Krönika, Dagens Industri

Weekend 5 december

Krönika

Jan Gradvall

Den 11 september 2001 släpptes rapparen Jay-Z:s sitt mästerverk ”The blueprint”. Timingen var naturligtvis en ren slump, men när man lyssnade på skivan lät det verkligen som Jay-Z på sitt album speglade det nya New York som försökte resa sig ur askan. Jay-Z:s låtar hördes överallt den hösten Refrängen ”Ain’t no love in the heart of the city” lyckades vrida fram hopp ur förtvivlan. Tiden hann ifatt konsten och ”The blueprint” skrevs in i historieböckerna som ett klassiskt album.

På samma sätt släpptes den bästa skildringen av finanskrisens 2008 två månader innan finanskrisen var ett faktum.

När filmen börjar råder ett förrädiskt lugn över finanskvarteren. Solen blänker i bankernas skyskrapor. Därefter brakar helvetet lös. Det visar sig vara ett bankrån men det är ett rån mot en bank som helt gjort avkall på sin moral. När den korrumperade bankmannen blickar upp mot den maskerade rånaren flämtar han: ”What do you believe in?” Rånaren svarar: ”I believe that what doesn’t kill you simply makes you.. stranger.”

Den iskalla och genuint skrämmande inledningen är inte den enda anledningen till att Batman-filmen ”The dark knight” kommer att gå till historieböckerna som filmen som definierade 2008.

På onsdag släpps ”The dark knight” som hyrfilm i Sverige. Mycket har redan skrivits om att ”The dark knight” efter premiären i juli slagit det ena intäktsrekordet efter det andra.

Men ”The dark knight” är mycket mer än en vanlig popcornfilm. För det första är miljön ingen stiliserad serietidningsvärd som i de andra Batman-filmerna, utan ett New York (eller egentligen Chicago) som ser precis lika trött och slitet ut som det gör i dag. Almanackan visar inte 2018 utan 2008.

Vad filmen sedan handlar om är hur oron och fruktan helt kan förändra stämningen i en stad och dess ekonomi. Och om hur denna oro och fruktan hos befolkningen kan exploateras av skurkar men också av politiker och myndigheter.

I sina krav på vikten av att bevaka, kontrollera och hitta skyldiga så urholkar alla i filmen – även Batman själv – till slut sin egen moral. Batman som symbol utnyttjas också i alla läger. Som Gary Oldmans poliskommissarie säger om Batman i filmens nyckelreplik: ”He has to run away – because we have to chase him”.

För sin oförglömliga gestaltning av Jokern kommer Heath Ledger med all sannolikhet att få den första postuma Oscar som delats ut för manliga huvudroll sedan Peter Finch i ”Network” 1976. En hel del talar även för att ”The dark knight” – som första serietidningsfilm någonsin – kan komma att nomineras till den tyngsta Oscarstatyetten Oscar för bästa film.

Filmen vore definitivt värd det. Har man inte sett ”The Dark Knight” har man inte upplevt 2008.

Den svenska hyr- och köpfilmspremiären på onsdag kan också komma att bli avgörande för den svenska marknaden för Blu-Ray. Formatet är tekniskt överlägset DVD.

I en högkonjunktur hade en spelare för Blu-Ray varit en given kandidat till årets julklapp. Risken är dock att en investering i ännu en teknikpryl kan vara precis det många väljer att spara in på

Men om någon kan rädda Blu-Ray är det, just det, Batman. Lita på att den visuellt förstummande ”The dark knight” kommer att användas som demonstrationsexemplar för Blu-Ray på samma sätt som Dire Straits ”Brothers in arms” vid CD:ns genombrott 1985.

(slut)

+

GRADVALLS VAL


KONST
Mark Rothko, Tate Modern, London (pågår fram till 1 februari). Att se alla Seagram-målningarna återförenas i samma rum är lika stort som att bevittna ett återfött Miles Davis Quintet med John Coltrane.

BOK
Malcolm Gladwell, ”Outliers” (Allen Lane). Redan efter två kapitel har man lärt sig något som sätter nytt ljus på tillvaron. Alla som blir verkligt bra på något har en sak gemensamt: de har alla lagt ned minst 10 000 timmar.

DVD
”Wild combination: A portrait of Arthur Russell” (amerikansk DVD). Arthur Russell dog i aids 1992 men hans musik känns bara mer och mer aktuell. Väldigt fin dokumentär med unika arkivbilder från b.la klubben The Loft.