Skivrecensioner, DI Weekend
Jean Shepard, Sandy Selsie, Bonnie Lou – med flera
Titel: Meet the pearls
Skivbolag: Bear Family
Betyg: 4
Mimi Roman
Titel: I’m ready if you’re willing
Skivbolag: Bear Family
Betyg: 3
Myrna Lorrie
Titel: Hello baby
Skivbolag: Bear Family
Betyg: 3
Laura Lee Perkins
Titel: Don’t wait up!
Skivbolag: Bear Family
Betyg: 4
Rockmusiken har aldrig varit jämställd: ända sedan starten har den styrts och dikterats av män. Det dröjde ända till 1970-talet innan en kvinnlig motrörelse formades kring manifestet ”Vi måste höja våra röster för att höras”.
Men det sensationella med Jean Shepard – kanske inte en röd böna, men väl en böna i röd klänning – är att hon förutsåg hur mansdominerad rockmusiken skulle bli redan i december 1953.
I rockhistoriens gryningstimme, ett halvår innan Elvis Presley släppte ”That’s all right” på Sun Records, spelade Jean Shepard in ”Two hoops and a holler”, rockhistoriens första feministiska protestlåt.
Jean Shepard sjunger om att helt andra villkor gäller för män och kvinnor. Om en kvinna lämnar spisen och barnen, ”the golden rule”, och utnyttjar samma frihet som männen, så fördöms hon av unisont av samhället. ”If she smokes or drinks or tells a joke, she’s the lowest thing in town”.
Så varför har du aldrig hört talas om Jean Shepard? För att rockhistorien också skrivits av män.
Skivbolaget Bear Family har under parollen Juke Box Pearls släppt fyra volymer med kvinnliga artister från 1950-talet som aldrig tidigare tagits med i historieskrivningen.
Precis som Elvis på sina Sun-inspelningar befinner sig artisterna i gränslandet mellan country och rock’n’roll, mellan hillbilly och rockabilly, mellan åkrar och storstadstrottoarer.
Allra bäst är rockabillydivan Laura Lee Perkins från West Virginia, något av en kvinnlig Jerry Lee Lewis. Hon spelar stenhårt piano och hickar och vrålar sig genom låtar där hon inte accepterar andras villkor för hur hon ska leva.
Jan Gradvall
Lera Lynn
Titel: Have you met Lera Lynn?
Skivbolag: Freeworld/Border
Betyg: 4
Minns ni när Chris Isaak klev in i musikbranschen och i kontrast till alla andra kändes som en svartvit karaktär från en gammal Hollywoodfilm med Robert Mitchum eller Humphrey Bogart? Unga countrydebutanten Lera Lynn slår sig ner vid samma bardisk, beställer en whiskey och ber Chris Isaak om en cigg.
Lera Lynns röst kan bäst beskrivas som sultry, ett svåröversatt amerikanskt uttryck som förekommer i hundra hårdkokta deckare och betyder både förförisk, passionerad, utmanande och den fuktiga hettan minuterna före en storm bryter ut. Öppningsspåret ”Whiskey” handlar om att växa upp i en värld präglad av beroende. Detta samtidigt som en steelgitarrist tonsätter ensamhet i insikten.
Vidden av Lera Lynns potential blir som allra mest tydlig om man på YouTube söker upp hennes enorma version av TV On The Radios ”Wolf like me”.
Jan Gradvall
Min Stora Sorg
Titel: Och din stora kärlek EP
Skivbolag: Bengtsson & Wirfält
Betyg: 4
Debutanten Ann-Sofie Lundin gör musik under namnet Min Stora Sorg. Sällan har ett artistnamn varit mer passande, även om hon inte för en sekund låter självömkande. I ”Sagan” sjunger hon ”Om det är fult att må så här, då är jag ful”. I en annan avskalad pianoballad ”Blomstertid” reser hon sig från en annan persons säng, en säng som såg så bra ut på kvällen men känns helt annorlunda nu på morgonen. ”Du kan glömma mig för jag glömmer dig”. Därefter väver hon in delar av den flera hundra år gamla svenska sommarpsalmen.
Som lyssnare stannar man upp, släpper allt annat man håller på med och memorerar namnet Ann-Sofie Lundin.
Min Stora Sorgs EP är utgiven på vinyl av Bengtsson & Wirfält, samma lilla bolag som gav ut P3 Guld-vinnarna Syket. På EP:ns ena sida finns fyra ballader. På den andra finns en lång discomix av ”Blomstertid” som låter som en barfota lillasyster till Magnus Ugglas discomix av ”Sommartid”.
Jan Gradvall