Skivrecensioner, DI Weekend
Florence Valentin
Titel: Spring Ricco
Skivbolag: Startracks
Betyg: 5
Love Antell, bensinen i den molotovcocktail som är bandet Florence Valentin, borde för länge sedan ha blivit nominerad till en Grammis som Sveriges bästa textförfattare. Efter ”Spring Ricco” borde det inte ens vara någon diskussion: han måste vinna vid Grammisgalan i januari 2010.
Inte sedan Ebba Gröns debutalbum ”We’re only in it for the drugs” har ett svenskt rockalbum tagit temperaturen på samtiden på samma sätt som ”Spring Rocco”. Och därefter hållit upp samma termometer mot de oputsade vårfönstren som ett uppsträckt långfinger.
I jämförelse med Love Antell låter alla andra svenska artister just nu som verklighetsfrånvända navelskådare. Love Antell gör poplåtar om allt från dödsmisshandeln på Kungsholmen till Jörg Haiders bilkrasch.
I ”Vårt hem, vår borg” sjunger han: ”Dom bankbelånade villorna/ poppar upp som svampar efter regn/ På TV kaklar dom golven/ Bara hyr en polsk Martin Timell”. Albumet avslutas med versen: ”Längst bort på linjen står komplexen i grå betong/ Där ingen arkitekt vill se sina ungar växa upp/Vi bygger broar till kontinenten/ Men här finns stadsdelar som aldrig möts/ Ikväll vill jag vara vän med dig”.
Vad som gör att albumet ”Spring Ricco” luktar svensk klassiker är att han också lyckas klämma in allt detta i nio klockrena poplåtar. På samma sätt som Ebba Gröns debut var en pendang till The Clash första album är ”Spring Ricco” en pendang till Glasvegas debutalbum från i fjol. Varenda refräng skulle kunna sjungas acapella i en tunnelbanevagn.
Jan Gradvall
Caroline af Ugglas
Titel: Så gör jag det igen
Skivbolag: Siliton/Universal
Betyg: 4
Varför är det så lätt att parodiera Caroline af Ugglas? För att det är lätt att parodiera alla som vill vara Janis Joplin. I de senaste avsnitten av komediserien ”30 Rock” är ett sidospår att en karaktär får en roll i en filmatisering av Janis Joplins liv. När hon förbereder sig för rollen rör hon sig exakt ut som Caroline af Ugglas.
Efter Caroline af Ugglas album ”Joplin på svenska”, som sålde i imponerande 25 000 exemplar, har hon nu gjort sitt första album med egna låtar på svenska. Och efter tolv vingliga år som skivartist låter det som hon nu, slutligen, hittat sin stil och sitt sammanhang.
Album som släpps veckan efter Melodifestivalen brukar bestå av en låt plus utfyllnad. Men samtliga låtar på ”Så gör jag det igen” håller samma klass som ”Snälla, snälla”. Peter LeMarc har agerat som ”kvalitetsgranskare” på skivan. Låtarna påminner också om Peter LeMarcs sätt att integrera soulmusik med psykoanalys.
Förutom de egna låtarna gör Caroline af Ugglas en fin svensk version av Martha Wainwrights ”Bloody mother fucking asshole”, här med titeln ”Jag vill inte spela glad”. Markus Krunegård bidrar även med en låt, Tommy Nilsson-duetten ”Du var mitt hjärta”, som kan bli lika folkligt älskad som ”Snälla, snälla”. Bli inte förvånad om det vid årets slut visar sig att Caroline af Ugglas gjort årets mest sålda svenska album.
Jan Gradvall
Anna Järvinen
Titel: Man var bland molnen
Skivbolag: Häpna/Dotshop.se
Betyg: 4
Caroline af Ugglas stod ut lika mycket bland de dansande deodoranterna i årets Melodifestival som Kenta gjorde när han var med 1980. Kenta dyker även upp som referens när man lyssnar på Anna Järvinens nya skiva.
Anna Järvinen var sångerska i bandet Granada (1998-2004) vars sköra musik hördes i två reklamfilmer för antimobbingkampanjen Friends, ”Osynlig” och ”Rödhårig”. Därefter solodebuterade Anna Järvinen hösten 2007 med ett av 00-talets mest kritikerhyllade album, ”Jag fick feeling”.
Även uppföljaren ”Man var bland molnen” präglas av ett språkbruk, både i titel och texter, som för tankarna till den pundarjargong som hördes i Stefan Jarls dokumentärfilmer om Kenta & Stoffe. En låttitel stavas ”Sosial kompetens”. En refräng lyder ”Du är så fiiiiiin”.
Även själva musiken, kongenialt arrangerad och producerad av Gustav Ejstes från Dungen, doftar organiskt 70-tal med tvärflöjt, orgel och munspel. Den nya gröna våg som Sverige just nu upplever inom kost och livsstil märks i högsta grad även i musiken.
Men vad som på pappret skulle kunna framstå som en musikalisk romantisering av Hasselakollektivet låter, märkligt nog, alldeles självklar i praktiken. Anna Järvinen kliver här fram som en av Sveriges mest originella och begåvade artister.
Jan Gradvall
Pearl Jam
Titel: Ten
Skivbolag: Sony
Betyg: 4
Enligt matematikens lagar kan summan av elva låtar aldrig bli fler än elva låtar. Men enligt skivbolagens marknadsföringsavdelningar kan den summan bli närmast oändlig. Superdeluxeutgåvan av Pearl Jams 17 år gamla debutalbum ”Ten” – jo, så lång tid har förflutit sedan grungevågen – slår nytt rekord i genren med lyxutgåvor.
Musik från ett enda album tänjs här ut till två CD-skivor, en DVD-skiva, fyra LP-vinyler och ett kassettband (en exakt replika på Eddie Vedders originaldemotejp). Ett pris på cirka 1 500 kronor innebär att de elva originallåtarna nu krängs för drygt 100 kronor styck. Inte illa för musik som till stor del jammades fram i replokalen.
Vad som däremot faktiskt ändå motiverar ett köp av denna nyutgåva av ”Ten”, det finns även en billigare dubbel-CD, är att den obligatoriska ”remixen” för en gångs skull faktiskt innebär en genuin förändring. Brendan O’Brien, i dag känd som Springsteens nya husproducent, får varje instrument att låta mycket klarare utan att för den skull göra avkall på det monumentala, primitiva svänget. Grunge låter fortfarande som Led Zeppelin fått i uppdrag att göra ljudbok av ”Grottbjörnens folk”.