Skivrecensioner, DI Weekend

Lars Anders Johansson
Titel: I Fridolins spår
(Hemlandssånger)
Betyg: 4

Det är sällan något som uppmärksammas i media, men den svenska folkmusiken och viskonsten är alltid närvarande i svensk rockmusik. Oftast slumrar bara den någonstans under under ytan, urskiljbar i de mollbetonade melodierna. Men då och då kliver visan upp ur skogstjärnen och visar sig dagsljuset.

På 1980-talet var det Imperiet som spelade in ”Märk hur skugga” och ”Balladen om Briggen Blue Bird”. På 2000-talet är det unga artister som Sofia Karlsson och nu Lars Anders Johansson som för arvet vidare.

Lars Anders Johansson, född 1981, har spelat i punkband, varit journalist på Arbetarbladet och studerar för närvarande litteraturvetenskap och idé- och lärdomshistoria vid Uppsala universitet. Med sitt andra album ”I Fridolins spår” har han hittat ett sätt att ge uttryck för alla dessa erfarenheter och kunskaper.

Lars Anders Johansson har gjort egna tonsättningar av 13 dikter av Erik Axel Karlfeldt (1864-1931). Och han gör det så lyhört, så självklart, så rytmiskt att man är beredd att svära på att dikter ”Jag lever allena” och ”Maj i Munga” måste ha varit sånger redan från början. Om ett så extremt otidsenligt album som ”I Fridolins spår” bara får lite hjälp på traven att tränga igenom mediebruset kan det här bli en lika stor framgång som Sofia Karlssons tolkningar av Dan Andersson.

Jan Gradvall

Def Leppard
Titel: Songs from the sparkle lounge
(Universal)
Betyg: 2

1987 var en av tidernas bästa musikårgångar. Jag minns hur vi på redaktionen för gamla Slitz, som då var en musiktidning, var genuint tagna av all genuin ny musik som vällde fram. Allt från rockartister som Hüsker Dü, Sonic Youth och Dinosaur Jr till sensationella debutalbum med Public Enemy, Eric B & Rakim och LL Cool J. Till och med de stora listettorna lät som något helt nytt det året, U2 släppte ”The Joshua tree” och Guns ’N Roses ”Appetite for destruction”. För att inte tala om Princes fantastiska dubbelalbum ”Sign of the times” som spelades oavbrutet, överallt, under hela det året.

Men vad vi däremot helt missade – eller i ärlighetens namn nog snobbigt ignorerade – var att det 1987 även släpptes ett epokgörande album av pudelrockarna Def Leppard.

”Hysteria” spelades in efter att Def Leppard trummis förlorat ena armen i en olycka. Som en följd av olyckan utvecklade gruppen, och kanske i synnerhet producenten Mutt Lange, ett mer maskinellt och polerat studiosound vars influenser letade sig långt utanför hårdrocken och ända in i dansmusiken. Det skulle till exempel förvåna mycket om inte ”Hysteria” specialstuderades i Cheiron-studion av Denniz Pop och Max Martin.

Inte heller Def Leppard har någonsin kunnat släppa tanken på albumt som sålde i 20 miljoner exemplar. På nya albumet ”Songs from the sparkle lounge” försöker bandet på ett tappert och rörande sätt återskapa känslan och soundet från ”Hysteria”, men det blir uppenbart hur mycket de saknar Mutt Lange, superproducenten som i dag stället jobbar med sin fru, Shania Twain.

Jan Gradvall

Melissa Horn
Titel: Långa nätter
(Sony BMG)
Betyg: 3

En av 2007 års mest spelade och bästa svenska låtar var ”Om du lämnade mig nu”, en låt av Lars Winnerbäck där han sjöng duett med Miss Li. Helt välförtjänt vann den låten också både en Grammis och en Rockbjörn.

Uppföljaren till ”Om du lämnade mig nu” finns det på det här albumet med unga debutanten Melissa Horn. ”Som jag hade dig förut” är en duett så omedelbar, så igenkännbar i sitt ämne, att den under sommaren kommer att höras från hundratusentals radioapparater.

Varför Melissa Horn valt just Lars Winnerbäck som duettpartner är uppenbart av flera anledningar. I sin musik eftersträvar hon det direkta och nästan talspråkslika tilltal i sin musik som blivit Winnerbäcks signum.

Melissa Horn ser på världen med stora ögon. En låt om ungdomsmordet på Kungsholmen är nära gränsen för pekoral. Men samtidigt är denna naiva oförställdhet och brist på cynism också hennes stora tillgång. Sångmässigt påminner Melissa Horn om en ung Lisa Ekdahl. När Melissa Horn var förartist på Peter LeMarcs comebackturné i vintras visade hon också att hon har en chans att nå en lika stor publik som Ekdahl gjorde.

Jan Gradvall

+

Veckans 3 MP3

Gene Pitney, ”24 Sycamore”
Blöt fingret och håll upp det i luften. Vad är det du känner? Jo, visst är det en Gene Pitney-revival i antågande.

Foals, ”Balloons”
Nytt band från Oxford, lika taggade som Radiohead. Producerat av David Sitek, utnämnd av NME till musikvärldens just nu störste innovatör.

First Floor Power, ”Lovesong”
Ett av Sveriges mest originella band. Här väcker de Laurie Andersons ”O Superman” ur sin Törnrosa-sömn.