Bästa nya polisserien i tv
De flesta amerikanska polisserier har utspelats på antingen västkusten eller på östkusten. Men ”Justified” utspelar sig i Kentucky, ”the bluegrass state”, en av de stater som Ari Gould i ”Entourage” refererar till som ”the fly-over states”. TV-krönika i Café, juninumret 2010.
Krönika
Text: Jan Gradvall
Världens sämsta idé har blivit världens vanligaste grepp.
Att göra en film baserad på en roman är dömt att misslyckas från början. De två timmar som en film varar kan aldrig mäta sig med de 20 timmar det tar att läsa en roman.
En tv-serie baserad på en roman? Betydligt bättre. Men även här har vi sett fler avskräckande exempel än lyckade.
Att göra en tv-serie på novell, däremot, har bättre förutsättningar att bli intressant.
Plötsligt öppnar sig fria ytor. Manusförfattarens får dubbelt så många penslar och färger att jobba med.
Om man dessutom sedan bränner av novellens hela handling redan i pilotavsnittet, för att sedan låta novellens huvudperson vandra fritt genom resten av serien, ja, då börjar vi närma oss ordet intelligent.
Nya tv-serien ”Justified” baseras på Elmone Leonards novell ”Fire in the hole”. (Sheriffen i den novellen hade dessförinnan förekommit i två av Elmore Leonards romaner.)
Men redan efter första avsnittet är det bye bye novellen och hello obruten mark.
Precis som i många av Elmore Leonards historier är det egentligen en västern förlagd till modern tid.
Västernkänslan i ”Justified” förstärks dessutom att huvudpersonen dels är en sheriff som stolpar omkring i boots och femlitershatt, dels av att han spelas av Timothy Olyphant, känd som sheriff i ”Deadwood”.
Precis som i ”Deadwood” är Timothy Olyphants karaktär i ”Justified” så fåordig att han får Sophie Zelmani att framstå som Annika Lantz.
När han i ett advokatförhör ska förklara varför han i en komplicerad situation var tvungen att skjuta en skurk svarar han: ”Let’s just keep it simple, huh? He pulled first, I shot him”.
”Justified” är producerad av FX, en tv-kanal som det börjar bli dags att ta på lika stort allvar som HBO.
FX har rent av utvecklat en egen stil, där oro och nervös energi är två av nyckelorden. Kanalen har legat bakom ”Rescue me”, ”Nip/Tuck”, ”Damages” och inte minst ”The Shield”.
När ”Justified” hade premiär i mitten av mars hade serien också den högsta tittarsiffran som kanalen uppmätt sedan premiären av ”The Shield” åtta år tidigare.
I första avsnittet briljerar även Walton Goggins från ”The Shield” i rollen som ärkepsycho med nazitatueringar som kör in i stadens svarta område skjuter bazooka rakt in en kyrka.
Elakhet på en skala 1 till 10?
9,7.
De flesta amerikanska polisserier har utspelats på antingen västkusten eller på östkusten. Städerna där är också, ur ett europeiskt perspektiv, de mest upplysta och begripliga delarna av USA.
Men ”Justified” utspelar sig i Kentucky, ”the bluegrass state”, en av de stater som Ari Gould i ”Entourage” refererar till som ”the fly-over states”.
Mellanvästern och Södern är delar av USA där Bibeln och vapen fortfarande har lika stor makt som domstolar och myndigheter.
Det är också en exotisk miljö som producenterna av ”Justified” försöker utnyttja lika bra som ”Treme” gör med New Orleans.
Kulturen i Kentucky är en blandning av Southern och Midwestern. I ”Justified” dricker alla bourbon, äter veggies med mournay sauce och har koll på sina hästar och sin boskap.
Harlan County, den stad i Kentucky, där sheriffen i serien jobbar är också känd för Brad Paisley-låten ”You’ll never leave Harlan alive”.
Om Zeb Macahan varit född 100 år senare hade han varit snut i ”Justified”.
(slut)