Skivrecensioner, DI Weekend

Modest Mouse
Titel: We Were Dead Before The Ship Even Sank
(Sony BMG)
Betyg: 4

Ibland kommer det en poplåt som i attityd, känsla, ljudbild, text – ja, allt – är i perfekt samklang med en stämning i samtiden. Våren för 20 år sedan var det The Smiths ”Shoplifters Of The World Unite”. Denna vår är det ”Missed The Boat” med Modest Mouse. Och Johnny Marr spelar bländande gitarr på båda låtarna.

Det går i dag nästan inte att hitta ett amerikanskt indieband som inte vitttnar om hur mycket de dyrkar engelska The Smiths. Det är därför smart av forne The Smiths-gitarristen Johnny Marr att börja spela med det enda av alla dessa amerikanska band som inte alls låter som The Smiths.

Unga amerikanska bandet Modest Mouse – med veteranen Marr som oväntad ny sjätte medlem – har gjort bra skivor under hela 2000-talet. Föregångaren ”Good News For People Who Love Bad News” innehöll suveräna singeln ”Float On” och sålde i 1,5 miljoner exemplar.

Sångaren Isaac Brook delar Morrisseys hängivna pessimism, ja, nästan optimistiska pessimism. På den stegrande, folkmusikklingade ”Missed The Boat” sjunger han ”Everybody’s unhappy, everybody’s ashamed” för att sedan i refrängen konstatera att vi inte bara missat båten, planet, allt, varenda chans, utan till och med har ”missed our whole lives”.

Och allt detta medan Johnny Marr bygger en hel katedral med sina grandiosa gitarrslingor. Hela albumet ”We Were Dead Before The Ship Even Sank” rekommenderas, även om Modest Mouse kantiga, aviga pop och Brooks spretiga röst tar några lyssningar att vänja sig med. Och ”Missed The Boat” är årets låt.

Jan Gradvall

Maia Hirasawa
Titel: Though, I’m Just Me
(Razzia)
Betyg: 4

Årets hittills bästa svenska album? Hello Saferide-profilen Annika Norlin första men förhoppningsvis inte sista projekt på svenska, Säkert!, är än så länge i särklass. Albumet med Säkert! har hyllats av alla från Thåström till Linda Skugge.

Från Hello Saferides turnéband kommer nu ett annat utmärkt svenskt popalbum som inte låter som något annat man hört tidigare. Maia Hirasawa är halvjapanska och skolad jazzsångerska. Men hennes låtar är pop! med synligt utropstecken efter sig. Ingen kan höra ”And I Found This Boy” utan att spricka upp i ett leende.

Maia Hirasawas ordrika texter, med referenser till MySpace och många namngivna vänner, påminner en del om just Annika Norlin, men för tankarna till främst gamla musikaler av Rodgers & Hammerstein. Om Säkert! är en given Grammisvinnare nästa år borde vara Maia Hirasawa vara given som nominerad.

Jan Gradvall

Blondie vs The Doors, Malcolm McLaren vs Franz Ferdinand – med flera
Titel: Mashed
(EMI)
Betyg: 3

För en gångs skull en skiva där skivomslaget visar exakt hur musiken låter. På omslagsbilden syns en matberedare full med CD-skivor. Det musikmos som uppstår, ”mashed”, är en term som använts länge i klubbkretsar. En skicklig discjockey mixar ihop två olika kända låtar till en ny hybridform.

De flesta ”mashed”-låtar är illegala och finns endast som bootlegs eller på nätet. Men detta album, just nu hårdlanserat i England med TV-reklam, innehåller tio exempel där alla artister gett sitt godkännande.

Allt varianter fungerar inte lika bra, men åtminstone två exempel är så lyckade att de nästan förbättrar originalen. ”Rapture Riders” låter Jim Morrisons röst från The Doors ”Riders On The Storm” rida ovanpå discorytmerna från Blondies ”The Rapture”. ”Passenger Fever” visar att Peggy Lees sång till ”Fever” passar perfekt till musiken från Iggy Pops ”The Passenger”. Faktiskt sensationellt bra.

Jan Gradvall

Jennifer Lopez
Titel: Como Ama Una Mujer
(Sony BMG)
Betyg: 2

Jennifer Lopez skivor är alltid värda att studera närmare. Ingen annan samtida artist är så krasst beräknande i sina manövrar. Alla hennes skivor kan användas som lackmuspapper för att läsa av förändringar i skivbranschen.

Vad väljer Jennifer Lopez att göra när skivförsäljningen sjunker inom R&B och hiphop? Jo, hon ömsar skinn ännu en gång och förvandlas till en mogen latinocrooner, givetvis spansktalande. Latinomarknaden, liksom country, har nämligen drabbats minst av nedladdningen. Lopez nya låtar är följaktligen smäktande latinska, med texter fulla av corazón.

Ett liknande stilbyte gör övrigt den lika krasse och ekonomiskt medvetne Jon Bon Jovi på sitt kommande album. Plötsligt har Bon Jovi förvandlats till ett countryband.

Jan Gradvall

+

Veckans 3 MP3

Prefab Sprout, ”When Love Breaks Down”
Nyutgåvan av mästerverket ”Steve McQueen” från 1985 är årets återutgivning. Missa inte bonus-CD:n med nya akustiska versioner gjorda av Paddy McAloon sommaren 2006.

Fratellis, ”Flathead”
Reklamfilmer för iPod har blivit ett av de bästa sätten att lansera och upptäcka nya band. I senaste snutten dansas det till unga Glasgow-trions Fratellis explosiva pop.

The Ark, ”New Pollution”
Sveriges just nu största popband blir ännu större när nya albumet ”Prayer For The Weekend” släpps den 11 april.