Krönika, Dagens Industri

Weekend 22 juni

Krönika

Jan Gradvall

Anders Björkman, Expressens TV-nestor, skrev nyligen: ”Vad är den stora trenden i TV? Jo, att ingen riktigt vet vad som är den stora trenden.”

Kanal 5:s programchef Johan Westman gav i våras uttryck för samma sak när han sågade de svenska produktionsbolagen. 12 olika bolag pitchade 50 nya programförslag för Kanal 5. Inte ett enda av dem var tillräckligt bra för att kanalen skulle gå vidare. Westman sade till Resumé i april: ”Det är mer tydligt än någonsin att det inte finns någon ledande trend.”

Men rapporter från de just avslutade årliga branschvisningarna i New York och Los Angeles, där de amerikanska TV-bolagens hösttablåer presenterades, vittnar om att det trots allt kanske finns en TV-trend i vardande – telenovelas.

Genren är latinamerikansk och extremt populär i alla länder där det talas spanska och portugisiska. Telenovelas kan liknas vid våra västerländska såpor, men det finns några avgörande skillnader.

Medan såpor kan pågå i alla evighet har telenovelas en avslutad ”story-arc”. Redan från början finns det ett bestämt slut. Det finns enstaka undantag med serier som hållit på i flera år, men en telenovela pågår normalt i åtta månader. Ofta sänds de fem eller till och med sex dagar i veckan. Telenovelas sänds också kvällstid, på bästa sändningstid.

Handlingen är nästan alltid en variant på ”Askungen”. Enkel fattig flicka möter rik snygg pojke. Serierna, framförallt de brasilianska, är sexigare än amerikanska serier, men nyckelordet är inte sex utan passion. Som en producent sagt: ”Telenovelas handlar om två älskande som vill kyssas i 65 avsnitt och en manusförfattare som vägra låta dem för det.”

Och nu görs dessa passionerade latinodramer om för att passa amerikansk publik. Av de amerikanska höstserier som premiärvisades vid LA Screenings var nya ABC-serien ”Betty The Ugly” en av de som det talades mest om.

Salma Hayek, som är exekutiv producent, har köpt in en colombiansk telenovela, ”Betty La Fea”, men förlagt handlingen till New Yorks modetidningsbransch. När en åldrad förlagsmogul överlämnar verksamheten till sin son Daniel, en hopplös playboy, ser fadern även till att anställa den fula Betty som sonens assistent. Detta för att han tror att Betty är den enda kvinnan i New York som Daniel inte kommer att ligga med. Varken Betty eller Daniel vet något om modevärlden, men blir ”ett formidabelt team mot alla som vill krossa dem”.

Parallellt med att ”Betty The Ugly” får premiär i september satsar nya uppstickarkanalen MyNetwork TV på inte mindre än fem telenovelas till hösten. I september får ”Desire” och ”Secret Obessions” premiär. Därefter kommer ytterligare tre telenovelas med varsin kvinnlig storstjärna i huvudrollen: Sean Young, Maria Conchita Alonso och Dayanara ”Miss Universum” Torres.

Producenten Nely Galan säger till ABC News: ”Om det har fungerat i 85 andra länder tror jag även det fungerar här”. Redan förra året var telenovelan ”La Madastra” det TV-drama som lockade flest tittare under sommaren i Los Angeles, trots att den sändes på spanska.

Hela världen blir spanskare – även Sverige. Med tanke på att vi redan haft flera låtar på spanska med i svenska Melodifestialven torde konceptet telenovelas fungera även här.

(slut)


GRADVALLS VAL

KONST

Paul McCarthy, Moderna Museet. Äntligen något riktigt modernt på Moderna. Med utgångspunkt från ikoner från nöjesindustrin visar McCarthy upp det undertrycka, förbjudna, äckliga som göms där under.

TIDNING

The Word – igen. Journalisterna som startade Smash Hits fyrar nu av samma briljanta formuleringar in en tidning för fyrtioplussare. Om Iggy Pops utseende: ”Ett paket valnötter insvept i gladpack.”

LEGEND

Johnny Cash. På onsdag ”Walk The Line” som hyrfilm. På amerikanska nationaldagen släpps volym 5 i American-serien, hans testamente. Missa inte heller fina ”Personal File” med outgivet från 1973-1982.

+

BONUS:

Dickens-revival

Vissa historiska författare är som prickar vid horisonten som bara blir mindre och mindre när samtiden seglar ifrån dem. Andra, som Charles Dickens, är som fyrtorn som hela tiden rundas och visar vägen.

Charles Dickens (1812-1870) är just nu på väg mot ytterligare en ny storhetstid. I Nick Hornbys bok med samlade bokkrönikor, ”The Polysyllabic Spree”, har namnet Dickens, Charles fler sidhänvisningar i registret än någon annan författare. Nick Hornby utnämner i samma bok Dickens till sin absoluta favoritförfattare.

Och på måndag är det premiär på SVT för BBC:s hyllade och mycket påkostade Dickens-satsning ”Bleak House”. 16 halvtimmeslånga avsnitt med stjärnskådespelare som Nathaniel Parker (inspektör Lynley) och Gillian Anderson (Scully i ”Arkiv X”).

Kameran är mycket rörligare än i traditionellt brittiskt kostymdrama. ”Bleak House” vann för bästa dramaserie på Bafta Awards. Ett av flera priser serien fått.

Att Dickens romaner passar bra som TV-serier har sin förklaring i hur han skrev dem. Flera av hans mest kända romaner skrevs som följetänger för tidningar, med ett kapitel i månaden. Dickens drog även in extra pengar genom att ha högläsning ur sina texter för sin publik.

Charles Dickens var inte bara en evigt modern författare. Han jobbade också som en sådan.

För den otålige finns hela serien att köpa som DVD via Amazon.co.uk.

Jan Gradvall