En rappare är både en poet, författare och slagverkare
Jay-Z:s bok ”Decoded” (Virgin Books) är en unik bok som borde köpas in av samtliga svenska bibliotek, inte minst skolbibliotek. Hiphop är den enda musikgenre i Sverige som förenar unga människor med rötter i alla världsdelar. Från DI Weekend 14/1 2010.
2010 var ett utmärkt år för musikböcker. Med ”Just kids” respektive ”Livet” gav Patti Smith och Keith Richards ut lysande självbiografiska skildringar som kvalificerade sig som litteratur på egen hand.
För en gångs skull översattes också båda de biografierna rekordsnabbt till svenska. Brombergs och Norstedts släppte översättningarna endast någon månad efter USA.
Samtidigt är det tyvärr rätt typiskt att 2010 års tredje stora musikbiografi inte får samma särbehandling – denna gång för att det handlar om hiphop, en genre som efter drygt 30 år i Sverige fortfarande befinner sig i underdogposition.
Men rapparen Jay-Z:s bok ”Decoded” (Virgin Books) är en unik bok som borde köpas in av samtliga svenska bibliotek, inte minst skolbibliotek. Hiphop är den enda musikgenre i Sverige som förenar unga människor med rötter i alla världsdelar.
Och ingen har analyserat och förklarat hiphop tydligare än vad Jay-Z gör i den här boken. Hans viktigaste texter gås igenom med fotnoter som förklarar varenda referens.
Jay-Z förklarar även poesin i texterna bättre än någon annan journalist jag läst. Det handlar inte bara om orden. Som exempel använder en rad av rapparen Run från Run-DMC: ”Cool chief rocka, I don’t drink vodka, but keep a bag of cheeba inside my locka”.
Det centrala är inte bara att berätta om sitt liv utan fraseringen. ”To bang out a rhytmic idea”. Som Jay-Z vidare skriver: ”He snaps those clipped syllables out like drumbeats, bab bap bapbap”.
En rappare är både en poet, en journalist och en slagverkare på samma gång. Det är inte så konstigt att hiphop därför blivit de senaste 30 årens viktigaste och mest kreativa musikgenre.
Jan Gradvall