Kulturhuvudstad Gävle

På uppdrag av Västerbottens-Kuriren, i samarbete med Upsala Nya Tidning, blev jag ombedd att recensera ansökningarna till de fyra svenska städer som konkurrerar om att bli Europas kulturhuvudstad 2014: Gävle, Lund, Uppsala, Umeå. Texterna publicerades 20-22/11 2008.

Gävle

Text: Jan Gradvall

Om det Gävle som presenteras i stadens ansökan om kulturhuvudstadsår 2014 existerade i verkligheten skulle vi alla redan vara på väg dit på weekendsemester.

Enligt ansökan är Gävle för det första i dag redan känt som en kulturstad. Utseendemässigt jämför man sig med Paris. Gävle, skriver Gävle, är uppbyggt ”efter Paris i sin kaxighet med Esplanaden som en lunga”. Gävle, skriver Gävle, är ”the city of excellence”.

Ännu mer lockade, för alla oss som nu börjar bli rejält nyfikna på denna pittoreska kulturmetropol, är också att Gävle har en egen flygplats. ”Our airport, Arlanda, is Sweden’s largest.”

I den engelskspråkiga versionen av ansökan, alltså riktad direkt till EU:s ledamöter, meddelar dessutom Gävle att stadens egen flygplats, ligger nära centrum. ”A short distance from the airport”.

Det ska bli intressant vad alla de influgna storstjärnor som Gävle utlovar under sitt kulturhuvudstadsår kommer att tycka om Gästriklands Paris. Men Brian Eno, David Byrne, Laurie Anderson och Yoko Ono kommer åtminstone verkligen få chans att lära känna varandra under taxiresorna mellan Arlanda och Gävle.

Gävle utlovar dessutom besök av självaste James Cameron. Trots att James Cameron 2009 har premiär på ”Avatar”, hans första nya långfilm på tolv år, tror Gävle att ”Titanic”-regsissören vill komma till Gävle 2014 för att vara ”inbjuden gäst” vid en dokumentärfilmfestival med havet som tema.

Är det ens tillåtet att ge så ogrundade och orealistiska löften som Gävle gör i sin 288 sidor tjocka ansökan? Fast det är kanske just detta som Gävle menar med sitt tema ”Kulturell allemansrätt”: rätten att kunna påstå precis vad som helst om kultur.

Bland de praktiskt genomförbara av Gävles många, många utlovade storsatsningar finns ett allkonstverk av Thomas DiLeva med temat ”Gävle i Kosmos” samt en rockopera om Joe Hill med Göran Greider som manusförfattare.

Thomas DiLeva kommer att fylla 51 år 2014. Hans senaste album som kallades ett mästerverk av kritikerna var ”Rymdblomma”, släppt 1989.

Göran Greider är en briljant skribent, men detta blir första gången han ger sig på att skriva ett libretto till en rockopera. Men Gävle helgarderar genom att utlova en desto mer erfaren regissör. ”För regin vill vi anlita en internationellt erkänd regissör för att detta ska bli det stora evenemang vi avser.”

Temat ”Kulturell allemansrätt” ger på alla sätt stor frihet.

Kultur kan vara idrott. ”Idrottens värld bjuder på föreställningar med innehåll och ingredienser som tagna ur yppersta kulturella mästerverk: spänning, dramatik, kamp, glädje, sorg, gemenskap, aktivitet.” Och följaktligen kommer en saftig del av kulturbudgeten att gå till idrott.

Kultur kan vara en helbrägdagörare, ett sätt att ”nå ofta marginaliserande grupper: lågutbildade, ekonomiskt svaga, arbetslösa, personer med funktionsstörning, sjuka, boende i geografisk periferi, barn och gamla och, inte minst, invandrare”.

Det finns få problem i världen som inte Gävle 2014 verkar kunna lösa. I sin ansökan refererar man till ”s.k brain shops”, en förmodligen oavsiktlig sammanskrivning av uttrycken brain storming och work shops.

Dessa ”brain shops” har även resulterat i idéer som luftballongfestival, fyrverkeri-VM, maskeradbal för allmänheten, afrikansk filmfestival, proggfestival, speakers corner på Stortorget och, inte minst, ett musikönskecafé i Bertil Perrolfs anda som är ”tänkt att starta 2014 och återkomma så länge intresse finns”

Satirgruppen Public Service skulle kunna läsa högt ur Gävles ansökan. Ta bara exemplet om en belysningsmanifestation. ”All belysning i Gävle släcks på ett bestämt klockslag. Fem minuter senare tänds den igen. Detta för att sätta fokus på miljön omkring oss.”

(slut)


PLUS
Tillgången till Ale Möller Band, ett världsnamn inom världsmusik. Möjligheten att återuppliva Folkteaterns storhetstid.

MINUS
Alla ogrundade löften i ansökan. Helt oberoende av gratistidningskrisen ska Gävle till exempel starta gratistidningen Dagens kultur