Skivrecensioner, DI Weekend

Anna von Hausswolff
Titel: Singing from the grave
Skivbolag: Kning Disk/Playground
Betyg: 4

Det händer inte ofta, men när det händer är det så uppenbart att man skulle kunna avläsa det i marken med seismografiska instrument. En ny, genuint originell artist har anlänt. En artist i besittning av en sådan urkraft att det känns om han/hon inte bara tar i ända från tårna, utan från myllan därunder. Eller, som i det här fallet, från exakt ”six feet under”.

Anna von Hausswolff, 23, har gjort ett debutalbum om döden och graven. ”Singing from the grave” präglas av ett sådant gränslöst allvar som bara en ung människa kan komma undan med. Skivan är producerad Henryk Lipp, känd från duon Blue For Two som en gång gav ut skivor på Anna von Hausswolffs pappas skivbolags Radium. (Anna är dotter till konstnären Carl Michael von Hausswolff, ”kung över Vargaland”.)

Men vad Henryk Lipp bidragit med här är klokt nog att hålla sig i bakgrunden och låta ljudbilden till 95 procent utgöras av Annas röst och hennes hybrisgrandiosa pianospel. Om man verkligen anstränger sig går det att hitta paralleller till Kate Bush, Björk, Jeff Buckley, John Cales ”Music for a new society”. Men vad som blir det bestående intryck är att man fått möta en ny röst, en röst som låter som den alltid kommer att finnas där.

Jan Gradvall

Booka Shade
Titel: More!
Skivbolag: Get Physical/Cooperative/Bonnier Amigo
Betyg: 4

När jag en tidig morgon förra sommaren tog en taxi ut till en av Berlins flygplatser passerade vi öde fabrikslokaler som uppenbart fungerade som technoklubbar. Klockan 06.00 var det lång kö utanför, med människor som fortfarande väntade på att komma in. Att nätterna i Berlin är kända för att vara längre än någon annanstans understryks också av att nattöppna korvkiosker säljer vodka över disk.

Kanske väntade någon av dessa köer på att få höra Walter Merziger och Arno Kammermeier, två technoveteranter från Frankfurt, som utgör den numera Berlin-baserade duon Booka Shade. Det senaste åren har technon blivit mer minimalistisk och avantgarde, men Booka Shade gör enkel, Lager-berusad, ”dunka huvudet i skivspelarna”- techno som tar vid där Underworld slutade. Att deras musik även används i Xbox-spelet ”Forza Motorsport 2” säger en del om tempot.

Jan Gradvall

Sharleen Spiteri
Titel: The Movie Songbook
Skivbolag: Mercury/Universal
Betyg: 1

Kvarskatt? Det finns ingen annan förklaring till att Texas-sångerskan gjort detta totalt identitetslösa album med versioner av kända filmlåtar.

Jan Gradvall

Flying Lotus
Titel: Cosmogramma
Skivbolag: Warp/Border
Betyg: 4

”Att tänka utanför boxen”. Det är en klassiker (och en kliché) inom affärsvärlden. Men även inom musiken borde man börja tala om vikten av ”att lyssna utanför boxen”. Den som bara väljer säkra kort i sitt musiklyssnande får en snart en fyrkantig hjärna.

Den som verkligen vill lyssna utanför boxen borde utsätta sig för Flying Lotus, artistnamn för Stephen Ellison, en ung, svart musiker från Los Angeles som gör med datorer vad Jimi Hendrix gjorde med elgitarrer.

Stephen Ellisons mormor skrev Motown-låtar som ”Love hangover”. Hans faster var Alice Coltrane, pianist och harpaspelare, maka till John Coltrane. Flying Lotus musik är lika fri och livsbejakande men mycket extremare. Ett spår här låter som en cd med Mahavishnu Orchestra som hakat upp sig. Ett annat bygger upp en rytm av studsande pingisbollar. Thom Yorke från Radiohead gästar på en låt.

Jan Gradvall

Familjen
Titel: Mänskligheten
Skivbolag: Adrian/Hybris
Betyg: 4

Johan T Karlsson är en av de största talanger som dykt upp i svensk musik under 2000-talet. Under namnet Familjen gör han techno på en skånska bredare och gulare än rapsfält. Det flesta som växt upp med så kallad dansmusik har tillbringat längre tid med att fantisera om dansgolv än att faktiskt dansa på den. Det märks i Familjens musik, där skillnaden mellan introvert och extrovert utraderas.

På genombrottssingeln ”Det snurrar min i skalle” lät det som om Johan T Karlssons eget huvud var den blinkande discokulan. Även på uppföljaren låter det som synapserna i hans egen hjärna förvandlats till laserstrålar på dansgolvet. Kent-gitarristen Sami Sirviös hjälper till att göra ”När planeterna stannat” till en potentiell ny hitsingel. Ännu bättre är ”Vems lilla hjärta flyger” som låter som ett destillerat koncentrat av alla syntpopklassiker Kaj Kindvall förgyllde radion med under 1980-talet.

Jan Gradvall