Krönika, Dagens Industri

Weekend 9 augusti

Krönika

Jan Gradvall

På sommaren ska barn bygga sandslott och kojor. Den uppfattningen är en del av vårt av DNA. Men jag har inte sett ett enda barn bygga en koja den här sommaren. Däremot har jag sett flera barn bygga hus och hela städer med Minecraft.

4:ans buss i Stockholm tidigare i år. En vän sitter på bussen tillsammans med sin 11-årige son. Plötsligt reser sig sonen och springer fram till en något rundlagd man med filthatt som kliver på bussen. ”Notch! Det är Notch!”.

För den dataspelande pojken är det liktydigt med att Justin Bieber klivit på bussen. Det är större än så. När Time Magazine i april presenterade sin årliga lista över ”The most influential person in the world” så hamnade den rundlagde mannen i filthatt på andra plats.

Egyptens Mohammed Mursi var etta. Tvåa var Markus ”Notch” Persson, skapare av Minecraft, rankad högre än personer som Barack Obama, Kim Jong Un och Vladimir Putin.

Markus Persson, född 1979, hittade på Minecraft för fyra år sedan. Sedan dess har Minecraft sålt i över 20 miljoner. Markus Persson tjänade i fjol över en halv miljard kronor men åker fortfarande buss i Stockholm.

”Kolla, pappa, jag har bytt ett slott med en swimming pool, så här vill jag bo”. Jag tittar över axeln när min son spelar Minecraft på vår iPad, en app som kostade 49 kronor och har visat sig vara hushållets mest prisvärda investering.

Även om du har det tufft med att läsa och skriva kan du spela Minecraft. Det finns inga skrivna instruktioner. Du sätter bara igång och bygger, fritt efter din egen fantasi.

Minecraft kan liknas vid ett digitalt Lego. Medan andra dataspel strävar efter att bli så realistiska som möjligt så är Minecraft medvetet rudimentärt. Allt är grova digitala kuber.

Ändå har människor lyckats bygga perfekta kopior av allt från Rockefeller Centre till Hogwarts, skolan i Harry Potter. 500 frivilliga i USA har även återskapat hela kontinenten i tv-serien ”Game of thrones”.

Den enda regeln i Minecraft är att du måste se till att få tak över huvudet när natten kommer. Annars kommer zombies och äter upp dig.

Att låta barn spela mycket spel är kontroversiellt. Att leka med kottar och pinnar anses mer uppbyggligt. Samtidigt påminner en stor del av yrkeslivet alltmer om dataspelsvärlden; jobben görs sittande vid dator.

En studie från Duke University, som publicerades i juni, visade att de som spelar spel snabbare kan processa information vad det gäller visuellt beslutsfattande än de som inte spelar.

Minecraft kan även användas till viktigare saker än att bygga sitt eget Hogwarts. FN:s organ för boende och bebyggelse, UN Habitat, jobbar för att förbättra levnadsförhållande i ett av Afrikas största slumområden, Kibera i Nairobi.

I ett radioinslag i P1 berättades att Svensk Byggtjänst hört av sig och berättat att de använder Minecraft för att engagera svenska ungdomar i stadsplanering i förorter. UN Habitat tände på idén och ska nu även låta ungdomar Kibera låna paddor och datorer med Minecraft.

Att få bygga sin egen värld, börja om från början, ger kraft. I en intervju i The New Yorker berättar Markus om sin bakgrund: född i Edsbyn, pappa, järnvägsarbetare, köpte en Commodore 128 som familjedator, men sedan gick ner sig i missbruk och flyttade till annan ort.

Samtidigt var pappan den ende som uppmuntrade Markus att våga säga upp sig från sitt fasta jobb och satsa på Minecraft. 2011 sköt sig Markus Perssons pappa sig i huvudet.

Markus ”Notch” Persson är kvar med sin fantasi och sin okrossbara digitala värld. Nästa gång på 4:ans buss vill jag också springa fram.

(slut)

+

BONUS NR 1:

”My name is Giovanni Giorgio, but everyone call me Giorgio”. Det kan bli de raderna som definierar musikåret 2013. Daft Punks hyllningslåt ”Giorgio by Moroder”, med ett talat intro av den italienske-tyske musikproducenten, skär som en tårtkniv rakt genom samtiden.

Nu släpps även två dubbla samlingsalbum med Way Out West-aktulle Giorgio Moroders egen musik, ”On the groove train, volume 1 & 2” (Repertoire Records).

Giorgio Moroder, född 1940, är i första hand känd för två låtar som förändrade musikhistorien: Donna Summers ”Love to love you baby” från 1975 och Donna Summers ”I feel love” från 1977.

Daft Punk har även lyft fram hans banbrytande filmsoundtrack, särskilt ”Flashdance” och ”Midnight Express”.

Dessa två samlingar visar hur mycket annat Giorgio Moroder spelade in. Särskilt under 1970-talet och 1980-talet men urvalet sträcker sig ända fram till 1993. Allt är inte bra men att studera hans målmedveten är intressant: han prövar idéer om och om igen tills de sitter. Giorgio Moroders studio Musicland kallades inte för inte för Münchens motsvarighet till Tamla Motown.

Plus att man lär sig mycket nytt genom att läsa de fylliga omslagstexterna. Trummis i Musicland var Keith Forsey. På den första volymen finns fyra spår från Keith Forsey första och enda soloalbum, ett rockalbum från 1981 producerat av Moroder. Introt till ”Take me to the pilot” snoddes samma år av Human League till ”Don’t you want me”, en grupp som dyrkade allt med Moroder.

Keith Forsey gick sedan vidare till att hjälpa Billy Idol med dennes solokarriär; det är Forseys trummor och produktion som lyfter låtar som ”Dancing with myself” och ”White wedding”. Keith Forsey skrev även och producerade Simple Minds största hit, ”Don’t you forget about me”.

Jan Gradvall

+

BONUS NR 2:

Två månader efter att Daft Punk släppte sitt epokgörande album ”Random accesss memories” börjar det nu dyka upp artiklar som dokumenterar inspelningen. Daft Punk är på omslaget till teknologitidningar som Sound on Sound. Rubriken lyder: ”The making of a million dollar album”.

Summan anspelar inte på hur mycket Daft Punk kommer att tjäna på albumet utan på hur mycket inspelningen kostade.

Kostnaden för musikinspelningar har sjunkit drastiskt sedan 1970-talet och 1980-talet. Mobil teknologi gör att mycket av arbetet i dag kan göras på andra platser. Men den franska duon Daft Punk har spenderat osannolika sju miljoner svenska kronor på att spela in albumet i dyra studior med världens främsta studiomusiker.

Thomas Bangalter säger till Rolling Stone att det finns låtar på albumet som inspelningsmässigt sträcker sig över två och ett halvt år och fem olika studior.

För att skapa perfektion har duon använt sig av musiker som trummisen John JR Robinson som fått spela om deras egna grunder. John JR Robinson spelar på Michael Jacksons album ”Off the wall” ”Give me the night av George Benson (även den producerad av Quincy Jones), ”All night long” med Lionel Riche, ”Higher love” med Steve Winwood, ”Express yourself” med Madonna och ”Hold on” med Wilson Philips.

I den elva sidor långa artikeln i ”Sound on Sound” intervjuas de två chefsteknikerna för den fyra år långa inspelningen. Precis all teknik som använts namnges. Typexempel på mening: ”I used the UAD de-esser. I also usually had an LA2A on the vocals, and some EMT 140 reverb, with a Lexicon PCM42 or Eventide H3000 Delay”.

Jan Gradvall