Krönika, DI Weekend

Weekend 24 april

Krönika

Jan Gradvall

Malcolm X Boulevard, Harlem, en solig vårdag. Vid 120:e gatan ligger Barawine, en restaurang som till brunch erbjuder ”bottomless” Bellini eller Mimosa, drinkar som fylls på oavbrutet.

Men det är inte restaurangen med den bottenlösa brunchen som gjort denna adress omtalad över hela världen. Det är butiken som ligger våningen ovanför.

Här ligger Sneaker Pawn USA, världens första butik** för begagnade sneakers. Ett litet Bukowkis i Harlem som säljer antikviteter med sulor och snören.

Sneakermarknaden omsätter i dag runt 485 miljarder kronor, jämförbart med Kenyas BNP. Det är en utveckling som pågått sedan när Run-DMC rappade om ”My Adidas” (1986) och basketikonen Michael Jordan släppte sina första Nike Air Jordan (1985).

Sneakers är i dag stå stort att finanstidningen Forbes har en blogg som heter ”Sneakernomics”. Dagens Industri hade förra veckan ett reportage om butiken Sneakersnstuff i Stockholm som nu expanderar i andra länder.

Vad som däremot är nytt i denna utveckling är den explosionsartade andrahandsmarknaden med sneakers.

Omsättningen i USA för begagnade sneakers ligger enligt Financial Times just nu på nio miljarder kronor. Och växer dagligen.

De första som insåg vidden av vad som håller på att hända är grundarna till Sneaker Pawn USA, en butik som i fjol öppnades av 16-årige Chase Reed med pappan Troy Reed som finansiär.

Om man söker på YouTube finns ett inslag från CBNC, världens största tv-kanal för finansnyheter, där man kan se den 16-årige Chase Reed intervjuas av en panel med förbluffade och imponerade finansanalytiker.

Chase Reed förklarar för dessa vita i 50-årsåldern att handeln med sneakers är precis som handeln med aktier. Köper man rätt ökar värdet.

För att förstå andrahandsmarknaden med sneakers – varför vill folk köpa begagnade gymnastikskor? – måste man till att börja med förstå vilket förhållande många har till sneakers. Det är mycket mer än bara skor.

Jag frågar Patrik Sleepy Elofsson, legendarisk discjockey och musikprofil, om varför han blivit besatt av sneakers. Han inleder med att dementera det: ”Nej, nej, jag tillhör inte alls storsamlarna, jag har kanske bara 80-100 par. Jag använder också de skor jag köper. Sen ger jag bort skor till systersöner och andra yngre som inte har råd”.

Att man inte räknar sig som samlare när man har 80-100 par sneakers hemma i lägenheten en del.

Att Patrik Sleepy Elofsson understryker att han faktiskt använder sin sneakers är också centralt för att förstå andrahandsmarknaden.

De sneakers som säljs på Sneaker Pawn USA är inte synligt använda. Antingen har man använt dem extremt försiktigt: endast regnfria dagar samt putsat rena med tandborste. Eller också har man köpt två par och låtit ett par ligga kvar i kartongen.

Som man säger i Harlem om att köpa två par: ”One to rock and one to stock”.

Journalisten Ametist Azordegan äger 45 par sneakers. Samtliga har hon köpt på auktionssajten Ebay under de senaste två åren. ”Jag började samla sent i livet, men nu går det undan. Jag är inne på Ebay-appen varje dag”.

Ibland ännu oftare än så. Stoltheten i Ametist Azordegan samling är ett par Reebok Pumps Twilight Zone Ruff Ryders (gjorda i samarbete med hiphopkollektivet Ruff Ryders) som hon tror att hon är ensam om i Sverige. ”För att köpa dem var jag på Ebay minst fyra gånger om dagen i sex veckor”. Hon beskriver Ebay-appen som sin kvällslektyr. ”Jag fönstershoppar sneakers innan jag somnar”.

Andrahandsmarknaden med sneakers har sin grund i att de stora skoföretagen eldar på marknaden genom att ge ut skor i mycket begränsade upplagor. Ofta gjorda i samarbeten med idrottsstjärnor (nästan alltid basket) eller rappare.

I fjol gav Nike i samarbete med Kanye West ut sneakers kallade ”Red Octobers”, Nike Air Yeezy 2. De sålde slut på tio minuter. I dag kostar de över 40 000 kronor på Ebay.

Enligt Financial Times sker 96 % av andrahandshandeln med Nike-skor av Jordan-modeller. Adidas utmanar genom att köpa över Kanye West och hans Yeezy-modell.

Förutom royalties per såld sko (en summa som Adidas höjer i jämförelse med Nike)*** fick Kanye West drygt 80 miljoner kronor i övergångssumma. Detta parallellt med att han på presskonferensen för streamingtjänsten Tidal för några veckor sedan klagade på för låg inkomst.

Adidas har också just skapat en app som heter Confirmed. Genom den kan man försäkra sig om ett inte missa nya sneakers i begränsade upplagor.

Om du i din garderob hemma hittar ett par 2005 Air Jordan IV Retro Eminem Slim Shady bör du direkt ringa Knut Knutson från Antikrundan. De värderas i dag till 250 000 kronor.

(slut)

** Affären är världens första pawn shop (även pantbank) för sneakers, enligt New York Post, Wall Street Journal etc. Läsare har påpekat att det finns andra ställen i Japan och USA som handlar med andrahandssneakers.

*** Nike ger royalties till idrottsstjärnor (Michael Jordan 5 procent) vilket Kanye var missnöjd med att han inte fick.


BIO
”Avengers: Age of Ultron”. Uppföljare till film som spelade in fullständigt overkliga 13 miljarder kronor. Men regissören Joss Whedon (”Buffy och vampyrerna”) kompromissar inte utan lägger ner själ och hjärta i allt han gör.

VINYL
Cortex, ”Spinal injuries” (MNW). En av mäktigaste svenska vinylutgåvor jag sett. Och hört. Lars Sundestrands svartvita fotografier. Matt papper. Freddie Wadlings röst som mässar: ”We are the freaks, who walks among you”.

TV
”Game of thrones”. Större än alla filmer och album. Större än Apple Watch. Större än Real Madrid. Den ende som klarar en duell är möjligen Zlatan.

+

BONUS:

Trots att han tillfrågats av hela världspressen i 20 års tid har svenske låtskrivaren Max Martin endast tackat ja till en enda riktig tidningsintervju.

Eller egentligen en och en halv. Förutom omslagsintervjun i Time Magazine 2001 så gick Max Martin med på att låta sig intervjuas om sitt samarbete med Zlatan i mitt DI Weekend-reportage om inspelningen av Volvo-reklamfilmen ”Du gamla du fria”.

Fredrik Eliasson på Sveriges Radio har därför gjort ett världsscoop när han nu för andra gången fått Max Martin att ställa upp på en radiointervju.

Första gången var 2008 i dokumentären ”Cheiron – en popsaga”. Den intervjun var så unik att New Yorker-journalisten John Seabrook lät få den översatt och har citerat utdrag från den i sin utmärkta kommande bok om popens utveckling i modern tid, ”Song Machine” (ges ut i oktober), en historia där svenskar dominerar.

När Fredrik Eliasson nu har gjort en fortsättning, ”Arvet efter Cheiron – en oändlig historia”, har han återigen fått Max Martin att ställa upp. (Transparens: Jag själv dyker upp som en av intervjurösterna i båda dokumentärserierna.)

Radiodokumentären har sänts i fem delar denna vecka, från måndag till i dag fredag, och finns nu att lyssna på nätet.

Det är unik dokumentär om en unik epok i musikhistorien. Amerikansk popmusik skulle inte låta som den gör i dag utan svenska Max Martin. 25 procent av listettorna på Billboard i fjol var skrivna av honom.

Bland det nya som kommer fram i dokumentären:

* Max Martins hitparad har, till skillnad från vad många i dag tror, inte varit oavbruten. Sensommaren år 2000 meddelades att Cheiron-studion lades ned när den stod på topp. Åren därefter upplevdes Max Martin sitt Finspång när han insåg att hans bombastiska sound hade blivit daterat.

* I dokumentären berättar Max Martin att insikten kom om att han var frånåkt när han hörde Britney Spears ”I’m a slave 4 U” producerad av Pharrell Williams. ”Vi fattade ingenting först, det var ju bara trummor och sång. Hur kunde de välja den som singel i stället för våra låtar? Vi stod där med våra bomber och granater och fattade ingenting”. Det tog tre år innan Max Martin var på toppen igen, med ett helt nytt och mer avskalat sound, influerat av indierock, med Kelly Clarksons epokgörande ”Since U been gone”.

* Max Martin kallar sin lärling Johan ”Shellback” Schuster för ”den mest begåvade person,jag träffat, tillsammans tog vi det till nästa steg”. Även Shellback är intervjuad i dokumentären och spelar upp exempel på exakt hur de jobbat med produktionsexempel från låtar till Pink och Taylor Swift.

* Under sin uppväxt i Stenhamra lyssande Max Martin bara på Kiss. ”Och då menar jag verkligen enbart på Kiss. Om man lyssnade på något annat. då var man otrogen”. I hemlighet gillade han även Kaj Kindvall-hits som ”Words” av FR David.

* Både Max Martin och Shellback kan spela i princip alla instrument som finns och tackar den kommunala musikskolan och studieförbunden för att de kunde bli musiker. Max Martin spelade framförallt blåsinstrument som valthorn och trumpet.

* Max Martin säger att hans största inspirationskälla var Yngwie Malmsteen, nyligen invald i Swedish Music Hall of Fame. ”Jag var sjukt inspirerad av honom. Han var lite av en Zlatan-figur. Kaxig. Vågade säga att han skulle bli bäst i världen”

* Max Martin tillbringar i dag sin mesta tid i West Hollywood, Los Angeles, där han byggt en studio i ett hus som tidigare ägts av Frank Sinatra och Marilyn Monroe.

(slut)

OBS! De texter jag lägger ut på hemsidan är mina okorrade Word-dokument. Skrivfel som rättats till av DI:s utmärkta redigerare kan vara kvar här. Maila gärna om du ser konstigheter. Hinner sällan gå igenom själv.