Green Day på Broadway och i Bolibompa

Green Day, vars musikalpunk präglar hälften av alla nya barnprogramsignaturer, har till slut förverkligat sina musikalambitioner fullt ut. Den 20 april hade musikalversionen av ”American Idiot” premiär på Broadway. Från DI Weekend, 14/5 2010.

Den som varje helgmorgon vaknar med Barnkanalen eller Nickelodeon kan ha gjort samma reflektion: signaturer till fler och fler nya barnprogram låter som Green Day.

Tecknade serier som ”Vampyrskolan” och ”Creep school” bärs fram av snarlika varianter av den extremt melodiösa och närmast musikalliknande punkrock som den amerikanska trion Green Day gjort sitt signum.

Låtar som ”Bouelvard of broken dreams” och ”Jesus of suburbia” har avslöjat att låtskrivaren Billie Joe Armstrong haft lika storslagna ambitioner som Pete Townshend i The Who hade på ”Tommy” och ”Quadrophenia”.

Nu har också Green Day till slut förverkligat sina musikalambitioner fullt ut. Den 20 april hade musikalversionen av ”American Idiot” premiär på Broadway.

Uppsättningen fick översvallande recensioner i New York Times och Rolling Stone. Till och med New Yorkers ökänt stränge teaterkritiker John Lahr medgav att ”American idiot” lyckas med sin ambition att förnya musikalgenren.

Musiken i musikalen består av hela Green Days hela album ”American idiot” från 2004, plus några låtar från uppföljaren ”21st century breakdown”. Ensemblens version av ”American idiot” ges denna vecka ut på skiva (Warner).

”American idiot” har även blivit nominerad till alla de stora teaterpriserna i New York som delas ut de närmaste två veckorna: Outer Critics Awards (17 maj) Drama League Awards (21 maj), Drama Desk Award (23 maj) och, den tyngsta av dem alla, Tony Awards (13 juni), där den kan ta hem tre statyetter.

Nu väntar vi bara på att det svenska musikaletablissemanget, med Vicky von der Lancken i spetsen, vaknar. De ”Jurassic Park”-liknande affischerna för ”Chicago” som nu sitter uppe överallt, med Babben Larsson, Claes Malmberg och Björn Kjellman (premiär i februari 2011), vittnar om att genren behöver en adrenalinspruta i hjärtat även i Sverige.

Jan Gradvall