Skivrecensioner, DI Weekend

The Associates
The affectionate punch
BMG
Betyg: 4

The Associates
Fourth drawer down
BMG
Betyg: 5

The Associates
Sulk
BMG
Betyg: 4

Fourth drawer down. Titeln på ett av 1980-talets finaste album har alltid varit outgrundlig. Fjärde lådan nerifrån?

Men titeln får sin förklaring i omslagstexten till denna remastrade nyutgåva.

Det var i den byrålådan som sångaren Billy Mackenzie och den musikaliska virtuosen Alan Rankine förvarade sitt förråd av Quiet Life-piller. Lugnande växtbaserade piller som skapade en välbehövlig paus i deras extrema produktionstakt och samtidigt också gjorde en lagom hög om man tog fler än
rekommenderad dos.

I början av 1980-talet debuterande en våg av brittiska band som växt upp med 1970-talets Roxy Music, Sparks och David Bowie. En del kallade sig new romantics, men Associates passade inte in bland dem.

Billy Mackenzie och Alan Rankine hade en bakgrund i coverband i Skottland som försörjde sig genom att spela på cabaretklubbar, hotell och working men-klubbar. De var alldeles för mångsidiga och skickliga för att passa in i punkscenen.

Billy Mackenzie sjöng som en fallen operadiva från Venus 15 år innan Jeff Buckley debuterade. Alan Rankine skapade storslagna ljudbilder influerade av John Barry (”Snobbar som jobbar”) vilka samtidigt var fyllda av skarpa, mekaniska, atonala ljud; en kombination om åldrats förbluffande väl. Tips till Grammisvinnande Nils Svennem Lundberg och andra unga producenter i gränslandet mellan hiphop och pop: det finns mycket värt att stjäla hos Associates.

The Associates hade singlar som nådde Topp 20 i England, men förföll i glömska efter några år. Billy Mackenzie tog sitt liv 1997.

Andra grupper har skrivit låtar som handlar om honom, ”William it was really nothing” med The Smiths och ”Cut here” med The Cure. En av Ian Rankines deckare om Rebus, ”Even dogs in the wild”, är döpt efter en låt av The Associates.

Jan Gradvall

Norlie & KKV
Alla våra låtar
Svenska Inspelningar
Betyg: 4

Känslan att vara ung. Att stå på skoltrappan med den vita hatten i handen och känna suget av både den totala friheten och paniken över att behöva bli vuxen på allvar.

I slutet av 1970-talet fångades den känslan på hitlåtar som ”Efter plugget” med Factory, ”Ooa hela natten” med Attack och ”Vill ha dig” med Freestyle. Etablissemanget fnös men hundratusen tonåringar hade dem som soundtrack till sin uppväxt.

Samtidens motsvarighet till dessa låtar görs av Norlie & KKV, en duo med Sonny Fahlberg (Norlie) och Kim Vadenhag (KKV).

Duons största låtar snittar på 30 miljoner spelningar på Spotify. Det är häpnadsväckande siffor som bland svensksjungande artister enbart matchas av Håkan Hellström och Veronica Maggio.

Att Norlie & KKV ändå får så lite medieuppmärksamhet är tyvärr typiskt för musik som riktar sig till tonåringar.

Texterna är i rakt nedstigande led från Factory och Freestyle, med rader som ”Vi går mitt i gatan på morgonen, stan var död i kväll” eller ”Skit i klockan, jag är en natt på stan du aldrig ångrar”

Norlie & KKV har också en genuin begåvning för beats, melodier och pophantverk.

Jan Gradvall

Benny Anderssons Orkester
Mitt hjärta klappar för dig
Mono Music
Betyg: 4

Rotmusik har högsta status bland musikkonnässörer. Musik med rötter långt ner i myllan och i historien. Många skivaffärsstamkunder kan allt om skillnaden i jordmånen mellan Louisiana och Nashville eller östra Texas. Samtidigt är det ironiskt att ett av de svängigaste rotmusikbanden i världen just nu lever och verkar i Sverige.

Jan Gradvall