Krönika, Dagens Industri

Weekend 7 februari

Krönika

Jan Gradvall

Redan på inledningsdagen av OS kan det konstateras att Sverige vinner guldmedalj i åtminstone en gren: popmusik.

När jag intervjuade Zlatan för två veckor sedan i DI Weekend beskrev han svenske Max Martins storhet bättre än någon annan genom att säga: ”Max Martin, han är musikens Zlatan”.

Men faktum är att Max Martin nu på ett sätt till och med blivit ännu större än Zlatan. Medan Zlatan befinner sig på Topp 3 på en lista över världens bästa fotbollsspelare, så är Max Martin odiskutabelt nummer ett bland låtskrivare och producenter.

Det finns olika sätt att mäta framgång inom musiken. Sedan över ett halvt sekel är amerikanska Billboard den både viktigaste och mest prestigefyllda och används som måttstock i popvärlden.

Endast fyra svenskar har toppat Billboard genom tiderna: Björn Skifs (en låt), Abba (en låt), Roxette (fyra låtar), Ace of Base (en låt).

I veckan fick låtskrivaren och producenten Max Martin ytterligare en ny etta på Billboard genom sin Katy Perry-låt ”Dark horse”. Max Martin är därmed nu uppe i ofattbara 17 (!) ettor på Billboard.

Det sägs ibland att det i dag är enklare att bli listetta än det var förr. Det krävs inte längre krävs en hundradel av forntidens försäljningssiffror för att nå högst. Englandslistan har också helt urvattnats, med nya ettor var och varannan vecka.

Men det är fortfarande precis lika svårt att bli etta på Billboard. Kanske till och med svårare. Genom nya sammanräkningsmetoder ligger låtarna kvar längre tid än de gjorde förr. Under 2012 var det totalt endast 12 låtar som blev etta under hela året, under 2013 var det 13.

Vidden av Max Martins bedrift blir ännu tydligare när man studerar Billboardlistor genom historien.

Vad det gäller producenter är George Martin den som haft flest Billboardettor genom tiderna med 22 ettor. (Jag och DI:s fotograf Jesper Frisk gjorde i fjol reportage hemma hos den i dag 88-årige George Martin i hans hus på den engelska landsbygden)

Tvåa på listan över producenter som haft flest Billboardettor genom tiderna är nu Max Martin. Trea är Elvis-producenten Steve Sholes.

Vad det gäller listan över låtskrivare som haft flest Billboardettor genom tiderna är Paul McCartney överlägsen etta med 32. Tvåa är John Lennon med 26. Trea är Max Martin.

Max Martin passerade Barry Gibb (16 ettor) och delar tredje platsen med Mariah Carey. Hur underskattad hon är, är en artikel för sig; Mariah Carey har flera Billboardrekord, bland annat den låt som legat etta flest veckor.

Hur är detta möjligt? Vad är Max Martins hemlighet?

När man lyssnar igenom Max Martins 17 Billboardettor, plus de ytterligare 22 andra låtar han skrivit som varit miljonsäljare, så märker man att han inte hållit sig till en formel – då hade han aldrig varit på toppen i 20 år – utan hela tiden ömsat skinn och utvecklas. En milstolpe är till exempel Kelly Clarksons ”Since U been gone” från 2004 där Max Martin lämnade Cheiron-soundet.

Jag har regelbunden kontakt med amerikanska musikjournalistkollegor. Förr om åren kunde de ha frågor om till exempel Stina Nordenstam eller The Knife. Nu vill de enbart prata om Max Martin, melodiernas mästare.

Två olika journalister i New Yorker har de senaste månaderna lyft fram Max Martins geni. En skrev att Max Martin under två decennier förändrat hur vi uppfattar melodier.

Som musiker går det inte att få större erkännande än så.

(slut)

+

GRADVALLS VAL

TV
”Mauro & Pluras tågluff”, TV3. Befriande långsamt och kristinalugnt om vänskap, åldrande och livets mening. En svensk ”The Trip”,

REKLAM
Superbowl-ads.com. Nyttig historielektion för svenska journalister som behöver lära sig mer om reklamfilmers betydelse för samhälle, media och populärkultur.

TV
”House of cards” (dvd). Med en vecka kvar tills säsong 2, se det brittiska BBC-originalet från 1990. Nästan ännu mer cyniskt med inklippsbilder på råttor.

+

BONUS NR 1:

OS i Sotji, med invigning i dag, blir det första OS som SVT inte sänder. Viasat har tagit över och sänder dygnet runt i TV10 samt även i TV3 mellan 06.00 och 22.00.

Till alla som självklart kommer att klaga på reklamavbrotten bör man ställa en motfråga ”Exakt vilka andra program ska public service avstå ifrån för att ha råd att fortsätta köpa rättigheterna till OS?”

För den som absolut inte vill ha reklam finns också streamingstjänsten Viaplay som sänder precis allting live, reklamfritt, och kostar 279 kronor i månaden, utan bindningstid.

Genom Viaplay i datorn, mobilen eller paddan går det också att uppleva OS på ett nytt sätt. Jag fick provtesta Viaplays OS-tjänst i veckan. Man kan följa fyra olika grenar samtidigt. Under till exempel hockeymatcher kan man när som helst under matchen klicka fram laguppställningar, highlights och den typ statistik man annars bara får i halvtid.

Viaplays web manager Petter Magnusson berättar att man under den ett år långa utvecklingen varit på studiebesök hos bland annat amerikanska NBC som hade den modernaste bevakningen av OS i London. Viasat har också anlitat samma teknikföretag som hjälpte NBC, Deltatre, ett italienskt företag som anlitas även av FIFA, UEFA och BBC.

Alla kompletterande tjänster är också utvecklade med tanke på att OS i Sotji blir ett dagtids-OS. Många kommer att följa tävlingarna i smyg på jobbet via mobilen. Arbetsgivare bör vara vaksamma på långa toalettbesök.

Jan Gradvall

+

BONUS NR 2:

All bra science fiction handlar egentligen inte om framtiden utan lyfter fram och förstorar tendenser i samtiden. Ett lysande exempel är Spike Jonzes nya film ”Her”, med svensk biopremiär nästan fredag, det mest originella man kan se på bio denna vår.

Vi lever i en tid när teknik gör oss alltmer oberoende av att fysiskt träffa människor för att umgås. På vägen till jobbet eller i snabbköpskön tittar vi inte på varandra utan på våra skärmar.

För ett tag sedan åt jag middag med några vänner som berättade om sin alltmer intimare vänskap med sina mobiler. Om man har Iphone finns Siri, den talande digitala personliga assistenten. Om man har Android finns Google som vet var man bor, var man tycker om att hänga, vilka färdvägar man åker.

Min kompis med Andraoid berättade att han dagen innan tillfrågad av sin telefon som undrade varför han inte tog samma väg hem som vanligt.

Om man tar denna utveckling några steg vidare får man ”Her”. En science fiction-film där Joaquin Phoenix spelar en man som har en tillgång till ännu mer avancerad variant av Siri. En talande digital assistent som finns inte ens behöver en telefon, utan finns i ditt huvud via örsnäcka och ser vad du ser genom en liten kamera du kan ha i bröstficka.

Filmens Siri spelas av Scarlett Johansson (som aldrig syns i filmen) och som snabbt blir den viktigaste personen i Joaquin Phoenix liv. I alla bemärkelser.

Spelplatsen i ”Her” är en fusion av dagens Shanghai och Los Angeles. Modet är inte olikt dagens, fast med extremt höga byxlinningar.

Det är en blixtrande intelligent film, sorglig och oförutsägbar, som ställer frågor om vad det egentligen innebär att vara människa på 2010-talet. Spike Jonze är nominerad för bästa originalmanus på Oscargalan och förtjänar att vinna.

Jan Gradvall