Krönika, Dagens Industri
Weekened 17 oktober
Krönika
Jan Gradvall
Alla som verkar inom det som brukar kallas populärkultur och livsstil upprepar ständigt sin ambition att ”spegla samtiden”. Varje gång konjunkturen vänder så visar det sig dock att den enda spegelbild de flesta i själva verket är intresserade av är sin egen.
I september 1982 gav engelska magasinet The Face ut ett historiskt nummer med rubriken ”Hard times”. Under 1980-talet var The Face världens trendigaste magasin. På omslaget till ”Hard times”-numret syntes dock ingen modell eller popstjärna eller ens ett ansikte överhuvudtaget. I stället sammanfattade formgivaren Neville Brody tidsandan med en närbild på en sönderriven jeansbak.
Artikeln inuti i tidningen var skriven av Robert Elms, Englands på den tiden ledande stiljournalist. Men ”Hard times”-artikeln var inte bara en trendrapport utan lika delar samhällsanalys och framförallt ett brandtal om vikten av en ökad politisk medvetenhet.
I det England som Robert Elms och Neville Brody speglade med sin bakvända rumpa hade Margaret Thatcher just använt Falklandskriget som ett sätt att tysta kritiken mot sig själv genom att skapa en patriotisk yra.
Men den ekonomiska verkligheten för de som bodde i England var fortfarande precis lika bister. Två år senare startade den två år långa brittiska gruvarbetarstrejken, tidernas kanske bittraste klasstrid. En bok om strejken bär inte för inte namnet ”A civil war without guns”.
Det är intressant att jämföra detta nummer av The Face med vad som händer i svensk populärkultur just nu. Eller, rättare sagt, vad som inte händer i svensk populärkultur just nu.
Vi har just genomlevt de mest omvälvande veckorna i modern tid. Obegripliga 60 000 miljarder kronor har – hittills – försvunnit från den amerikanska börsen sedan årets början. I London har – hittills – 30 000 jobb försvunnit enbart inom finanssektorn.
Förra veckan på Stockholmsbörsen var den värsta sedan 1930-talet. Varslen vid Volvo i Göteborg vittnar också om att även Sverige mycket snart kommer att befinna sig i en ”Hard times”-verklighet.
Om farhågorna stämmer, dvs att varje förlorat jobb på Volvo betyder tre förlorade jobb hos underleverantörer, innebär det att över 10 000 snart kommer att vara utan i Göteborg. Multiplacera det med antalet familjemedlemmar och det är en mindre svensk stad som utraderas.
Men Volvos chockvarsel bemöttes inte med en rad hos de i Sverige som bevakar populärkultur och livsstil. De fortsatte att blogga på om byxlängder, luggar och tv-spel som ingenting hade hänt.
Göteborg har varit Sveriges ledande stad inom popmusik de senaste 15 åren. Men ingen popmusiker i Göteborg har ännu offentligt kommenterat vad som hänt. I den svenska populärkulturen på 2000-talet är ”Upp till kamp” uppenbarligen bara namnet på en TV-serie.
Och i samma stund som den svenska populärkulturen blundar för verkligheten får den samma angelägenhetsgrad som en kolonilott. Något man vill pyssla med i fred. En hobby.
Att spegla sin samtid handlar heller inte om att på ett modereportage sätta en helt avpolitiserad rubrik som ”Recession chic”. Jo, underhållning kommer att fortsätta vara underhållning. Men i samma stund som populärkulturen frikopplar sig från samhällsutvecklingen blir den stående som en övergiven järnvägsvagn.
(slut)
+
GRADVALLS VAL
TIDNING
Rodeo. Den överlägset bästa svenska tidningen i sin genre. Och den enda tidning i livsstilsegmentet som förstått vad The Face stod för. Rodeo har ofta bättre kultursidor än dagstidningarna.
BOK
Cormac McCarthy, ”Vägen” (Albert Bonniers Förlag). 2000-talets svartaste och kanske bästa roman ges på tisdag ut som svensk pocket. Bilderna från den kommande filmversionen verkar mycket lovande.
KONST
Christian Boltanski, ”Les Archives”, Magasin 3, Stockholm. En manifestation över hur både vad det innebär att dö och leva. Fram till 14 december har även du chansen att donera dina hjärtslag.
+
BONUS NR 1:
I kväll sluts en cirkel i svensk rockhistoria. Den 17 oktober 1978 släppte Malmögruppen Problem sitt debutalbum. På dagen 30 år senare återförenas Problem på Kulturbolaget och framför detta klassiska svenska rockalbum i sin helhet.
Problems debutalbum gavs ut på Smash, en etikett som samma år även gav ut Nick Lowe och Elvis Costello i Sverige. När de 4 000 exemplaren av ”Problem” var slutsålda pressades inga nya upp – allt i skivbranschen fungerade inte bättre förr – men låtarna på skivan har genom ryktesvägen (och CD-återutgivningar) fått evigt liv.
På tidernas snäsigaste malmöitiska sjöng Problem om betong, tristess, droger och om att bli kroppsvisiterad på Öresundsbåten. Refrängen ”Jag vill inte ha/ Nått från daj – oh naj” sammanfattar Malmö bättre än något litterärt verk.
Som förband till denna spelning har Problem bjudit in själsfränderna Robert Johnson & Punchdrunks, en duo från Solna med lika elakt gitarrspel som Problem, som i sin musik alltid påminner om att Solna är byggt på en soptipp.
Jan Gradvall
+
BONUS NR 2:
Två stora debatter har dominerat kultursidorna under året. Det ena har handlat om public service. Det andra har handlat om finkultur kontra populärkultur.
Båda dess debatter kan avslutas i morgon kväll, lördag 19.45, när SVT2 visar ”Rhenguldet”, den första av fyra av Stockholmsoperans magnifika uppsättningar av Wagners Nibelungens ring.
För precis så här ska public service fungera. Och när precis så här både bred och smal, modern och klassisk, inbjudande och krävande, kan och ska kultur vara.
Den som inte vet något om vare sig Ringen eller Wagner kommer ändå att knockas av Bente Lykke Mřllers kostymer och scenografi och Staffan Valdemar Holms regi. Vid sidan av Robert Wilsons uppsättning av ”Ett drömspel” på Stockholms stadsteater och Sparks ”Lil’ Beethoven”-konsert på Södra Teatern är detta det visuellt starkaste jag sett i modern tid.
Richard Wagners musik gör det samtidigt omöjligt att återigen använda ordet storslagen i något annat sammanhang. SVT ger dessutom tittarna möjlighet att drabbas av sångare som Katarina Dalayman och Terje Stensvold i HD-bild och 5.1-ljud. Återigen: public service.
För som väntar på helikoptertemat som används i Vietnam-filmen ”Apocalypse now” kommer det först i andra delen, ”Valkyrian”, som sänds lördag 8 november. ”Siegried” sänds 29 november och ”Ragnarök” 20 december.
Jan Gradvall