Skivrecensioner, DI Weekend

Miranda Lambert
Titel: Four the record
Skivbolag: RCA Nashville
Betyg: 4

Hört talas om artister som Jason Aldean, Zac Brown Band, Blake Shelton, The Band Perry och Brantley Gilbert? Det är de som säljer flest skivor i USA just nu.

Det kulturella och musikaliska gapet mellan vad amerikansk och europeisk arbetarklass lyssnar på är numera så stort att skivbolagen slutat ge ut mainstreamcountry i Europa.

Men genom Spotify kan man numera – både jag som musikrecensent och ni som lyssnare – hoppa över skivbolagen som mellanled. Det är bara att gå direkt på musiken.

Alla ni som hörde av er efter mitt tips om Ashton Shepherd i augusti – ett album som enbart Lira och DI Weekend skrev om i Sverige – kommer även att älska Miranda Lambert.

”The house that built me” var en av fjolårets finaste låtar alla kategorier och belönades med en Grammy. Miranda Lamberts nya album är ännu starkare. Alla som skriver låtar oavsett genre, borde lyssna och lära av sånger som ”All kinds of kinds”.

Att country har en så trogen publik i USA kan också ha att göra med att texterna, till skillnad från dagens hiphop och rock, speglar det vardagsliv som vanliga lönearbetare lever.

Jay-Z och Kanye West rappar om ”Niggas in Paris”. Rockbanden sjunger om böcker de läst. Countryartisterna sjunger om vägen till jobbet och att få lönen att räcka till.

Jan Gradvall

Eldkvarn
Titel: Den goda skörden, 1971-2011: De första 40 åren
Skivbolag: EMI
Betyg: 5

Norrköping, so much to answer for.

Jan Gradvall

The Black Keys
Titel: El Camino
Skivbolag: Nonesuch/Warner
Betyg: 4

Öppet brev till alla Stones-fans som under 2011 drabbats av Dressmann-depression. Prova en kur The Black Keys.

Utan att direkt låta som Stones så förmedlar The Black Keys samma känsla. Avskalad rhythm & blues med melodier som går rakt på mål och gitarriff värda att döda för.

Precis som The White Stripes består Akron-duon The Black Keys av enbart en trummis och en gitarrist/sångare. Men attityden är ändå motsatsen till minimalism. Som tidningen Rolling Stone träffande skrivit: ”a two man combo with a big-band mind”.

The Black Keys står nu på gränsen till ett verkligt stort genombrott i USA. Duon var musikgäster i ”Saturday night live” veckan innan Robyn.

Jan Gradvall

The Roots
Titel. undun
Skivbolag: Def Jam/Universal
Betyg: 4

Att The Roots år 2009 tog över som husband i tv-showen ”Late night with Jimmy Fallon” har gjort avtryck i populärkulturen.

För det första har det gjort att Jimmy Fallon dragit ifrån sina kollegor – Letterman, O’Brien, Leno – vad det gäller att locka hippare gäster. I jämförelse med The Roots framstår Paul Shaffer och de andra husbanden som vaxdockor från 1900-talet

För det andra har uppdraget som husband gjort att åttamannabandet The Roots fått tid att bli lika skickliga låtskrivare som musiker. Efter att turnerat oavbrutet i 14 år, ett schema som även påverkat deras ojämna albumproduktion, har The Roots nu slutligen fått tid över.

Bandledaren, trumslagaren ?uestlove, uppskattar i en intervju att The Roots under pauserna i studion på 30 Rockefeller Center hinner skriva mellan ”tre och elva” nya sånger om dagen.

Det hörs på ”undun”. Ett album som för tankarna till Sly Stones ”There’s a riot goin’ on”: mörkt, nervigt, men tidlösa popmelodier. Albumet innehåller också den textrad som bäst sammanfattar läget i den spräckta bostadsbubblans USA under 2011: ”Cause we all going down, just like subprime”.

Jan Gradvall