Devalveringen av ett pris

Vad Kristallen inte inser är att prisets status påverkas av vem som utser vinnaren. Om man anordnar en folkomröstning om vem som ska få Nobelpriset i kemi så vinner den som senast stod i TV Shop och presenterade ett nytt fläckborttagningsmedel. Från Expressens kultursida, 5/9 2008.

Det tog 39 år för svensk TV att få fram ett branschpris jämförbart med amerikanska Emmy. Det har bara tagit tre år att förstöra det.

Sprickorna i Kristallen uppstod redan i samma ögonblick som nomineringsförfarandet slutade handlade om kvalitet och i stället blev en kompromiss mellan de fyra stora aktörerna.

SVT, TV4, TV3 och Kanal 5 har i år i princip var sin nominering i varje kategori.

Och galan gick irreparabelt i tusen bitar i samma ögonblick som nomineringarna offentliggjordes i kategorin ”Årets program”: Andra avenyn (SVT), Anaconda (UR/SVT), Sjukhuset (TV3), Let’s dance (TV4) och Roomservice (Kanal 5).

En kategori som man dessutom påstår speglar folkets val genom att ”låta tittarna utse vinnaren”.

Vad Kristallen, som delats ut sedan 2005, inte insett är att det finns en poäng i att inte låta branschen styra nomineringsförfarandet.

Augustpriset skulle upphöra att vara Augustpriset i samma stund som man började nominera titlar som Thomas Bodströms deckare eller ”Din personliga guide till wellness” (jo, den boken finns).

Vad Kristallen heller inte inser är att prisets status och trovärdighet påverkas av vem som utser vinnaren.

Om man anordnar en folkomröstning om vem som ska få Nobelpriset i kemi så vinner den som senast stod i TV Shop och presenterade ett nytt fläckborttagningsmedel.

Jan Gradvall