Skivrecensioner, DI Weekend
Anderson Paak
Malibu
Steel Wool/Border
Betyg: 4
David Bowie sade att en av de stora inspirationskällorna bakom hans farvälalbum var Kendrick Lamars ”To Pimp A Butterfly”. När man lyssnar på Anderson Paak gör det ont. Om David Bowie fått leva lite längre hade han även sannolikt älskat detta album med eklektisk jazzinfluerad hiphop från Los Angeles.
Rapparen Anderson Paaks ”Malibu” är 2016 år första stora album jämte ”Blackstar”.
Musik från amerikanska västkusten och östkusten har alltid låtit väsentligt annorlunda. Västkustjazz och västkustrock är utpräglade begrepp. Musiken på västkusten är mindre Bagheera-hetsig, lite mer Baloo-långsammare.
Anderson Paak kommer från en lång tradition av utpräglade Los Angeles-rappare. Hans texter handlar om livet i staden. Hans debutalbum var döpt efter stadsdelen ”Venice”. Därefter stal han rampljuset som den bäste rapparen på Dr Dre-comebacken ”Compton”.
Med ”Malibu” tar han sin musik till fulländning. Jazzkeyboardisten Robert Glasper får stort utrymme. Producenter som Madlib och Hi-Tek bidrar till ett sound som blickar bakåt i amerikansk svart musikhistoria samtidigt som det känns som morgonens väderleksrapport från Los Angeles.
Jan Gradvall
Elton John
Wonderful Crazy Night
Virgin/Universal
Betyg: 1
Boogie Woogie-piano i samma anda som Robert Wells. Ett hickande och 1950-talsinspirerat sätt att sjunga. Blues i brallan. Gitarrsolon med så kallad feeling. Texter om att stå med en kopp på gatan och hoppas på en dollar. En albumtitel som låter skriven av Borat. En konstnärlig härdsmälta som skapar en förbjuden zon kring Elton John som kommer att dröja kvar i många år.
Jan Gradvall
Suede
Night Thoughts
Warner
Betyg: 2
När man lyssnar på Suede slås man av en sak: vilket enormt bra band Kent är.
Båda banden debuterade i mitten av 1990-talet med snarlika rötter (mycket Bowie) och liknande sound. Skillnaden sedan dess i utveckling, utväxling, förvaltning av sitt pund, är häpnadsväckande. Kent rör sig. Suede står still.
Jan Gradvall
Basia Bulat
Good Advice
Secret City/Border
Betyg: 4
Musiktidningarnas framtid stavas: YouTube. Sverige bästa musiktidning Sonic ändrar sin strategi. Utgivningen av papperstidningen dras ned till ett nummer i kvartalet. Tidningen satsar i stället på att vara dagsaktuell på nätet, med en satsning på bland annat artistintervjuer på YouTube.
Reportern Rebecka Ljungs intervju med kanadensiska singer-songwriter Basia Bulat visar hur bra det kan bli. En introduktion till denna artist som visar hela hennes personlighet, hela hennes mänskliga register.
På sitt fjärde album arbetar kanadensiska Basia Bulat med Jim James från My Morning Jacket som producent. Hon har aldrig skrivit charmigare popsånger. Musik som doftar folkmusik, granbarr och tepåsar på ett sätt som för tankarna till en annan kanadensare, Joni Mitchell, när hon var som poppigast.
Värt att notera i diskussioner om kulturpolitik. Basia Bulat, samt alla andra kanadensiska popartister av klass, får sina album utgivna med stöd av Kanadas motsvarighet till Statens Kulturrådet.
Jan Gradvall