Nicke Nyfiken är en judisk flicka
Under de dagar jag var vulkanstrandad i New York gjorde jag långa, långa promenader över hela stan. Det var så jag hittade Jewish Museum och den här utställningen. Från Expressen Kultur, 3/5 2010.
Nicke Nyfiken var en judisk flicka
Text: Jan Gradvall
”Nicke Nyfiken” är en av många klassiska barnböcker som får en annan undertext när man läser om den som vuxen.
En vuxen man i gul hatt åker till Afrika,. I djungeln ser han en glad liten apa som han fångar i en säck – och tar med den hem till sin lägenhet i västerlandet.
Jämför med Pippis pappa som är negerkung.
I den senaste filmversionen av ”Nicke Nyfiken”, som gick på bio häromåret, hade man också ändrat den delen av historien. I filmversionen är apan så nyfiken att den följer efter mannen frivilligt.
Men en ny utställning på Jewish Museum i New York, som pågår fram till 1:e augusti, gör en nyfiken på att läsa om ”Nycke Nyfiken” av andra anledningar.
Jewish Museum är ett något bortglömt museum på Upper East Side på Manhattan. Det dyker upp först när de flesta tror att sträckan ”museum mile” har slutat.
Omgiven av pedagogiska New York-barnfamiljer, som hämtade ur ”Seinfeld” eller någon Woody Allen-film, kan man just nu se en utställning om ”Nicke Nyfiken” och paret som skapade figuren och böckerna.
Illustratören H.A. Rey (1898-1977) och hans fru Margret Rey (1906-1996) baserade ”Nicke Nyfiken” på sin flykt från Nazityskland.
Det judiska paret Rey växte upp i Hamburg, med efternamnet Reyersbach, men flyttade 1936 till Paris. Efter fyra år i Paris de flydde 1940 på cykel, detta bara några timmar innan nazisterna tog över staden.
De klarade sig genom en kontroll när franska poliser charmades av de utkast till barnboksteckningar de hade i bagaget.
Paret cyklade genom hela Frankrike, ända ned till Portugal, innan de slut, via Brasilien, lyckades fly till säkerheten i New York, som blev deras nya hemstad.
Det rum som apan Nicke får hemma hos mannen med den gula hatten är en kopia av det hotellrum som makarna Rey bodde i under exilen i Paris.
Ett genomgående tema i ”Nycke Nyfiken”-böckerna är hur karaktärerna hela lyckas fly och rädda sig i sista sekunden. Ett annat att de ständigt hamnar i nya miljöer.
De flesta ”Nicke Nyfiken”-böcker som getts ut, vilket även avspeglas i Bokus nuvarande utbud, har enbart H.A. Rey (Hans Augusto Rey) som författarnamn på omslaget.
Men utställningen på Jewish Museum påminner om att Margret Rey hade lika stor del i alla historier de gjorde. Medan maken satt vid ritbordet stod hon bakom och styrde historierna. Som hon beskriver det själv: ”Jag hade samma rörelsemönster som Nicke och viftade lika mycket med armarna.
Från början var Nicke också döpt till Fifi, vilket innebär att apan lika gärna kan vara en flicka.
Det var den amerikanska förläggarens idé att döpa om apan till Curious George, vilket på svenska blev Nicke Nyfiken.
Utställningen påminner även om att Margret Rey, helt på egen hand, har gjort en annan av min sons favoritböcker, ”Pricken”.
Barnboken ”Pricken”, som i Sverige också spelats som barnteater, handlar om en prickig kanin som växer upp i en omgivning där alla andra kaniner är vita och blåögda.
Tant Lisa tycker att mamma Kanin ska lämna Pricken hemma när morfar bjuder på födelsedagskalas. Morfar tycker nämligen att kaniner måste se ut på ett visst sätt.
Och Pricken lämnas ensam hemma när alla andra gått på kalas.
I en hjärtskärande scen plockar den prickiga kaninen fram en flaska fläckrengöringsmedel, i ett försök att förgäves tvätta bort det som gör att omgivningen stämplar honom som annorlunda.
Därefter bestämmer sig Pricken för att fly hemifrån.
Även ”Pricken” får en annan undertext efter utställningen på Jewish Museum.
När makarna Rey kom till New York, en öppen stad för många av judisk härkomst, fanns det lika många prickiga kaniner som vita.
Jan Gradvall