Mia & Klara

När jag nu sett alla avsnitt av ”Mia och Klara” – serien släpps på DVD i mars – är jag beredd att utnämna det till Sveriges just nu roligaste humorserie. Rent av en svensk ”Little Britain”. TV-krönika från Café, januarinumret.

TV

Jan Gradvall

Nedanstående stycke kan vara den tråkigaste inledning på en TV-krönika du har läst. Men effekten av det kan vara det roligaste som hänt svensk humor sedan Robert Gustavsson talade med sin iller.

I en uppmärksammad debattartikel i Dagens Nyheter i höstas presenterade cheferna på Sveriges Radio och Sveriges Television, Kerstin Brunnberg och Eva Hamilton, tankar om ett framtida strategiskt samarbete. För att kunna hävda sig i konkurrensen vill SR och SVT återigen börja hjälpa varandra.

Att låta radion vara en plantskola för televisionen var en av grundidéerna för tidig public service. Lennart Hyland, ”Mosebacke Monarki” och många andra fick lära sig yrket i radion innan de fick chansen i TV. Tage Danielsson började till och med som radiochef.

I England har radio och TV aldrig slutat samarbeta. Nästan alla de bästa engelska TV-komedierna på senare år har skapats i radion: Steve Coogans ”Alan Partridge”, ”Little Britain”, ”The Mighty Boosh”.

Ricky Gervais och Stephen Merchants ”The Office” och ”Extras” började i TV, men de har mellan sina TV-produktioner alltid återvänt till radiomediet som experimentverkstad

BBC använder i dag sina radiokanaler fungerar ungefär som farmarlag för TV-kanalerna. ”Little Britain” gick till exempel från Radio 4 till BBC Three till BBC Two, innan det till slut var så populärt innan det var dags för Elitserien och BBC One.

Så borde naturligtvis även SVT börja arbeta. Om bara den bästa av säg tio nya humorsatsningar i P3 väljs ut till TV skulle vi slippa alla dessa nya svenska humorserier utan humor.

Att låta komiker börja i radio har även andra fördelar. Till skillnad från i TV har man råd att misslyckas i radio. Budgeten är bara en hundradel.

Det kostar ingenting att låta en sketch utspelas i Afrika med tio elefanter som sitter i ett träd och röker puk. Den friheten föder också kreativitet.

Titta på ”The Mighty Boosh” som sätter en gorilla och en talande gallblåsa på flygande matta och sedan låter dem åka på solsemester. Om det inte varit för sin pionjärtid i radion hade knappast utvecklat såna frijazzkaraktärer.

Ett samarbete mellan till exempel P3 och SVT radio skulle därför kunna vara precis vad som behövs. Utan att Kerstin Brunnberg och Eva Hamilton verkade medvetna om det i sin debattartikel var det också just ett sådant samarbete som låg bakom fjolårets bästa svenska TV-serie.

I likhet med de flesta andra jag känner missade jag ”Mia och Klara” när TV-serien hade premiär i september, men det lilla jag råkade se gjorde mig väldigt nyfiken.

Jag hade även missat det mesta som Mia Skäringer och Klara Zimmergren gjort under tre år i radioprogrammet ”Roll on”.

Men när jag nu sett alla avsnitt av ”Mia och Klara” – serien släpps på DVD i mars – är jag beredd att utnämna det till Sveriges just nu roligaste humorserie. Rent av en svensk ”Little Britain”.

Precis som Matt Lucas och David Walliams (stavas så!) hittar Mia Skäringer och Klara Zimmergren sina bästa karaktärer på landsbygden.

Åk till ett köpcenter någonstans ute i periferin och du kliver rakt in i värld av fläskkotletter som säljs i 20-pack, svanktatueringar, latte för 35 spänn som smakar skit, expediter ointresserade av att sälja och frisörer som frågar om du vill ”toka till din frisyr” till helgen.

Det är en värld som Mia & Klara kan utan och innan, förmodligen för att det är därifrån de kommer. Deras tonträff i karaktärerna är häpnadsväckande. De vet exakt hur de här människorna pratar, hur de klär sig och vad de drömmer om.

Det märks verkligen att levt med de här karaktärerna i många år i radion.

Och resultatet blir så brutalt roligt och så fasansfullt svenskt att man nästan måste hålla en kudde framför ansikte när man tittar.

Will Ferrell har sagt att de roligaste han vet är att spela karaktärer med ”undeserved confidence”. Precis det är även Mia & Klara mästare på. Deras figurer råder brist på allt utom just självförtroende.

Mia & Klara befinner sig just nu i studion för att spela in säsong två av sin serie. När den har premiär kommer de nya kungarna av svensk humor vara drottningar.

(slut)

Tre redan klassiska Mia & Klara-karaktärer

1. Tabita
White trash-morsan som släpar hem olika män och föder sina barn med isglass. Sitter och pratar i telefon och röker under fläkten samtidigt som hon gör en ny tatuering på låret med sin fria hand.

2. Rolle
Känd även som Roll on-mannen. Hårresande träffande porträtt av den typiske svenske mannen. Så stel och grå och full av siffror och diagram att man kan sätta in honom i en A4-pärm.

3. Gulletussan
Frisörskan från helvetet. Eller, rättare sagt, Kristinehamn. Pratar oavbrutet som sig själv, sin hockeyspelande make och att barn är meningen med livet. Har tejpat upp bild på barnen på spegeln.

 
¡°They scouted the fodder fake tag heuer previous to boarding in addition to located his or her carriers from the similar cost packing containers the finds rolex replica watches utilised, ¡± he / she claimed. ¡°They looked for as a result of traveling hublot replica uk carriers in addition to gear from the lockers in the event the entrepreneurs were being asleep or maybe from the commode. ¡± It had been grasped of which replica watches like crooks commonly had taken section seat designs. Police force appealed towards open to help be mindful of the stuff while traveling in addition to fake rolex sale assure many people maintained the valuables in addition to rolex replica sale dollars with him or her.