Skivrecensioner, DI Weekend
James Morrison
Titel: Undiscovered
(Universal)
Betyg: 3
Kalla det Parkinson-effekten. I det uppochnedvända skivklimatet på 2000-talet, där medelålders konsumenter köper fler skivor än tonåringar, har den viktigaste plattformen för ny musik i England blivit TV-programmet ”Parkinson”, lett av Michael Parkinson, 71.
Det var Parkinson som gjorde Jamie Cullum till superstjärna i hemlandet. ”Parky” älskar precis den sortens lågmälda, Norah Jones-liknande musik med drag av jazz som Cullum levererar. (Att Cullum råkar vara under medellängd har gjort att den engelska pressen döpt honom till ”The Jazz Hobbit”.)
Silverhjälmen Parkinson, som vid sidan av sitt TV-program även har ett radioprogram på BBC Radio 2, har även banat vägen för nya artister som James Blunt och Corinne Bailey Rae. Det senaste exemplet på Parkinson-effekten är James Morrison. Med debutalbumet ”Undiscovered”, som ges ut i Sverige på onsdag, har James Morrison toppat albumlistan i England och sålt platina.
Trots att James Morrison bara är 21 år verkar alla hans influenser vara hämtade från Parkinsons älskade 1960-tal. Det är vit balladsoul, med drag av Otis Redding och Colin Blunstone från Zombies. Inget nydanade men kvalitet rakt igenom.
Det är inte så konstigt att den svenska skivbranschen redan gnuggar händerna över att Stina Lundberg Dabrowski, 55, i vår ska leda en pratshow på SVT. Det är den sortens program dagens mest trogna skivköpare tittar på.
Jan Gradvall
Meat Loaf
Titel: Bat Ouf Of Hell III: The Monster Is Loose
(Mercury/Universal)
Betyg: 3
Meat Loaf har mer gemensamt med en köttfärslimpa än sitt namn och utseende. Båda är exempel på sånt som få erkänner att de gillar.
29 år efter att den släpptes säljer Meat Loafs ”Bat Out Of Hell” fortfarande runt 200 000 om året. Det är i dag ett av rockhistoriens mest sålda album med 34 miljoner exemplar. Samtliga sju spår på albumet har blivit hitsinglar.
Lyssnar man på skivan i dag låter den också förbluffande bra. Todd Rundgren har producerat och spelar gitarr. Roy Bittans piano är precis lika drivande på Meat Loafs skivor som på hans inspelningar med The E Street Band. Gästsångerskan Ellen Foley, som sjunger på geniala duetten ”Paradise By The Dashboard Light”, blev senare tillsammans med Mick Jones och sjunger på Clash-singeln ”Hitsville UK”.
Det är därför inte så konstigt att Meat Loaf, som i dag hunnit fyllad 59, aldrig kan lämna legenden i fred. 1993 gjorde han succé med uppföljaren ”Bat Out Of Hell II” som innehöll monsterhiten ”I’ll Do Anything For Love (But I Won’t Do That)”.
Detta tredje försök att återvända till ”Bat Ouf Of Hell” andas en viss desperation, men även här finns ögonblick av oemotståndlig svulstighet – man ska vräka på sås på köttfärslimpan – och en ny stor Hollywood-liknande ballad i form av duetten ”It’s All Coming Back To Me Now” med norska Marion Raven.
Jan Gradvall
Max Richter
Titel: Songs From Before
(FatCat/Border)
Betyg: 4
När Nobelpriset i litteratur delades ut förra veckan fanns japanen Haruki Murakami med i spekulationerna om möjliga pristagare. Om Murakami hade vunnit hade det varit ett perfekt sätt att skapa medvetenhet om en av årets vackraste men förmodligen snart bortglömda skivor.
Max Richter är en tyskfödd kompositör som studerat piano i Edinburgh. Hans nya album är instrumentalt men ramas in av att Robert Wyatt då och då läser korta utdrag av olika texter av Murakami. Känslan av att inte riktigt veta vad man lyssnar på dominerar en skiva som låter som soundtracket till årets bästa film – den som ännu inte gjorts – och som förhåller sig nostalgisk till tiden i samma ögonblick den inträffar.
Jan Gradvall
Sara Isaksson & Rebecka Törnqvist
Titel: Fire In The Hole: Sara Isaksson & Rebecka Törnqvist Sing Steely Dan
(Moule/Universal)
Betyg: 4
Sara Isaksson och Rebecka Törnqvist är var en och för sig två av Sveriges främsta sångerskor. När de sjunger tillsammans, som de tidigare gjort med gruppen Gloria, uppstår en magi de är helt ensamma om. Isakssons ljusa, klara röst och Törnqvists mörkare och mer härdade blir en kombination lika unik och vacker som samspelet Miles Davis och John Coltrane.
Vad som kunde ha blivit ett litet internt hobbyprojekt – en skiva där de tolkar favoriter av Steely Dan till piano – har blivit den stora svenska överraskningen den här skivhösten.
Steely Dan är en legendomspunnen amerikansk duo är mest känd för sina sju tekniskt perfekta album mellan 1972 och 1980. Men till skillnad från många andra musiker som dyrkar Steely Dan har Sara och Rebecka valt bort de instrumentala excesserna och i stället lyft fram själva låtarna.
Resultatet har blivit ett dussin ballader så starka att de kan övertyga och charma vem som helst, även den som inte hört talas om Steely Dan. Och bättre sång har inte hörts på en svensk skiva på den här sidan millennieskiftet.
Jan Gradvall
+
3 MP3
Badly Drawn Boy, ”Born In The UK”
Pojken må vara dåligt tecknad men vardagslivet i England har sällan målats med vackrare färger
Justin Timberlake feat. T.I., ”My Love”
Jag förstod inte albumet när det släpptes, men det här är en av 2006 års bästa låtar.
Scissor Sisters, ”She’s My Man”
Om någon mot förmodan missat höstens mest slitstarka album. Redan klassiska poplåtar.