så jag hade klarat mig”.

Hade han det? Som situationen ser ut i dag kan många av Sveriges mest namnkunniga och meriterade musiker inte längre leva på sin musik.

Ett exempel: Ett av Sveriges främsta jazzband fick i fjol en spelning på en jazzfestival i London. Gage: 400 pund för hela bandet, inklusive resa.

Efter att skivförsäljningen kollapsat får musiker i dag höra att de i stället får leva på spelningar. Samtidigt drar arrangörer av livemusik drar ned gagen med argumentet att ”det är bra för musiker att synas”.

Att Daniel Ek tror sig att ha kunnat överleva som professionell musiker i detta klimat gör att Spotifys ersättningskalkyler borde granskas närmare.

Jan Gradvall