Krönika, Dagens Industri

Weekend 24 augusti

Krönika

Jan Gradvall

Ett bokförlag diskuterade för en tid sedan hur författarinnan Majgull Axelsson skulle kunna nå ut till fler läsare. Kommunikationsstrategen Erik Tivelius på Stockholm One gjorde en analys som alla bokförlag borde ha fastnålad på sina anslagstavlor: ”Sälj författaren – inte boken”.

Jag tänkte på det när jag nyligen surfade runt på nätet för att avgöra om jag skulle köpa William Gibsons nya roman ”Spook Country”. Vad som till slut fällde avgörandet var inte någon recension av boken, utan en film om boken jag hittade på Youtube.com.

Amerikanska förlaget Viking har låtit göra en filmad intervju med William Gibson. En fem minuter lång presentationsfilm där författaren berättar om romanen. Vad han skrivit, varför han skrivit det, vad som inspirerat honom. Allt detta varat med inklippsbilder från de Manhattan-miljöer där hans nya roman utspelar sig. I filmen får vi även se William Gibson sitta och arbeta i sitt norénskt avskalade och vitmålade skrivrum.

Mer än så behövdes inte för att jag direkt skulle köpklicka på Amazon.

Varför arbetar inga svenska bokförlag på det här viset? Det är ingen nyhet att de flesta är lika nyfikna på konstnären bakom som på själva verket. Titta bara på hur konstbranschen fungerat i 100 år. Eller titta på musikbranschen där skivbolagen sedan länge vet att en artistintervju i en tidning säljer fler skivor än en positiv skivrecension.

Men utrymmet för författarintervjuer i dagstidningar, tv och radio är trångt. Den sortens PR är också omöjlig att styra för förlagen. Men om förlagen i stället skulle satsa på egenhändigt producerade tv-intervjuer finns det nu genom nätet ett unikt sätt att bokstavligen låta författaren tala direkt till läsarna.

Flera amerikanska förlag har nu också börjat arbeta på precis det här sättet. På sajten BookVideos.tv, startad av förlaget Simon & Schuster har man samlat mängder av intelligent gjorda författarintervjuer. Sajtens slogan är lika självklar som genial: ”Watch the story behind the story”. Plötsligt blir jag intresserad av böcker jag annars aldrig hade hört talas om annars.

I och med att alla filmerna även kan läggas ut på Youtube spelar det heller ingen roll om inte läsaren hittar till just förlagets hemsida. Det viktiga är att de hittar till filmen.

Nästan alla mina spontana inköp av böcker, skivor och filmer nu för tiden är ett resultat av tips jag snubblar över på nätet. Jag är inte ensam om att i dag konsumera på det här sättet. Om bokförlagen vill slåss om mina pengar på samma villkor som skivbolagen och filmbolagen måste de också börja använda samma metoder att få min uppmärksamhet.

Sigge Eklund är författare. Han är också nyanställd som webb-strateg på Bonnierförlagen. Förra veckan presenterade han en internutredning om hur förlagen måste bli bättre på att använda nätet för att sälja böcker. En av Sigge Eklunds slutsatser är att ju mer material om böckerna som läggs ut på nätet, desto bättre.

”Ett nyckelord är gratis”, säger Sigge Eklund. ”Det är ingen slump att Chris Andersons nästa bok ska heta ’Free’. Flera förlag i USA har gjort framgångsrika experiment med att till och med lägga ut hela böckerna på nätet. Och det visar sig att de som gör det faktiskt säljer mer.”

(slut)

+

GRADVALLS VAL

TV

”Flight of The Conchords”. Vilken svensk kanal hinner först köpa HBO:s nya oemotståndliga komediserie? Om en nya zeeländsk musikduo på Manhattan. Ett 20-tal klipp ligger på Youtube. Sökord: Inner City Pressure.

DVD

”Ace In The Hole” (USA-import). Ju mer film man ser, desto tydligare blir det att Billy Wilder var världens bästa filmregissör. Ett av hans bortglömda mästerverk finns nu för första gången utgivet på DVD.

BOK

John R. Stilgoe, ”Outside Lies Magic” (Walker). Harvard-professor som får en att se på sin stad och omgivning på ett nytt sätt. Magi finns överallt, bara man ger sig tid att gå långsamt och titta efter. ”Do not jog. Do not run”.

+

KORTIS NR 1:

När Aftonbladet startade TV7 tänkte de på allt utom en sak – innehållet. Vem vill titta på en kanal utan själ?

Konkurrenten Kanal 9, lillasyster till Kanal 5, är däremot redan på väg att få trogna tittare genom något så enkelt som svårt som rätt val av repriser. Efter att fått helsidor i media genom att åter plocka upp ”En förlorad värld” (”Brideshead Revisited)” har nu Kanal 9:s inköpare hittat ännu en pärla i realådan.

Måndag 3 september börjar Kanal 9 sända ”Livet runt 30” (”Thirtysomething”), en amerikansk serie från 1987-1991 som har bibehållen relevans i dag. ”Livet runt 30” var först i TV med att spegla hur det är att vara trettionånting och försöka hålla flera bollar i luften samtidigt: karriären, hälsan, kärleken, barnen, drömmarna.

Vad ”Livet runt 30” skildrade för 20 år sedan är samma frågor som det senare startats hela tidningar om: Amelia, Mama, Family Living.

Jan Gradvall

+

KORTIS NR 2:

Vilken film kan passa bättre denna börsmånad än en finanssnyftare? På onsdag är det hyrfilmspremiär för ”Jakten på lycka” (”The Pursuit of Happyness”), en film som försvann lite i Sverige vid biopremiären.

Filmen bygger på en sann historia. I mitten av 1970-talet lyckades den svarte Chris Gardner från ingenstans kämpa sig till ett jobb som börsmäklare på Wall Street. Detta trots att han under lärlingstiden både blev hemlös och ensamstående pappa till sin son.

Chris Gardners memoarer publicerades i maj 2006 . Historien blev, förstås, omedelbart uppköpt av Hollywood och förvandlad till en långfilm med Will Smith i huvudrollen. Sonen i filmen spelas av Will Smiths egen son, Jaden Smith.

”Jakten på lycka” är en klassisk Hollywood-snyftare. Filmen vrider alla känslokranar i botten. Men italienske regissören Gabriele Muccino lyckas ändå balansera de grövsta klichéerna genom en nedtonad berättarteknik och fint foto.

Och efter slutscenen är att man återigen beredd att satsa hela sitt sparkapital på aktier.

Jan Gradvall