Krönika, DI Weekend

Weekend 23 september

Krönika

Jan Gradvall

Vad krävs för att lyckas som artist 2016? Hur gör man sig hörd och sedd i mediebruset? Och, inte minst, hur tjänar man i dag pengar på sin musik?

Det kanske intressantast exemplet på hur en modern artist just nu arbetar – en artist som redan har ena benet i framtiden – är Chance The Rapper, en 23-årig rappare från Chicago.

Chance The Rapper har fortfarande inget skivkontrakt. Ändå har han blivit så stor att han i dag har 32 (!) avlönade personer i sitt team som jobbar för honom.

Förstår man den ekvationen får man en inblick i hur framtidens musikvärld kommer att fungera.

Mixtape är ett etablerat begrepp i dagens musikvärld, ett begrepp som inte är helt lätt att förklara eftersom det ändrat betydelse under årens lopp.

Från början handlade om kassettband, därav namnet, utgåvor som inte såldes i affärer utan på gatan.

Därefter blev mixtapes lika med brända cd-skivor. Vad det handlar om är icke-officiella utgåvor, inte utgivna av skivbolag utan av artisterna själva, där man kan pröva sig fram och testa nytt material. Den icke-officiella aspekten har gjort att man på mixtapes även kan använda samplingar som inte behöver godkännas juridiskt.

I dag är mixtapes lika med album som artister själva lägger ut direkt på nätet. Album som är gratis att ladda ned eller att streama.

Chance The Rapper gjorde sig ett namn genom två mixtapes, ”10 day” och ”Acid rap”. Han ville få ett skivkontrakt men när han under en turné som förartist till Childish Gambino (se notis om Donald Glover på nästa uppslag) möttes av en publik som kunde alla texter, så sköt han upp det beslutet.

Chance The Rapper har haft Kanye West som mentor. När Kanye West gav ut sitt album ”Life of Pablo” i våras hade fem av låtarna Chance The Rapper som medkompositör.



När Chance The Rapper i maj släppte sin tredje mixtape, ”Coloring book”, var han så het att Apple Music betalade honom ett hemligt miljonbelopp för att under två veckor få ensamrätt till att streama det. Därefter blev det även tillgängligt på Spotify, Tidal och andra streamingtjänster.

”Coloring book” blev det första albumet i musikhistorien som gick in på Billboard-listan utan att vara tillgängligt för försäljning. Till och och på Topp 10.

Första veckan strömmades låtar från albumet 57,3 miljoner gånger. Enligt Billboards nya sätt att sammanställa sina listor räknas det lika mycket som 38 000 sålda exemplar.

Totalt har låtar från ”Coloring book” nu streamats 338 miljoner gånger, vilket enligt Billboard innebär 2.13 miljoner dollar i streamingintäkter.

I morgon, 24 september, anordnar Chance The Rapper en egen festival på en basebollstadium i sin hemstad Chicago med sig själv som huvudartist. Bland förartisterna: Alicia Keys, John Legend, Skrillex, Lil Wayne och Young Thug.

Över 50 000 biljetter är sålda vilket innebär 3,8 miljoner dollar i intäkter (alla siffror och fakta i denna krönika från Billboard).

Allt detta utan ett skivkontrakt.

Chance The Rapper heter Chancelor Bennett. Han har vuxit upp som svart medelklass i Chicago, en av USA:s mest segregerade städer. South Side och West Side är svarta stadsdelar i princip utan kontakt med stadens mer välmående vita stadsdelar.

Hans mamma jobbar för statens Illinois chefsåklagare. Hans pappa har just fått chefsjobb på Chicagos turistbyrå men jobbade fram till i somras för borgmästaren.

Varje morgon i hemmet började med att hans pappa via telefon fick en rapport om hur många som skjutits ihjäl den natten.

Chance The Rapper använder alla sina erfarenheter från livet i sin musik. Han väver in gospel och citat från Bibeln. Han tillhör en församling i en kyrka i stadens South Side.

16 år gammal fick han följa med sin pappa till Vita Huset och träffa Barack Obama. Han blev tidigare i år inbjuden till Vita Huset igen, nu i egenskap av sin musik och sitt antivåldsinitiativ My Brother’s Keeper.

För att påminna sig om vikten att fortsätta jobba lika hårt har han låtit tatuera in ”Get back to work” över hjärtat. Texten spegelvänd så att han läser den i badrumsspegeln varje morgon.

Hur har Chance The Rapper trots sin kompromisslöshet ändå kunnat få sin musik så spridd?

Svaret finns till stor del hos hans manager, Pat Corcoran, en vit 26-årig från Chicagos North Side, som levt hela sitt liv på Internet

I en intervju i Billboard sammanfattar Pat Corcoran sin strategi: ”Hur får vi musiken att nå ut till så många som möjligt?” Svaret på den frågan – inte frågor om intäkter eller distributionsform – ligger bakom precis varje beslut i Chance The Rappers karriär.

Att nå ut. Att bli hörd. Det är där man måste börja 2016. Allt det andra kommer i andra hand.

Har skivbolag spelat ut sin roll? Nej, artister behöver mer än någonsin, till skillnad från vad många artister själva tror, hjälp av utomstående kompetens.

Men nytt är att de personerna inte nödvändigtvis behöver arbeta på just skivbolag.

(slut)

+

GRADVALLS VAL

PODCAST
”My dad wrote a porno”. Vad gör man om man upptäcker att ens pappa skrivit en porrbok? Blir extremt generad? Eller gör en podcast där man läser högt ur kapitlen med två vänner? Engelske komikern Jamie Morton väljer båda alternativen i en osannolik podcast som blivit en succé.

KONSERT
Justin Bieber, Tele 2 Arena, 29 och 30 september. Det är alltid ett misstag att inte gå att se världens för tillfället största artist. Så glad att jag såg Michael Jackson, Katy Perry, Miley Cyrus. Höga förväntningar på den artist som ägt 2016.

BIOGRAFI
Bruce Springsteen, ”Born to run” (Natur & Kultur). Svenska bokhandlar kommer att få uppleva Harry Potter-köer när denna biografi skeppas ut 27 september. Svensk översättning ges ut samma dag som den amerikanska utgåvan. Ganska klokt att man inte översatt titeln.

+

BONUS NR 1:

Samma vecka som David Bowie öppnar sitt arkiv med inspelningar gjorda i Philadelphia (se recension), kommer en massiv bok om den musikgenre, Philly Soul, som inspirerade Bowie när han gjorde ”Young Americans”.

Ordet massiv är i underkant i detta fall. Boken ”The Philly Sound” (Premium Publishing) är på närmare 700 sidor i coffee table-format och väger så mycket att man inte kan lyfta den med ena handen.

Det är en kulturgärning att ett svenskt bokförlag, Premium, ger ut en så här nischad bok.

”The Philly Sound” är mer överkurs än grundkurs. Boken är sammanställd av två brittiska skivsamlare som gör en Northern Soul-tidning. Ett övergripande journalistisk perspektiv saknas. Fokus är på skivetiketter och inspelningar

Men älskar man musiken, och vill veta historien bakom favoriter med Intruders eller O’Jays, finns allt mellan dessa hårda pärmar.

Jan Gradvall

+

BONUS NR 2:

Vad hittar man amerikansk underhållnings framtid? Kompassnålen pekar mot: Donald Glover, 32.

Det var han som skrev alla historier, skämt och sånger (”Werewolf Bar Mitzvah”!) om Tracy Morgans karaktär i Tina Feys mästerliga komediserie ”30 Rock”.

Efter att ha varit med och vunnit en Emmy som manusförfattare till ”30 Rock” gick Donald Glover vidare och blev skådespelare i en annan av vår tids mest inflytelserika komediserier, ”Community”.

Parallellt med detta gav han ut hiphopalbum under namnet Childish Gambino.

Nu är Donald Glover tillbaka med höstens mest originella komediserie på amerikansk tv, ”Atlanta” (FX), förlagd till den hetaste staden inom hiphop just nu. Huvudpersonen, spelad av Glover själv, hjälper en kusin att göra karriär som rappare.

Musik till serien är gjorde i samarbete med Donald Glovers kompis och samarbetspartner, Ludwig Göransson från Linköping.

Jan Gradvall