Vad näringslivet kan lära sig av Status Quo
Ulf Eggefors, CFO, på The Cellmark Group, världens största internationella handelshus för cellulosa, har följt Status Quo ända sedan han 12 år gammal hörde ”Caroline” första gången och 14 år gammal såg dem på Gröna Lund 1975. Från DI Weekends sommarsidor 23/7.
Sverige har alltid haft ett särskilt förhållande till Status Quo och vice versa. Hansson De Wolfe United sjöng om att gunga sin skäl i en hammock. Status Quos patenterade boogierock gungar förvisso något hårdare och snabbare än en hammock, men vaggar in den svenska folksjälen i samma trygghet och förvissning om att allt kommer att ordna sig.
Status Quo firade i fjol 40 år som band och fortsätter att spela som de har siktet inställt på minst det dubbla. I kväll inleder engelska Status Quo också sin kanske mest utpräglat folkhemssvenska turné någonsin.
Med start i Stenungsund åker Status Quo runt på en tio konserter lång tältturné genom hela Sverige som kommer att ta dem till orter som Säffle och Oskarshamn. Folkligheten i evenemanget understryks av att arrangörerna i annonserna uppmanar publiken att inte ta med sig campingstolar och att ”lämna husdjuren hemma”.
Ulf Eggefors är CFO, chief financial officer, på The Cellmark Group, världens största internationella handelshus för cellulosa, papper och kartong.
Ulf Eggefors har följt Status Quo ända sedan han 12 år gammal hörde ”Caroline” första gången och 14 år gammal såg dem på Gröna Lund 1975. ”Jag har sett dem överallt sedan dess, från Säters Folkets Park till Royal Albert Hall”.
”Jag har alltid enorm respekt för deras arbetsmoral”, säger Ulf Eggefors. ”De har en väldigt hög lägstanivå. Jag har aldrig sett Quo dåliga, average, men aldrig dåliga. Ross är född 1948 och Parfitt 1949, men är ett levande exempel på att hårt arbete alltid lönar sig.”
Kan näringslivet lära sig något av Status Quo?
”Ja, de sysslar inte med kvartalsekonomi, utan långsiktighet och har hela tiden en tro på vad de gör. De visar även att enkelhet ofta är lika med det geniala.”
Jan Gradvall