Krönika, Dagens Industri

Weekend 5 mars

Krönika

Jan Gradvall

Varför har jag ägnat en så stor del av mitt liv till att studera populärkultur? Jag vet inte, men på senare år har jag börjat tänka tillbaka på när jag som åttaåring besökte Pompeji som en avgörande händelse.

Vad som gjorde det största avtrycket i Pompejis ruiner var det bevarade vardagslivet. En oförställd vardagskultur – populärkultur – med graffiti på väggarna, porrbilder och utspridda musikinstrument. Livet som det hade pågått i samma stund som vulkanutbrottet 79 e.Kr. begravde allting i aska.

Att gå omkring i Pompeji kändes inte som att gå på museum, med konstverk upphöjda på podium, utan påminde mer om ”Dallas” på tv, idolbilderna i Okej och mina singlar med Sweet och Mud.

Finkultur speglar hur vi vill vara. Populärkultur speglar hur vi egentligen är.

Det oförställda vardagslivet är också i fokus när British Museum i London nu öppnar en stor utställning om Pompeji. Utställningen heter ”Life and death in Pompeji and Herculaneum” och pågår fram till 29 september.

Staden Herculaneum blev också täckt med aska efter Vesuvius utbrott men har inte blivit lika känd som Pompeji. Herculaneum täcktes med 10-20 meter vulkaniskt material, i jämförelse med Pompejis cirka fyra meter, och grävdes ut klart först på 1990-talet.

Genom att visa föremål från båda dessa vitt skilda städer – industricentret Pompeji och den lantlolligare kuststaden Herculaneum – kan British Museum ge fördjupad inblick i hur vanligt folk faktiskt levde och drömde på Romartiden.

Och svaret, att döma av British Museums presentationsfilmer på nätet, ligger närmare Filip & Fredrik och ”The real housewives of New Jersey” än de kejsarskildringar vi fått ta del av från Rom.

Överallt bilder på muskulösa kroppar och fallosar. Precis som nu på 2000-talet var köket hemmets centrum även på 0000-talet. Man till och med gjorde nummer två i köket, praktiskt med allt avfall på samma ställe.

Andra fynd visar att romarna kanske även låg före oss i visa avseenden. Enmålning av en bagare och hans fru framställer dem som jämställda partners, både i affärslivet och i vardagen.

Det är därför inte så konstigt att British Museum-utställningen redan på förhand ser ut att bli en av vårens och sommarens största succéer. 50 000 biljetter är redan sålda.

Förköpsbiljetter till museumutställningar har för övrigt blivit big business och fått en egen plats i populärkulturen. David Bowie-utställningen på Victoria & Albert har sålt slut alla sina förköpsbiljetter fram till mitten av juni.

Några av de otäckaste fynden jag minns från mitt besök i Pompeji som åttaåring är också med på utställningen, förvridna kroppar som förgäves försöker skydda sig från döden. En bränd vagga som efter 2000 år fortfarande kan vagga.

Pompeji har gjort outplånligt intryck på många genom århundradena. Mozart besökte Pompeji som 14-åring, en upplevelse han använde i ”Trollflöjten”. Marcel Proust skriver i ”På spaning efter den tid som flytt” om hur han föreställer sig att lava och aska på Pompeji-vis ska komma och överraska de dekadenta invånarna i sin tids Paris.

På ett annat museum i London, Tate Modern, kan man se Mark Rothkos fantastiska svit med muralmålningar, ursprunligen gjorda för att egentligen hängas på Four Seasons restaurang i New York. Rothkos stora inspirationskälla när han gjorde dem var Pompejis väggmålningar.

(slut)

+

GRADVALLS VAL

SVT PLAY
”Dödsfallet” (”The Staircase”). Världens bästa dokumentärserie enligt ”Kobra”. Och det är ingen överdrift. Skynda och se originalserien från 2004 och de två färska ”10 år senare”-avsnitten.

TV
”Mad men”, säsong 6. Extremt efterlängtad nypremiär på söndag i amerikansk tv. I Sverige på Kanal 9 den 14 april. Detalj har läckt från inledande dubbelavsnittet: Don Draper läser Dantes ”Inferno” på strand i Hawaii.

DJ-SET
Mark Ronson, ”Fabriclive Promo Mix”. Googla och du hittar en Mixcloud-länk med superb årgångshiphop (Talib Kweli!) mixad av New York-producenten Mark Ronson, mannen bakom Amy Winehouses bästa låtar.

BONUS NR 1:

Bottle war! På en av nattklubbarna i Miami under dansmusikfestivalen Ultra härom veckan får jag lära mig ett nytt begrepp. När en gäst beställer en ishink med fem stycken Dom Perignon för 900 dollar styck vill en annan gäst bräcka och beställer in tio.

Och flaskkriget är i gång.

Platsen är nattklubben Liv, belägen i källaren på anrika Fontainbleau, hotellet där poolscenen i Bond-filmen ”Goldfinger” är inspelad. Axwell från Swedish House Mafia gör en solospelning.

Flaskkrigen intensifieras av att alla beställningar görs synliga av servitriserna som paraderar fram buteljerna. Årgångstequila för 1 000 dollar bärs fram över huvudet så att alla kan se. Flaskor med vodka kommer med tomtebloss som lyser upp i discomörkret. En kypare berättar för Miami Herald att vissa gäster på klubbar som Liv och Story i Miami kan spendera upp till 350 000 dollar per kväll.

Bottle wars är en av flera anledningar till att alla vill ha en del av dansmusikkakan, den just nu hetaste och mest lönsamma musikgenren i världen. En nyckelfigur är den tidigare rockpromotorn Robert FX Silverman, 64, som nu helt gått över till discjockeyer och dansmusik.

Robert FX Silverman har köpt upp snart alla arrangörer av elektronisk dansmusik i USA samt internationella jätten ID&T, en holländsk dansmusikarrangör med miljardomsättning. Silverman har också köpt Beatport, den sajt där alla discjockeyer köper sin musik, samt nattklubbarna Liv och Story i Miami, den viktigaste staden i världen för dansmusik.

Robert FX Silverman säger i en intervju att han inte tror detta är en övergående trend utan kallar det ett ”seismiskt kulturellt skifte”. Enligt Silverman förändrar elektronisk dansmusik världen lika mycket som rock’n’roll en gång gjorde.

Jan Gradvall

+

BONUS NR 2:

Samtiden präglas av en jakt efter alltmer unika och extrema matupplevelser. Om man redan smakat de mest experimentella rätterna på stjärnkrogar som Esperanto, Frantzén/Lindeberg och Mathias Dahlgren, vad är nästa steg?

Svar: Hannibal Lector, den mest hängivne gourmanden av alla.

Den mest citerade repliken i ”När lammen tystnar” är när Hannibal Lecter meddelar att han ätit ett offers lever med ”some fava beans and a nice Chianti”. I den nya tv-serien ”Hannibal”, som följer Hannibal Lector som ung, läggs stor tonvikt på hans matintresse.

Varje gång Hannibal Lecter i serien står och lagar något svårdefinierbart i köket – är det lunga? – blir det otäckt eller gastronomiskt intressant, beroende på hur man nu ser på det.

Tv-serien ”Hannibal” hade premiär i amerikansk tv i går torsdag. Kanal 5 är därför på hugget – omedveten ordvits – när man låter serien ha svensk premiär redan på måndag 8 april 21.00.

Hannibal Lecter spelas av Mads Mikkelsen från Köpenhamn, passande nog staden som är hemvist för världens främsta restaurang, Noma.

Danmark har därmed flera av de största skådespelarna inom amerikansk tv just nu. Nikolaj Coster-Waldau är ett av affischnamnen i ”Game of thrones”. Connie Nielsen hade näst största rollen i nu nedlagda ”Boss”.

Jan Gradvall