Krönika, Dagens Industri

Weekend 15 januari 2010

Krönika

Jan Gradvall

Kommer 2010-talet att bli decenniet då blygheten slutligen får sin revansch? Efter att i hundratals år ha ansetts som ett socialt handikapp visar den senaste tekniska utvecklingen att blyghet tvärtom kan vara en tillgång.

Och i frontlinjen för det blyga 2010-talet finns de som formar sin identitet via sociala medier.

På tisdag inleder engelska bandet The XX en turné i Sverige. Publiktrycket på konserten i Stockholm är så stort att arrangören först tvingades byta lokal. När inte heller det räckte, släppte man även biljetter till de som är beredda att följa konserten via videoskärm i en annan lokal.

Unga London-bandet The XX är inte bara Englands just mest omtalade och bästa popband. The XX är förmodligen också världens just nu blygaste band.

Frontfigurerna Oliver Slim och Romy Madley Croft har varit vänner sedan treårsåldern och lärde känna varandra genom sin blyghet. ”Ingen av oss vågade någonsin prata inför de andra i klassen” säger Romy Madley Croft till Rolling Stone, samtidigt som tidningens reporter noterar att hon inte vågar titta honom i ögonen under intervjun.

Oliver och Romy i The XX började skriva låtar genom att skicka låtutkast till varandra via mail. ”Internet gör det enklare – man kan gömma sig bakom datorn.”

De vågade aldrig sjunga offentligt. I stället lär de sig sjunga genom att nynna in i sina duntäcken innan de somnade. Detta har skapat The XX:s unika sound, med en närmast viskande och sensuell sångstil, präglad av åtrå och längtan.

I november hade Svenska Dagbladet en mycket intressant artikelserie om blyghet. Blyga barn har i alla tider skapat skuld och oro hos föräldrar. Föräldrar vill ha utåtriktade barn som, som det så populärt heter, ”kan ta för sig”.

Men blygheten behöver inte vara ett handikapp. Som den intervjuade barnpsykologen Marie Carlsson sammanfattar det: ”Föräldrarnas oro är ofta ett större problem än blygheten i sig.”

Anna Lagerblad skriver: ”Ett vanligt missförstånd är att blyga barn är mindre sociala och har sämre social kompetens. Men de här barnen kan vara minst lika sällskapliga som sina jämnåriga. Umgänget ser bara lite annorlunda ut. De föredrar kanske att fördjupa leken med en kompis i taget, i stället för att rusa runt med halva dagisgänget. Eftersom det blyga barnet ofta står lite i utkanten och iakttar sina kompisar, utvecklar de också en stor förståelse för det sociala spelet.”

Och detta sociala spel har aldrig varit viktigare än i dag, när vi i allt större utsträckning umgås digitalt. När man kommunicerar med varandra via tangentbord gör det inget om man är ”blyg, tyst eller försynt”, tre ord brukar sätta igång varningsklockor.

I Svenska Dagbladets artikelserie gjordes inte den kopplingen, men ironiskt nog är det så kallat asociala egenskaper som gynnas främst av sociala medier som Facebook och Twitter.

Författaren och serietidningsredaktören Jessica Kolterjahn berättar i samma artikelserie att hon i skolan ofta blev stående lite vid sidan av medan de andra barnen lekte på skolgården. Samtidigt hade hon tillgång till ett stort inre rum, där hon var allt annat än passiv. ”Där flödade fantasin och Jessica kunde leka tyst för sig själv timme efter timme utan att tröttna.”

I den nya digitala världen är det precis den sortens fantasi och inre aktivitet som behövs för att bli sedd och hörd. Lyssna bara på The XX.

(slut)

+

GRADVALLS VAL

TV
”Succéduon med Anders och Måns”, SVT, torsdagar. Andra avsnittet, som sänds nästa torsdag, är en klassisk förvecklingskomedi med samma mentometerprecision i manus som ”Pang i bygget”.

BOX
PiL, ”Plastic Box” (Virgin). En anledning till att jag fortsätter köpa cd-skivor är att musiken ofta berikas av omslagstexterna. Johnny Rottens egen historiktext till denna box med fyra CD ger nycklar till hans bästa texter.

HÖGLÄSNING
Cormac McCarthys ”Vägen”, Biograf Sture, Stockholm, tidag. Filmbolaget inleder en förhandsvisning av filmversionen genom att låta tre svenska författare högläsa romanen: Klas Östergren, Åsa Larsson och Jerker Virdborg.

+

BONUS NR 1:

En Golden Globe har inte alls samma status som en Oscar. Golden Globe-statyetterna delas ut av Hollywood Foreign Press, en perifer journalistklubb för utländska film- och nöjesjournalister.

Men i och med att Golden Globe-galan alltid sänds en månad före Oscar-galan –och att Golden Globe dessutom även belönar tv-serier – gör att själva galan ofta blir både mer stjärnspäckad, avslappnad och roligare.

Detta ter sig ännu mer sannolikt i år då galan leds av Ricky Gervais. Årets Golden Globe direktsänds natten mellan söndag och måndag i Kanal 9, som etablerat sig som den vaknaste tv-kanalen i Sverige just nu vad det gäller amerikanska och engelska inköp.

Den som vill hålla koll på populärkulturåret 2010 får även ett försprång genom att följa Golden Globe. Två sannolika vinnare vid söndagsnattens Golden gala ger en försmak av två av tv-årets höjdpunkter.

Den ena är January Jones för sin roll som Betty Draper i ”Mad men”. Den tredje säsongen av ”Mad men” som just nu börjat rulla i svensk tv – återigen Kanal 9 – är ännu starkare än de två tidigare.

Grace Kelly-kopian January Jones har aldrig tidigare nominerats till något pris: förmodligen har hon sett för bra ut för att tas på allvar som karaktärskådespelare. Men i tredje säsongen kan ingen missta sig på att hon är lika bra i sin hustruroll som Liv Ullman var i ”Scener ur ett äktenskap”.

Den andra mest sannolika och välförtjänta vinnaren vid söndagnattens Golden Globe-gala är John Lithgow som är briljant i sin gästroll i ”Dexter”. Den fjärde säsongen av ”Dexter” är lika bra som den epokgörande premiärsäsongen. TV6 sänder den i Sverige i sommar.

Jan Gradvall

+

BONUS NR 2:

”Up in the air”, svensk biopremiär i dag, har seglat upp som den stora förhandsfavoriten till att vinna både Golden Globe och Oscar som bästa film. Plus att den briljante George Clooney förtjänar att vinna för bästa huvudroll, även om hans nedtonade spel tyvärr riskerar att hamna i skuggan av andra mer expressiva roller som Jeff Bridges countrysångare i ”Crazy heart”.

En film om en managementkonsult som flyger runt och sparkar folk kunde heller inte ligga mer rätt i tiden,

Men faktum är att ”Up in the air” bygger på en roman som gavs ut 2001 efter att IT-bubblan spruckit.

Författaren Walter Kirn, född 1963, började som bokrecensent för tidningar som New York Magazine och New York Times. ”Up in the air” från 2001 var hans tredje roman av totalt sex hittills.

Hans näst senate roman, ”The Unbidning”, publicerades enbart på nätet genom nättidningen Slate.

Walter Kirn har berättat att han fick idén till ”Up int the air” när han på ett flygplan hamnade bredvid en affärsman som berättade att han hade 300 resdagar om året och en lägenhet han aldrig använde. I stället hade affärsmannen kommit att betrakta kabinpersonalen som sin familj.

Jan Gradvall