Refused bättre än någonsin

Den svenska rockhistoriens två bästa livealbum är ”Ett steg till” med Pugh & Rainrock och ”Till Mossan” med Kal P. Dal. Refuseds spelning i Umeå 1998 förtjänar att bli det tredje. Fantastiskt mellansnack av Dennis Lyxzén. Från DI Weekend, 4/6 2010.

Vilket svenskt album har haft det största inflytandet på den internationella rockhistorien? Det ena svaret är förstås ABBA. Antingen ”Arrival” eller också ”Greatest Hits”, albumet från 1975 med Hans Arnold-teckningen utanpå och bänkkyssen inuti.

Det andra svaret kan vara ”The shape of punk to come” från 1998 med Refused, ett album som på onsdag återutges över hela världen. Förutom originalalbumet innehåller denna deluxe-utgåva (Epitah/Bonnier Amigo) en dvd med dokumentären ”Refused are fucking dead” och en sensationellt bra outgiven livespelning.

Under 1990-talet var Umeå en av världens ledande städer för hardcorepunk och straight edge. Den som är straight edge varken röker eller dricker alkohol. Många är också veganer. Runt om i världen kan man fortfarande stöta på punkare som bara kan ett enda svenskt ord: ”Umeå”.

Det både argaste, mest revolutionära och bästa av Umeå-banden var Refused. Efter flera skivor med mer traditionell hardcore spelade bandet in ett album som var lika musikaliskt revolutionerade som bandets politiska idéer.

Med en titel som anspelade på Ornette Colemans frijazzmästerverk ”The shape of jazz to come” släppte bandet in allt från jazz till ambient i musiken, utan att för den skull göra avkall på intensiteten.

När den världsledande hårdrocktidningen Kerrang rankade de 50 viktigaste albumen någonsin kom ”The shape of punk to come” på 13:e plats. Ett otal amerikanska band har nämnt skivan som en avgörande influens. Tom Morello i Rage Against The Machine har sagt: ”One of the great rock jams of all time”.

När Refused splittrades hösten 1998 uppmanande bandet Sveriges tidningar att bränna alla fotografier på bandet.

Jan Gradvall