Krönika, Dagens Industri

Weekend 15 juni

Krönika

Jan Gradvall

De senaste åren har handlat om att göra allting tillgängligt på nätet. De närmaste åren kommer att handla om att hjälpa oss hitta i detta överflöd.

För några veckor sedan var jag inbjuden att tala på ett frukostseminarium för tidningen Chef tillsammans med Annie Wegelius och Ulrika Saxon. Nytillträdde STV-chefen Annie Wegelius redogörelse för sina senaste skivinköp är den tydligaste beskrivning av utbudsöverflödet jag har hört.

Wigelius: ”Jag var nyligen inne på Virgin Megastores gigantiska skivvaruhus på Times Square i New York. Yr i huvudet gick jag därifrån utan att köpa någonting. Någon vecka senare var på Berlins flygplats. Där hade skivaffärsinnehavaren gjort ut urval med de 25 mest intressanta nya CD-skivorna i ett ställ. Jag köpte sex stycken.”

Precis det är utmaningen för både producenter och konsumenter. Vi måste alla hitta våra motsvarigheter till CD-stället i Berlin. Ingen kommer att ha ork, tid eller lust att gå igenom allt som finns.

Och nu har nätmusiken slutligen fått sin motsvarighet till CD-stället i Berlin. Hype Macine är en genial sökmotor som hjälper oss att på rekordtid hitta och lyssna på all ny musik vi läst eller hört talas om.

Hype Machine är signerad 21-åringen Anthony Volodkin. Precis som att Google hjälper oss att leta igenom alla hemsidor hjälper Hype Machine att leta igenom alla mp3-bloggar.

Mp3-bloggar är ett fenomen som dykt upp de senaste fyra åren. Det skulle lika gärna kunna kallas musikbloggar. Musikentusiaster startar bloggar där de lägger upp sina favoritlåtar i mp3-format. Ledande bloggar som amerikanska Fluxblog har blivit ett sätt att hålla sig ajour med det senaste.

Från att skivbolag försökte stoppa mp3-bloggar har de insett värdet som skyltfönster och har börjat skicka låtar direkt till de ledande aktörerna i hopp om att de ska lägga ut dem. De som följer mp3-bloggar faller in i kategorin ”early adopters”, de som skapar trender.

För mig själv, som inte har tid att leta igenom mp3-blogggar, är Hype Machine precis vad jag väntat på. Jag hade läst om att Franz Ferdinand, precis som John Cale för några veckor sedan, har gjort en fantastisk version av LCD Soundsystems senaste singel ”All My Friends”.

På Hype Machine hittar jag den på tre sekunder. Jag lyssnar på den just nu i ett radiofönster som automatiskt läggs upp på skrivbordet. Samtidigt upptäcker att LCD Soundsystem även spelat in Joy Divisions ”No Love Lost”.

Musikern David Byrne skrev förra sommaren ett inlägg i sin nätdagbok. Byrne: ”Snart kommer det att öppna en sajt som är ett Google för nedladdad musik. Nedladdade låtar som inte är copyrightspärrade men som du ändå betalar för. En sökmotor som hittar de låtar du vill ha, var de än finns. Konsumenter bryr sig inte om var de köper musiken ifrån så länge tekniken är smart och lättförståelig.”

Den profetian har nu blivit verklighet med Hype Machine. Vad artister får hoppas på att är att vi konsumenter ändå fortsätter att köpa musik som vi kan lyssna på gratis. Men egentligen är inte Hype Machine något annat än en ”on demand”-utveckling av radion, på samma sätt som YouTube är en ”on demand”-utveckling av MTV.

Och radion har alltid varit musikindustrins bästa marknadsföringsfönster.

(slut)

+

GRADVALLS VAL

TV

”Sopranos”. Nej, det gick inte att hålla sig. Jag tvungen att tanka hem och tjuvtitta på sista avsnittet. Med en slutscen absolut ingen kunnat förutse. Till tonerna av Journeys ”Don’t Stop Believin’” från 1981.

SKÅDESPELERSKA

Helen Mirren. Det är mycket Mirren nu. Parallellt med att ”The Queen” släppts som hyrfilm spelar hon en annan drottning Elizabeth (1533–1603) i TV-dramat ”Elizabeth I”. Visas i SVT på tisdag och onsdag.

SAJT

Arts & Letters Daily. En mycket användbar sajt som fungerar som första sida till innehållet i alla världens tidningar. Länkar till allt från New Zealand Herald till Harper’s och Malcolm Gladwells egen hemsida.

+

BONUS NR 2:

En teckning av en sjöstjärna och en spindel kan se till förväxling lika ut. Men en spindel och en sjöstjärna reagerar helt olika ut om du attackerar dem. Om du rycker av spindelns huvud så dör den. Men du om rycker av ett ben av sjöstjärnan så växer det ut en hel ny sjöstjärna.

Precis denna förväxling har filmindustrin gjort i sitt sätt att försöka bemöta filmpirater. Vad man trodde var en spindel visade sig vara en sjöstjärna.

Liknelsen kommer från nyutgivna boken ”The Starfish And The Spider” (Portfolio) som har undertiteln ”The unstoppable power of leaderless organizations”.

Det finns, enligt boken, två olika typer av organisationer. Spindelorganisationer styrs av en tydlig hierarki, uppifrån och ner. Sjöstjärnegorganisationer styrs av användarna.

Wikipedia, Skype, Kazaa, YouTube och Bitorrent är alla exempel på en ny sorts huvudlösa organismer som är omöjliga att stoppa.

Bokens två författare, Ori Brafman och Rod A. Beckstrom, är båda entreprenörer baserad i Kalifornien med erfarenhet av många företag i IT-branschen.

Jan Gradvall


+

BONUS NR 1:

Gradvalls halvårsrapport
Januari – juni 2007

Årets hittills bästa låtar

1. Beyoncé, ”Irreplaceable”
2. R. Kelly feat T.I. & T-Pain, ”I’m A Flirt”
3. Jesse Malin & Bruce Springsteen, ”Broken Radio”
4. Rihanna & Jay-Z, ”Umbrella”
5. Modest Mouse, ”Missed The Boat”
6. Wilco, ”Impossible Germany”
7. Kings of Leon, ”Knocked Up”
8. T-Pain & Yung Joc, ”Buy U A Drank”
9. Mims, ”This Is Why I’m Hot”
10. Arctic Monkeys, ”Flourescent Adolescent”

Årets hittills bästa album

1. The Good, The Bad And The Queen, ”The Good, The Bad and The Queen”
2. Nick Lowe, ”At My Age”
3. LCD Soundsystem, ”Sound Of Silver”
4. Arcade Fire, ”Neon Bible”
5. The National, ”Boxer”
6. Säkert!, ”Säkert!”
7. Amy Winehouse, ”Back To Black”
8. Feist, ”The Reminder”
9. The Hold Steady, ”Boys And Girls In America”
10. Timbuktu, ”OberoendeFramkallande