Krönika, Dagens Industri

Weekend 26 januari

Krönika

Jan Gradvall

Det finns slutna rum dit journalistiken inte når. Ingen lär någonsin få reda på exakt vad som sades på Skandias styrelsesammanträden. Eller i UD:s korridorer dagarna efter tsunamin. Det enda sättet att i de fallen komma närmare den verkliga sanningen är att kombinera journalistiken med dramatik. Det är precis så Peter Morgan arbetar.

Årets storfavoriter till Oscar för bästa manliga och kvinnliga huvudroll är Forest Whitaker och Helen Mirren. ”The Last King Of Scotland”, där Forest Whitaker spelar Idi Amin, har svensk biopremiär i dag. Nästa fredag är det premiär för ”The Queen” där Helen Mirren iklär sig rollen som Queen Elizabeth II under veckan när Diana dog. Båda dessa filmmanus är signerade Peter Morgan.

Begreppet ”Based on a true story” syns allt oftare i förtexter till filmer och TV-serier. Peter Morgan går ett steg längre och utvecklar en genre som man, för att låna ett uttryck från The Guardian, skulle kunna döp till ”Some of what you are to see is true”. Det väsentliga är att tränga in karaktärerna och förstå och skildra varför de handlar som de gör.

Peter Morgan slog igenom 2003 med ”The Deal”. TV-filmen skildrade den mytomspunna Granita-pakten mellan Tony Blair och Gordon Brown. Det hemliga mötet gällde maktuppdelningen efter labourledaren John Smiths död 1994. Ingen har exakt kunnat klarlägga att Blair och Brown träffades på restaurangen Granita i Islington, men brittisk press har alltid hävdat att det var där som ”the deal” gjordes upp.

Får man verkligen göra spekulativ dramatik om en verklig händelse med landets sittande statsöverhuvud? TV-kanalen vågade inte sända ”The Deal”, men Channel 4 plockade upp den. ”The Deal” vann året efter en BAFTA för bästa TV-drama och nominerades till en Emmy.

Nya filmen ”The Queen”, som även förtjänar att ge Morgan en Oscar för bästa manus, är på så sätt och vis en fortsättning på ”The Deal”. Det är återigen ett samarbete mellan Peter Morgan och regissören Stephen Frears. Och Tony Blair dyker återigen upp i en av huvudrollerna.

Peter Morgan säger till Vanity Fair att han inte fick någon styrsel på historien om den stoiska drottning Elizabeth innan han kom på idén att skriva in Tony Blairs roll. Sorgehanteringen efter Dianas död blev förödande för kungahuset, men en triumf för Tony Blair. Det var då han höll sina stora tal till nationen.

Peter Morgan är också aktuell med pjäsen ”Frost/Nixon” som spelats för utsålda hus på Gielgud Theatre i London. I april öppnar pjäsen på Broadway i New York. Ron Howard har just köpt filmrättigheterna.

Även ”Frost/Nixon” bygger på en verklig händelse. Peter Morgan har skrivit en pjäs baserad på David Frosts legendariska TV-intervjuer med Richard Nixon. Under intervjuserien 1977 medgav Nixon indirekt sin roll i Watergate-skandalen.

Förutom lysande recensioner har Peter Morgan även fått bästa möjliga form av beröm av pjäsen: David Frost själv har varit och sett den två gånger. Frost kallar Nixons telefonsamtal i pjäsen, som han själv vet aldrig ägde rum, för ”a masterpiece”. Ibland kan dramatik komma närmare kärnan än journalistik.

+

GRADVALLS VAL

KOMIKER

Russel Brand. Årets komiker i England 2006 enligt Time Out. På engelska DVD:n ”Live” gör han entré till toner av Morrissey. Och Noel Gallagher sitter i publiken.

BOK

Bengt Forslund, ”Dramat i TV-soffan” (Arena). Välgjord och välbehövlig dokumentation av ett halvt sekel med svenska dramaproduktioner i TV. Ett kilo public service.

TIDNING

Entertainment Weekly. Vecka efter vecka fortsätter nöjesindustrins motsvarighet till Time och Newsweek att ge den överlägset bästa helhetsbilden av utbudet.

+

BONUS NR !:

Vad säger det om samtiden att allt fler dramafigurer går i terapi? Efter ”Sopranos” och ”Analysera mera”-filmerna kommer nu TV4:s nya komediserie ”Hjälp!”, där handlingen kretsar kring en psykolog, spelad av Stina Ekblad, och hennes patienter.

Hela eller åtminstone halva svenska humoreliten får terapihjälp i serien: Robert Gustafsson, Felix Herngren, Johan Rheborg, Johan Glans, Sissela Kyle och Anna Blomberg.

Den sortens supergrupptänkande behöver inte resultera i en rolig serie – minns ”Pangbulle” – men det fungerar utmärkt här. Psykologupplägget, med Stina Ekblad som ”straight man”, är perfekt för att introducera och varva de maximalt skruvade karaktärerna.

Några figurer känns klassiska redan efter första avsnittet. Örjan Lax (Johan Rheborg), med diagnosen aggressionsproblem, som tar ut sin ilska på alla som kommer i hans väg: inklusive pensionärer med käpp och småbarn.

Benjamin Turesson (Felix Herngren), med diagnosen konflikträdsla, som inte vågar berätta för sin pojkvän Tito att han egentligen är hetero.

”Hjälp!” är skapad av Anders S Nilsson och Gustaf Skördeman. I andra roller syns lysande skådespelare som Anna Pettersson (”Graven”) och Gustav Hammarsten (”Tillsammans”). ”Hjälp!” har premiär i TV4 i kväll fredag 21.30.

Jan Gradvall