Svensken bakom Bosch

Tv-serien ”Bosch” produceras av nätföretaget Amazon. I Sverige visas ”Bosch” på HBO Nordic med premiär 14 februari. Serien är producerad av en svensk, Henrik Bastin. Från DI Weekend 6 februari 2015.

Michael Connelly. De senaste 20 åren har man sett det namnet på pocketbokryggen hos tusentals semestrande svenskar på flygplan och badstränder.

Men det är bara en av alla dessa svenskar som gått så långt att han ringde upp Connelly och efter tio års arbete nu sett till att hans böcker nu blivit en tv-serie.

Om en dryg vecka är det premiär för ”Bosch”, en tv-serie om Michael Connellys mest älskade huvudperson, Los Angeles-polisen Hieronymus ”Harry” Bosch. Att han heter samma sak som den nederländske 1500-talskonstär som porträtterade ondskan och helvetet är passande.

Tv-serien ”Bosch” produceras av nätföretaget Amazon som efter succéerna med ”Transparent” och ”Mozart in the jungle” (båda omskrivna i DI Weekend, sänds på Viaplay i Sverige) har etablerat sig som en av branschens bästa dramaproducenter. I Sverige visas ”Bosch” på HBO Nordic med premiär 14 februari.

Serien är producerad av en svensk, Henrik Bastin.

”Jag läste min första Bosch 1995”, säger Henrik Bastin. ”Det var The Last Coyote. Jag köpte den på LAX (flygplatsen i Los Angeles) och sträckläste på flyget hem. Sedan dess är jag fast. Redan då började jag i mitt huvud tänka att man borde göra en tv-serie om Bosch”.

När Henrik Bastin flyttade till USA 2009 började han kolla upp rättigheterna som då var upplåsta hos Paramount. I december 2011 träffade han Michael Connelly första gången. ”Enda gången jag varit starstruck och riktigt nervös inför ett möte”.

Våren 2012 gjorde Bastin en deal med Connelly, hösten 2013 spelades det in en pilot och därefter en hel serie sommaren 2014. Efter klippning och efterarbete under hösten får den nu premiär

”Lång dags färd mot natt”, säger Henrik Bastin. ”Men jag har älskat varje sekund av det”.

Jag har sett de fyra första avsnitten och är fast. ”Bosch” är inspelad i befintliga Los Angeles-miljöer – dyrt och mycket ovanligt för att vara en Hollywood-produktion – med en modern film noir-känsla som för tankarna till Michael Mann-filmer som ”Heat” och ”Collateral”.

Titus Welliver är perfekt som Bosch, en skådis med ett huvud uthugget i gråsten. En klassisk ensamvarg, med betoning på både ensam och varg.

Titus Welliver är en ”åh fan, är det han”-skådis. Man har sett honom fladdra förbi biroller i dussintals tv-serier och filmer, utan att veta hans namn.

”Bosch” börjar avsiktligt trevande. I de första avsnitten etableras stämningen, actionscenerna får vänta.

Hade man vågat vara så långsam, så byggande i de första avsnitten om serien gjorts för en traditionell tv-kanal?

”Nope, inte en chans”, säger Henrik Bastin. ”Networkserier har en attention span som en femåring. Om inte allt är förklarat in i minsta detalj, och man direkt får veta allt om karaktärer och vad serien handlar om, så är man stekt. Det är därför nästan alla bra serier numera går på kabelkanaler och streamingtjänster”.

Jan Gradvall