Krönika, Dagens Industri
Weekend 22 februari
Krönika
Jan Gradvall
Förra veckan intervjuade jag regissören Tomas Alfredson på scen under musikbranschfestivalen by:Larm i Oslo. Temat för vårt samtal var användandet av ljud och musik i filmer. Tomas Alfredson håller musik som den främsta av alla konstarter. Han slog fast att ljud och musik är ett lika effektivt sätt att berätta som bild.
Det är därför anmärkningsvärt att svenska tevekanaler, inklusive SVT och TV4, skrivit på avtal som tar ifrån filmskapare den kreativa friheten att själva välja all musik till sina teveserier.
Lars Lindström i Expressen skrev förra veckan en krönika där han hyllade musiken i TV4-serien ”Allt faller” med Jonas Gardell och Johan Rheborg, En stor del av stämningen i ”Allt faller” kommer från musiken, Regissören Henrik Schyffert använder Sagor & Swing, Håkan Hellström, sjuttiotalsprogg.
”Allt faller” spelades in innan TV4 skrev på ett avtal som anger att all musik exklusive 4 minuter per kommersiell timme ska komma från företaget Epidemic Sound. Om ”Allt faller” filmats i dag hade den inte kunnat göras på samma sätt
”Som regissör fråntas jag ett verktyg”, säger Henrik Schyffert. ”Till teveprogram kan jag välja skådespelare, fotograf, ljussättare, scenograf, typsnitt. Men nu fråntas jag möjligheten att utan begränsningar själva välja musik, ett av de mest effektiva verktyg som finns för att berätta”.
Om en långfilm använder musik är man tvungen att köpa loss rättigheterna, låt för låt. Men svenska teveproduktioner har fram till nu varit en slags frizon där man kunnat använda vilken musik som helst och sedan rapportera till Stim, en upphovsrättslig intresseorganisation för musikskapare och deras förlag.
Från musikskaparnas sida är användandet av musik i teve en avgörande inkomstkälla. Att få ersättning från tv och radio är viktigare än någonsin för Stims 71 000 medlemmar när musikförsäljningen sjunkit. Men från tevebolagens sida är Stim-rapporteringen krånglig, tidsödande och kostsam.
Företaget Epidemic Sound grundades 2008 av fem svenskar med bakgrund i teve- och musikbranschen. Deras affärsidé är att göra musikläggning i teve effektivare och enklare.
Epidemic Sound friköper låtarna från de låtskrivare de samarbetar med. I stället för royalties får låtskrivarna ett engångsbelopp och förlorar därmed sin upphovsrätt. Engångsbeloppet kan ligga på från 600 kronor per låt och uppåt. Epidemic Sound växer med 500 nya låtar per månad och erbjuder sig att specialskriva musik till nya produktioner om ytterligare musik behövs utöver den i katalogen.
Jag har för den här krönikan intervjuat alla sidor. Alla ser på saken utifrån sitt perspektiv. Epidemic Sound har en smart affärsidé och växer över hela världen. Produktionsbolag och tevekanaler prioriterar vinst.
Det märkliga i sammanhanget är framförallt SVT:s agerande. Att ett public service-företag anlitar ett affärsdrivande privat bolag (Epidemic Sound) för att slippa betala ut lika mycket pengar till en intresseorganisation (Stim) som skyddar upphovsrätt. De tonsättare som Stim representerar har en mycket stor del i Sveriges Televisions historia. Television är sound & vision.
Utvecklingen har gått snabbt. En betydande del av den musik som hörs i Barnkanalen, inklusive 2012 års julkalender, kommer nu från Epidemic Sound – utan att några royalties betalas ut till tonsättare.
Den största förlorare blir vi tittare. Risken för likriktning är uppenbar. Det är musiken och ljudet som skapar djupet i våra platta teveapparater.
(slut)
Fotnot: Förtydligande. I fallet SVT har SVT inte ett avtal som säger att man måste arbeta med Epidemic Sound, men faktum är att SVT alltså just nu anlitar Epidemic Sound. Och det är det diskussionen gäller. Att ett public service-företag anlitar ett företag som förhandlat bort upphovsrätt för musiker. Epidemic Sound kräver också att de musiker de anlitar inte är med i STIM.
+
GRADVALLS VAL
BIO
”Du gör mig galen!” Svart komedi om bipolär sjukdom. Säsongens bästa film. Jennifer Lawrence strålar som en ung Lauren Bacall eller Rita Hayworth. Även utmärkt soundtrack med Alabama Shakes ”Always alright”.
COVER
Tame Impala, ”Desire be, desire go”. På sitt utmärkta nya album tolkar jazzvisionären Goran Kajfes denna låt från det australiska bandets debutalbum från 2010. Geniala Tame Impala även klara för sommarens Way Out West.
TV
”Brottet”. Sarah Lund är en av tevehistoriens bästa karaktärer. Man tror inte på allt som händer i serien men man tror på Sarah Lund. I tredje säsongen lyser skådespelerskan Sofie Gråbřl av självsäkerhet.
+
BONUS:
Svensk-danska teveserien ”Bron”, tidigt hyllad i DI Weekend, har blivit en stor framgång utomlands. Självaste Stephen King hyllade den som en av 2012 års bästa serier. Både engelska och amerikanska kanaler har köpt rättigheterna för att göra egna versioner baserade på samma idé.
Bland det bästa med ”Bron” är vinjettlåten, balladen ”Hollow talk” med Choir Of Young Believers, ett enmansprojekt av danska Jannis Noya Makrigiannis. Choir Of Young Belivers var med bland de 12 nominerade till Nordic Music Prize som förra veckan delades ut till First Aid Kit.
Manusförfattaren Hans Rosenfeldt fick kämpa hårt för att övertyga om att en så nedtonad låt som ”Hollow talk” var rätt val till vinjetten, men nu kommer ytterligare ett bevis för hur rätt han hade. I veckan gick Josh Grobans album ”All that echoes” rakt in på första platsen på Billboards albumlista. Med på albumet finns en version av ”Hollow talk” – en låt som Josh Groban upptäckte genom Hans Rosenfeldts teveserie.
Jan Gradvall