Skivrecensioner, DI Weekend
Digitalism
Titel: Idealism
(EMI)
Betyg: 4
Synthesizermusiken motsvarighet till Mississippi-deltat ligger någonstans i gränslandet mellan Frankrike och Tyskland. Den fransktyska dominansen på området började i slutet av 1960-talet med artister som Jean Michel Jarre, Kraftwerk och Tangerine Dream. Dessförinnan fanns musique concrète och kompositörer som Pierre Boulez och Karlheinz Stockhausen.
Digitalism låter som slutgiltiga syntesen och förbrödringen av fransk och tysk musikhistoria. Duon kommer från Hamburg men slog igenom med EP-skivor på Paris-etiketten Kitsuné. Debutalbumet ”Idealism” förenar franska Daft Punks popestetik med tunga elektroniska basgångar som tar autobahn från Hamburg via Düsselddorf och hela vägen ned till Giorgio Moroders studio i München.
Jan Gradvall
Rihanna
Titel: Good Girl Gone Bad
(Def Jam/Universal)
Betyg: 3
Det mest intressanta med unga Rihanna från Barbados är inte att hon har talang att bli världens nästa superstjärna på Beyoncé-nivå. Det mest intressanta är att hela Universal-koncernen bestämt sig för att hon ska bli det.
Trots att Rihanna bara hunnit fylla 19 har det redan pumpats ut tre Rihanna-album på marknaden. Taktiken för att etablera henne som varumärke verkar vara att det ständigt ska finnas en ny Rihanna-singel tillgänglig för radion. Ingen ska kunna hinna glömma henne. Ett facit på hittills åtta hitsinglar i USA talar även för att Universal är på god väg att lyckas.
Att lyssna på ”Good Girl Gone Bad” är som att få en glimt av innanmätet på den hela den stora popmaskinen. Det är modern marknadsföringspop med melodier omöjliga att värja sig mot. Halva albumet är producerat av norska duon Stargate, bäst i världen just nu på den här typen soulpop.
Jan Gradvall
Bruce Springsteen With The Sessions Band
Titel: Live In Dublin
(Sony BMG)
Betyg: 4
Bruce Springsteens svåraste motståndare fortsätter att vara hans egen historia. Om inspelningsåret för den här liveskivan varit 1976 i stället för 2006 skulle förmodligen medieintresset varit det dubbla. Men ”Live In Dublin”, som släpps både som DVD, dubbel-CD och en tredje version med både DVD och CD, visar att rockmusikens främste liveartist här nådde en av höjdpunkterna under sin karriär.
Alla sångerna från ”We Shall Overcome: The Seeger Session” lyfter en nivå i dessa liveversioner. När publiken tar över sången redan i andra numret, ”Old Man Tucker”, förstår man att Springsteen kommer att sporras till att överträffa sig själv. Valet av just Dublin som inspelningsplats känns inte som en tillfällighet. Den folkmusik som för över 100 år sedan tog båten över till Amerika kommer här tillbaka till sitt hemland.
Jan Gradvall
Paul McCartney
Titel: Memory Almost Full
(MPL/Universal)
Betyg: 4
Kreativ frihet är ett vilseledande ord. Vad som föder kreativitet är snarare begränsningar än frihet. När jag för många år sedan var gästlärare på RMI-Berghs var mitt bästa råd till eleverna att skriva på begränsad tid. Om de fick en vecka på sig för en fri uppgift blev resultatet ofta krampartat. Men när de på två timmar tvingades skriva efter ett given rubrik lämnade många in lysande texter. Just begränsningen blev förlösande
Paul McCartney har i en intervju sagt att vad som blev förlösande för ”Memory Almost Full” var när han köpte en ukulele. Ett instrument som han inte behärskade var som behövdes för att motivera och inspirera pophistoriens främste melodimakare att återigen orka tävla med sig själv. ”Memory Almost Full”, en väl vald titel för någon med McCartneys historia, fullföljer hans formtopp på 2000-talet. Ett popalbum präglat av samma melankoli och enkelhet som ”Ram”.
Jan Gradvall
+
Veckans 3MP3
Grovesnor, ”Nitemoves”.
Sommarens vackraste poplåt. Ligger som öppningsspår på Hot Chips utmärkta DJ-samling ”DJ Kicks”.
Black Strobe, ”Brenn di ega kjerke”
Ger ordet eklektisk en ny dimension. Fransk klubbtechno möter norsk black metal. Producerat av Paul Epworth (Bloc Party, Futureheads).
Lee Moses, ”My Adorable One”
Vi har ännu inte nått botten på soulkistan. Från ”Time And Place”, bortglömt album från som 1971 återutgivits av Castle/Border.