Varför Lego gjort comeback
Att Lego lyckades vända koncernen, från bankruttläge 2004 till dagens succécomeback, har mycket att göra med att man började lyssna på sina konsumenter. På ett sätt som kan jämföras med operativsystemet Linux har Lego lagt ut ritningarna till sina legobitar som ”open source” på nätet. Krönika i DI Weekend, 5/3 2010.
Weekend 5 mars
Krönika
Jan Gradvall
I yngre kretsar räknar man med febrig förväntan ned till årets stora filmpremiär. Nu är det bara drygt två veckor kvar.
Med yngre kretsar avses då inte sextonåringar utan sexåringar.
Och det handlar inte om en biofilm utan en film som får premiär direkt på dvd. Den 24 mars anländer slutligen ”Clutch Powers äventyr”, den första Lego-filmen någonsin.
Alla som klivit in i en leksaksaffär de senaste åren har gjort samma reflektion. Trots konkurrensen från alla elektronikdrivna leksaker har Lego gjort en storslagen comeback.
Vad som lockar den yngsta generation är dock inte själva byggbitarna i första hand utan de nya Lego-figurerna.
Inför julhandeln 2007 utnämnde Sveriges leksakshandlares riskförbund på sedvanligt manér årets leksak. Många äldre höjde på ögonbrynen när det visade sig vara – Lego Star Wars.
Vad har Star Wars med Lego att göra? Fråga dagisbarn i dag och svaret blir: ”Allt”.
Eter ännu ett genidrag av George Lucas så tecknade Lucasfilm Ltc 1999 ett licensavtal med Lego. Tillverkandet av byggsatser, figurer och dataspel blev en sådan succé att 2005 var åtta av de tio bästsäljande legokartongerna i USA Lego Star Wars.
2005 visade sig också bli ett avgörande år för den danska legokoncernen.
Företaget Lego grundades 1932 men började tillverka sina berömda byggklossar i plast först 1949. Ordet Lego är en sammansättning av de danska orden ”leg godt”. Efter några mycket framgångsrika decennium fick Lego sedan svårare att klara sig i konkurrensen.
Ödesåret 2004 redovisade Lego ett underskott före skatt på 1,5 miljarder kronor. Det katastrofala resultatet gjorde att koncernen sålde sina fyra Legoparker till ett amerikanskt riskkapitalbolag.
Anledningen till försäljningen, som Dagens Industri skrev 2005, var att familjebolaget Legos ägare Kjeld Kirk Kristiansen nu enbart ville koncentrera sig på kärnverksamheten – leksakerna.
Och de mest populära leksakerna visade vara Lego Star Wars, och även andra filmfranchisesamarbeten som ”Indiana Jones”, ”Batman”, ”Harry Potter” och ”Toy Story”.
Legos avtal med George Lucas går dock ut 2011. Lego har de senaste åren därför även satsat på att utveckla egna karaktärer. Därav premiären för ”Clutch Powers äventyr”, en jättesatsning där Lego gör en omvänd George Lucas. För varför nöja sig med att bara sälja leksaker när man även kan göra filmen?
Själva filmen ”Clutch Powers” är som en byggsats där man lånat klossar från alla de ovannämnda filmerna. Det är mer en långfilmslång reklamfilm för Lego än en ”Citizien Kane”. Men det fungerar: efter en förhandsvisning har min sexårige son inte talat om något annat.
Att Lego lyckades vända koncernen, från bankruttläge 2004 till att 2008 och 2009 var företagets bästa år någonsin, har också mycket med att man började lyssna på sina konsumenter. På medieseminariet Grid i Stockholm i fjol höll Legos London-bosatte finska utvecklingschef Cecilila Weckström ett intressant företag med rubriken: ”How to use the user” (finns på nätet).
På ett sätt som kan jämföras med operativsystemet Linux har Lego lagt ut ritningarna till sina legobitar som ”open source” på nätet. Och på så sätt indirekt godkänt piratkopiering. I stället för att – som skivbranschen och filmbranschen – stämma sina flitigaste användare så har man beslutat sig för att dra nytta av deras hängivenhet.
På många sätt påminner även hela mediebranschen i dag om lego. Vi konsumenter vill inte följa andras ritningar, utan bygga vad vi själva vill med de klossar vi hittar.
(slut)