Krönika, Dagens Industri

Weekend 26 maj

Krönika

Jan Gradvall

Det enda som är värt att se i ”Da Vinci-koden” äger rum under filmens första tre minuter.

Tom Hanks spelar Robert Langdon, Harvard-professor i religiös symbolik. För att på ett snabbt och effektivt sätt förklara både Langdons yrke, samt hela filmens underliggande tema, har den smarte manusförfattaren Akiva Goldsman skrivit in en inledningsscen som inte är med i boken.

Biobesökaren får möta Robert Langdon när han håller ett föredrag om religiös symbolik för studenter i Paris. Och den argumentationsteknik han använder under föreläsningen är PowerPoint – samtidens vanligaste men minst ifrågasatta arbetsredskap.

PowerPoint betyder digitala diabilder. Enligt Microsoft görs det 30 miljoner PowerPoint-presentationer varje dag. Alla tiousentals svenskar som använder PowerPoint i jobbet kommer att bli gröna av avund på Tom Hanks proffsiga presentation, projicerad på gigantisk storbildsskärm

När man ser Tom Hanks bygga sitt case genom att klicka fram olika illustrationer med musen – A liknar B vilket leder till C – inser man plötsligt att hela ”Da Vinci-koden”, hela mysteriet, bygger på en förledande PowerPoint-logik. Ingenting kan få en vag teori att framstå lika övertygande som en PowerPoint-presentation.

Vi börjar med bild på Leonardo da Vincis fresk ”Nattvarden”. Därefter en inzoomning på personen bredvid Jesus. Visst ser det ut som en kvinna? Visst måste det vara Maria Magdalena? Nästa bild koncentrerar sig på den tomma ytan mellan Jesus och Maria Magdalena. Vi färglägger den tomma ytan och – voila! – vi ser plötsligt att den bildar en trekant.

Och vad är en trekant symbol för? En kvinnas sköte. Men det är också formen på en bägare. Genom historien har Den Heliga Graal antagits vara just en bägare. Slutsatsen blir att Den Heliga Graal i själva verket är en kvinna! Och detta är i sin tur det slutgiltiga beviset för att Jesus hade sex med Maria och fick ett hemligt barn vars enda levande arvinge ser ut som den storögda kvinnan från ”Amelie från Montmartre”.

Några frågor på detta?

Den suggestiva kraften med PowerPoint är också dess dolda problem. När man bygger sin argumentation med bilder och illustrationer blir den så övertygande att ingen åhörare förmår ifrågasätta den. Enbart ord kan alltid avfärdas som åsikter. Diagram och cirklar, däremot, betraktas som sanning.

Det är därför som ingen längre – varken i den akademiska eller ekonomiska världen – håller en presentation utan stöd av PowerPoint.

Edward Tufte, professor vid Yale i statistik och grafisk design, har skrivit en mycket kritisk essä om PowerPoint (finns länk på Wikipedia.org). Hans huvudargument är att PowerPoint i första hand syftar till att bekräfta presentatören snarare än att upplysa åskådaren.

Tufte menar också att ihålig PowerPoint-argumentation var en av orsakerna bakom katastrofen med rymdfärjan Columbia. NASA-tekniker förledde varandra med PowerPoint-presentationer som var så övertygande att ingen upptäckte de dolda bristerna.

Men så länge det fungerar kommer PowerPoint att fortsätta dominera och regera. Al Gore har under våren gjort en storslagen comeback med ett ekologiskt brandtal, publicerat i Vanity Fair, som började som en PowerPoint-föreläsning. Nu har även detta föredrag blivit en film som premiärvisades i Cannes. Jo, världens första PowerPoint-långfilm.

(slut)

GRADVALLS VAL

SAJT

YouTube.com. Grundad i februari 2005 av tre före detta anställda på PayPal. I dag ett samtidsfenomen – och kulturfenomen – som växer med 40 000 nya filmklipp om dagen.

MUSIKER

Grant McLennan (1958-2006). Frontfigur i saliga Go-Betweens. Den 6 maj anordnade han en fest för sina vänner. När förberedelserna var klara vilade han en stund – och dog i sömnen.

SOUNDTRACK

”Rip It Up And Start Again” (V2). Bästa soundtracken nuförtiden görs inte till filmer utan till böcker. Lysande komplement till Simon Reynolds definitiva bok om postpunk (1979-84).

+

BONUS:

Popmusik från 1800-talet

Rötterna till dagens iPod kan spåras ända ned till Thomas Edisons fonograf från 1877. En revolutionerade uppfinning. Det första sättet att bevara musik, något som gjordes genom 12-15 centimeter långa vaxcylindrar.

Det är därför en historisk cirkel som sluts när de är allra första fonografinspelningarna nu har överförts till mp3-format.

När University of California lät överföra 6 000 dammiga vaxcylindrar digitalt var det främst tänkt som ett historisk projekt som kunde intressera forskare. Allting lades ut gratis på sajten:
http://cylinders.library.ucsb.edu/index.php

Men ryktet spred sig snabbt och redan två veckor hade 200 000 nedladdningar gjorts från sajten. Raspiga inspelningar från sent 1800-talet som nu dyker upp på spellistor från 2000-talet och ger ett nytt djup till pophistorien. Tin Pan Alley-eran, som räknas som starten på populärmusiken, varade från 1890 till 1920.

Många av universitetets unika ljudupptagningar, som förutom musik innehåller även politiska tal och reseberättelser, har fram till nu varit omöjliga att höra för allmänheten. Lita på att de snart även dyker upp i samplad form på moderna låtar.

Jan Gradvall