Krönika, Dagens Industri

Weekend 1 februari

Krönika

Jan Gradvall

Problemet med att börja använda ord som upplevelseindustrin är att den lockar till sig investerare som tror att konst och underhållning fungerar som andra branscher.

Guy Hands, född 1959, har fått en stormig start som ny ägare av EMI, ett av världens fyra stora skivbolag. Som VD för Terra Firm Capital Partners har Guy Hands tidigare gjort affärer med naturgas och flygplan, men han har ingen erfarenhet av musik.

En skillnad mellan dessa branscher, som Guy Hands redan fått uppleva, är att handelsvarorna i musikbranschen inte ligger stilla på hyllan utan har en egen vilja. Sedan Guy Hands köpte EMI har Radiohead och Paul McCartney lämnat bolaget. Även Rolling Stones uppges vara på väg därifrån.

Och Robbie Williams protesterar mot att bolaget nu sparkar 2 000 av sina 6 000 anställda genom att vägra lämna ifrån sig sitt nya album.

Att i en krisbransch skära ned och ta in nytt blod behöver i sig inte vara något fel, tvärtom är det förmodligen bolagets räddning på sikt. EMI har fungerat sämst av de fyra stora bolagen. Alla var eniga om att något radikalt måste göras.

Att artister är missnöjda med uteblivna intäkter behöver heller inte ha med bolaget att göra. Försök till exempel lyssna på Robbie Williams senaste album, ”Rudebox”.

Men vad som talar emot att Guy Hands är rätt person att rädda EMI är att han i sin analys av musikbranschen verkar ha gjort exakt samma misstag som många gjort tidigare.

I alla tider har skivbolag i princip fungerat på samma sätt. Av 50 artister som kontrakteras blir bara tio lönsamma. Och av dessa tio blir en eller två så extremt lönsamma att de inte bara kompenserar för alla andras förluster utan också genererar en vinst totalt.

Den analys som utomstående bedömare gör av detta scenario är alltid densamma. Skär ned på förlusterna. Undvik de olönsamma artisterna.

Så även Guy Hands. I ett internt memo, som läckt ut till pressen, uppmanar Guy Hans sina underchefer att vara ”mer selektiva” i sina signeringar. Med andra ord: satsa på säkra kort

Vad han därmed inte inser är att det är chanskorten som gett EMI dess största intäkter de senaste åren. Norah Jones började som en jazzpianist kontrakterad till etiketten Blue Note. Coldplay började som ett introvert indieband som stirrade i golvet när de spelade.

I dag har dessa två chanstagningar tillsammans sålt 70 miljoner album, medan många andra ”säkra kort” på EMI har floppat.

Den framåtrörelse som finns i andra branscher finns heller inte i musikbranschen. Medan en mobiltillverkare vet att kunderna hela tiden vill ha mer tekniskt bättre telefoner kan ingen förutse vad vi nyckfulla musiklyssnare vill ha härnäst. Ett band som Nirvana (50 miljoner sålda album) kan jämföras med en primitiv mobil, tung som en tegelsten, med endast talfunktion.

Men Guy Hands mest graverande misstag är att han nu aviserat att EMI, precis som Unilever och Procter & Gamble, ska ha en enda centraliserad marknadsavdelning för hela världen.

Så kan man möjligen sälja Beatles-katalogen, men inte de artister som blir morgondagens stjärnor. Dessa har i alla tider fått sin genombrott genom att deras lokala A&R (talangscouter) även kunnat vara med och välja rätt marknadsföringsväg.

När man tar del av sådana beslut kan man inte låta bli att tänka på Sex Pistols gamla låt där Johnny Rotten rimmar ”EMI” med ”There is no reason why”.

+

GRADVALLS VAL

DVD

”The King of Kong: A fistful of quarters”. Briljant liten dokumentär om tävlande Donkey Kong-spelare som just släpps som amerikansk DVD.

BIO

”Lust, caution”. Allt som Ang Lee gör måste ses. Finns det någon genre han inte behärskar? Härnäst gör han en romantisk komedi med fransk förlaga.

DVD

”The Mighty Boosh: Series 3”. Engelsk humor så udda, anarkistisk och framförallt just så engelsk att man undrar om inte John Lennon hade älskat det.

+

KORTIS NR 1:

När det banbrytande TV-programmet ”Knesset” dök upp på ZTV i mitten av 1990-talet visade den tidens tittarmätningar att ”Knesset” flera veckor hade noll procent tittare. Samtidigt var det det TV-program som ”alla” talade om. Än i dag nickar alla ivrigt om man refererar till ”Knesset”.

Samma diskrepans utmärker ”Gossip girl”, en ny amerikansk TV-serie som i tisdags hade premiär på Kanal 5. Enligt amerikanska Nielsens traditionella mätningar hamnade ”Gossip girl” på 105:e plats på tittartoppen i fjol. Därmed borde serien också snabbt blivit nedlagd.

Men som seriens blonda stjärna Blake Lively sagt till Entertainment Weekly : ”Det känns som det är fler personer stoppar mig varje vecka på gatan än det antal tittare som undersökningarna visar. How is that even possible?”

Jo, vad som gör det möjligt är att ”Gossip girl” går klockrent in i den målgrupp som inte längre följer TV-tablåer och så kallat linjär television. ”Gossip girl” puttade i fjol ned ”The Office” som mest sålda TV-serie på iTunes.

Om man räknar in det ökande antal i USA som spelar in serien på hårddisk får ”Gossip girl” en 14 procentig ökning bland tonårstjejer och en 30 procentig ökning i tittargruppen 18-34 år.

”Gossip girl” är skapad av Josh Schwartz, mannen bakom ”OC”. Medan ”OC” handlade om unga, rika & snygga i Kalifornien handlar ”Gossip girl” om unga, rika & snygga på Upper East Side, New York.

När jag intervjuade Josh Schwartz för Dagens Industri för två år sedan sade han:

”Att vissa TV-serier blivit så trendiga och viktiga för unga har att göra med tillgängligheten. Avsnitt från en TV-serie, som är 45 minuter långa (utan reklam), är perfekta att se på sin bärbara dator eller på en iPod.”

För att inte tala om den djungeltelegraf som Internet blivit. Redan innan det första avsnittet av ”Gossip girl” hade sänts i svensk TV fick man 67 000 träffar om man på Google sökte på ”Gossip girl” på enbart svenska sidor.

Jan Gradvall

+

KORTIS NR 2:

Den här helgen borde Tina Fey slutligen bli det stora namn i Sverige hon sedan länge är i USA. I kväll 21.00 har Tina Feys komedieserie ”30 Rock” premiär på TV4 Plus. Tina Fey har både skrivit manus och spelar huvudrollen.

”30 Rock” börjar lovande och blir sedan bättre och bättre. Och ännu bättre. Andra säsongen är på nivå med ”Seinfeld”. Förutom två Emmy fick Tina Fey och Alec Baldwin nyligen var sin Golden Globe för sina roller i serien.

Tina Fey uppmärksammas även på Popcorn, en liten filmfestival i Stockholm som hålls fredag, lördag och söndag. Popcorn har i år ”Världens bästa humor” som tema och sitt starkaste program hittills. Hela programmet, inkluderat fester och paneldebatt ledd av Fredrik Lindström, finns på www.popcorn.nu.

Missa inte heller den utmärkta programtidningen som delas ut gratis.

Tina Fey är med på festivalen i form av en dokumentär om improvisationsteatern The Second City i Chicago som Popcorn visar på söndag. The Second City har fostrat komiker som Bill Murray, John Belushi, Joan Rivers och just Tina Fey.

Jan Gradvall