Krönika, Dagens Industri

Weekend 21 december

Krönika

Jan Gradvall

Vad var oddsen för att avslutningen på nöjesåret 2007 skulle domineras av Lasse Holmqvist?

I dag är det USA-premiär för Tim Burtons nya film ”Sweeney Todd” med Johnny Depp i huvudrollen. I sin förra filmroll i ”Pirates of the Carribean” lånade Johnny Depp sin stil från Keith Richards. I ”Sweeney Tood” verkar han ha utgått från Lasse Holmqvist.

Johnny Depp har exakt samma vita hårlock som den svenske TV-legenden. En ensam vit hårtuss i en övrigt kolsvart kalufs.

Den medicinska termen är poliosis, en pigmentförändring som kan framkallas vid slag eller vara ärftlig. Johnny Depp har till och med placerat sin vita hårtuss på samma ställe som Lasse Holmqvist: längst fram på högersidan av hjässan.

Parallellt med att Johnny Depp nylanserar hans frisyr gör även Lasse Holmqvist själv comeback i TV-rutan. Torsdag 27 december sänder SVT dokumentären ”TV till varje pris”, en film om Lasse Holmqvist (1930-1996) som är omistlig för alla som växt upp med TV. Eller är intresserade av vad mediet gör med människor.

Det är frestande att låta Lasse Holmqvists vita hårtuss bli en symbol för hela Malmö-regionens television. En liten envis hårtuss som vägrade anpassa sig till en dominerande färgen i Stockholm.

Under sin storhetstid var Lasse Holmqvist en TV-stjärna av Lennart Hylands kaliber. Ändå tog det 16 år – 16 år! – innan han lyckades övertala ledningen i Stockholm att låta honom satsa på det programkonceptet ”Här är ditt liv”. När han till slut fick klartecken blev det en av de mest populära programmen i svensk TV-historia.

Även yngre tittare, som inte har någon relation till Holmqvist, kommer att känna igen ”Här är ditt liv”. Filip Hammar och Fredrik Wikingsson återanvände samma idé för ett par år sedan. Filip & Fredrik tänkte till och med kalla sitt program för ”Här är ditt liv” men ändrade sig i sista stund och valde av juridiska skäl i stället titeln ”Ett herrans liv”.

Lasse Holmqvists ”Här är ditt liv” sändes i elva år i SVT, mellan 1980 och 1991. Dokumentären ”TV till varje pris” visar hur denna omåttligt populära program serie även förändrade Lasse Holmqvist.

Genom obetalbara klipp från programmet visar dokumentärfilmarna Magnus Gertten och Martin Theander hur Lasse Holmqvist blev så uppfylld av sina gäster och sig själv att han till slut inte förmådde avsluta programmen. Sändningstiden blev bara längre och längre.

En allt svettigare producent får till slut ringa upp till programkontrollen och undra om inte ”Aktuellt”-sändningen kan flyttas fram 29 minuter.

Det finns en parallell här till rockmusiken och vad som händer med band när de tar steget upp till stadiumnivå. Lasse Holmqvist påminner till slut om en Jim Kerr i Simple Minds som är så överväldigad av publikens kärlek att han tror att det är rimligt att spela ”Belfast child” i en halvtimme.

För hur skulle egentligen Lasse Holmqvist kunna lämna den TV-ruta som blivit liktydig med hans eget liv? Hans två vuxna barn intervjuas i dokumentären och berättar om i en uppväxt som liknar en slags spegelvänd ”Truman show”. Hans son frågar en kompis: ”Vilket program är din pappa med i?”

Lasse Holmqvist avslutade sin karriär med att starta den egna Öresundskanalen. Han pantsatte sitt hus och satsade allt han ägde. Det slutar med att huset säljs på auktion och att han säljer sin boksamling på ett torg i Malmö. Ändå får man en känsla av att han inte blev bitter utan tyckte det var värt det. TV till varje pris.

+

GRADVALLS VAL

TV

”The Sarah Silverman Program”. Premiär i SVT 16 januari. Sarah Silverman bränner sitt humorljus i båda ändarna, men de sex första avsnitten är strålande. Och hon passerar alla anständighetsgränser som finns.

TV

”Brotherhood”. Premiär i SVT 11 januari. Om ”Departed” varit en TV-serie. Eller om ”Sopranos” i stället handlat om irländsk-amerikansk maffia. Producerad av Showtime, den ledande amerikanska kvalitetskanalen just nu.

BOK

Paul Morley, ”Piece by piece: Writing about Joy Division 1977-2007” (Plexus). Paul Morley i NME, Mats Olsson och Erik Hörnfeldt i Expressen, Lennart Persson i Larm. Det var min journalisthögskola.

+

BONUS NR 1:

2008 blir ett bra TV-år. En nyhet som kan behövas för den som hamnar framför SVT:s nästan fascinerande stillastående och stela August Strindberg-serie under julhelgen.

Alla de bästa nya amerikanska serierna är inköpta av svenska kanaler. TV4+ har ”30 Rock”, Kanal 5 ”Gossip girl”, TV3 ”Damages. Och, bäst av allt, ”Mad men” på Kanal 9, en dramaserie som utspelar sig 1960 på en reklambyrå på Madison Avenue i New York

Plus att Canal + (och därefter TV6) har ”Dexter” där den kommande andra säsongen är precis lika bra som den första.

Den 11 januari är det också premiär för ”Tell me you love me” på Canal+. En ny HBO-serie som kan beskrivas som en amerikansk motsvarighet till Bergmans ”Scener ur ett äktenskap”, fast med explicita sexscener

”Tell me you love me” visar mer detaljer i sängkammaren än någon annan TV-serier i historien, ändå blir det aldrig plumpt. Det är relationerna och dramat som står i fokus.

Med tanke på att ”Tell me you love me” med stor sannolikhet även dyker upp i SVT framöver borde SVT i samma veva även visa Bergmans serie i repris.

Jan Gradvall