Krönika, DI Weekend

Weekend 8 maj

Krönika

Jan Gradvall

Under de år jag försökte skriva en bok om rockgruppen Kent gjorde jag mycket research om året 1995, året då Kent skivdebuterade. I dag, 20 år efter Kents debut, framstår det ännu tydligare vilket avgörande år 1995 var. Det var året då framtiden började.

Under perioden 1991-1995 gick ofattbara 85 000 företag i konkurs i Sverige. Den krisen var för Sverige mycket djupare än den globala finanskrisen 2007-2010.

När det var som allra värst 1992 – året då medlemmarna i Kent tog beslutet att försöka satsa på musik på heltid – gick i snitt 85 svenska bolag i konkurs om dagen. Kents hemstad Eskilstuna gick på knäna, liksom alla andra svenska industristäder.

Parallellt med detta hade även svenskspråkig rockmusik dödförklaras. Källaren till Hannas krog på Skånegatan framstod som 1990-talets motsvarighet till 1890-talets Ellis Island, en emigrationshamn full av hoppfulla poputvandrare som längtade efter att överge sitt modersmål; banden sjöng och drömde på engelska.

Undantagen var Kent och bob hund, de enda banden som sjöng på svenska. När jag intervjuade bob hund sade gitarristen Conny Nimmersjö: ”Det är lätt att glömma det nu men på den tiden var det ingen som längre gick och såg liveband i Stockholm. Det fanns heller ingen spelställen. Alla tidigare spelställen hade ersatte livemusik med dartkvällar”.

Både bob hund och Kent fick göra sina första spelningar i Stockholm på restauranger. Thomas Öberg, sångare i bob hund, berättade att han under gruppens första spelning ”råkat trampa i någons pyttipanna och spilla öl på en gravid dam”.

1995, året då Kent skivdebuterade, sattes även världen i gungning på ett sätt som fortfarande märks i dag. Massakern i Screbrenica då 8 000 bosniska muslimer, pojkar och män, dödades av bosnienserbiska trupper. Sprängningen av en federal byggnad i Oklahama City, 168 dog, 400 skadades, av Irakrigsveteranen Timothy McVeigh väckte USA för möjligheten till terrorism i deras eget land.

I Sverige mördades den asylsökande Gerard Gbeyo, 22, av rasister i Klippan. John Hron, 14, mördades av nynazistiska tonåringar utanför Kungälv.

När låtarna från Kents debutalbum började spelas i radion våren för 20 år sedan fanns det även ljuspunkter: Sverige längtade efter lämnade det gamla bakom sig.

”NileCity 105,6” sändes i tv i början av 1995 och uppdaterade svensk humor. Jonas Gardell och Mark Levengood gifte sig.

Jonas Birgersson, som tidigare varit ordförande i Sveriges rollspelsförbund, bildade Framtidsfabriken som snart fick det tidstypiska namnet Framfab. (Bredbandsbolaget har sina rötter där).

Internetkonsult blev ett nytt yrke. Parallellt startades Spray. Internet var hett men samtidigt så nytt att det stora genombrottet kom först 1996 när Internetpaket blev årets julklapp.

Kent var också det första band i Musiksverige som förstod vikten av en aktiv närvaro på nätet. Medan andra svenska artister nöjde sig med en statisk hemsida, styrd av skivbolaget, satsade Kent redan vid starten på en egen sajt, skapad av ett av deras fans, där gruppen kunde kommunicera direkt med sina lyssnare.

Nu kommer också en amerikansk bok som argumenterar för att framtiden startade 1995, ”1995: The year the future began” (University of California Press) av W. Joseph Campbell.

I boken ägnas stort utrymme åt händelser under 1995 som formade framtidens USA: förutom Oklahama City-bombningen även till exempel Bill Clinton & Monica Lewinsky-affären och OJ Simpson-rättegången.

Intressantast är avsnitten om vad som hände med Internet det året. Amazon, eBay, Craigslist, Match.com och Salon etablerade sig på nätet under 1995. New York Times startade sin hemsida 1995.

Browsern Netscape Navigator skapades av 24-åriga underbarnet Marc Andreessen. Bolaget skapade sensation när det introducerades på börsen i augusti 1995. Wall Street insåg att det gick att tjäna snabba pengar att tjäna på Internetföretag.

Att det samtidigt kunde gå lika fort utför som uppåt i den nya sköna Internetvärlden underströks när Microsoft endast två veckor senare lanserade Internet Explorer, en browser som åt Netscape Navigator till frukost.

Allt detta under det år 20 år sedan när Sverige lärde sig att Kent inte längre bara var namnet på ett cigarrettmärke.

(slut)

+

GRADVALLS VAL

TV
”Inside Amy Schumer”, Comedy Central. Samtida amerikansk humor börjar bli som samtida svensk musik: kvinnor dominerar fullständigt. Sök på YouTube efter ”Football town nights” och ”Last fuckable day”.

UTSTÄLLNING
Alexander McQueen, Victoria & Albert. London. Utställningen över modeskaparen som tog sitt liv för fem år sedan är majestätisk vacker och ödesmättad. En tranströmsk sorgegondol.

TV
”Veep”, HBO Nordic och C More. Fortsätter tjata om det mest välskrivna som existerar just nu, oavsett kulturform. Replikerna så snabba att jag ser avsnitten två gånger.

+

BONUS:

När utgrävningen av Pompeji gjordes – en stad som legat begravd i aska efter ett vulkanutbrott 79 e.Kr – hittade arkeologerna fullt av porrmålningarna på väggarna.

Så såg det ut i vardagen under Romarriket. Kulturhistorien är sällan så prydlig som den i efterhand framställs när det icke-rumsrena hunnit rensas bort.

Ett annat exempel på det är James Fjong, en porrserie från 1970-talet som fram till nu städats bort i svensk kulturhistoria.

Men ny en bok, 624 sidor tjock, utgiven av Klubb Super 8, visar att denne tecknade figur –”Mitt namn är Fjong, James Fjong” – är en del av svensk kulturhistoria.

James Fjong publicerades på 1960-talet och 1970-talet i tidningar som Piff, Paff och Cocktail, utgivna porrförläggaren Curth Hson.

Inledningsvis var Curth Hson mycket skeptisk till humor i porrsammahang. I ett av James Fjong-boken flera förord citeras en intervju med Hson från Folket i Bild/Kulturfront från 1973. ”Allt ska vara rakt på sak. Utan omskrivningar. Ren porr. Köper man en tidning för 7 kronor skall man också få utlösning för 7 kronor. Det är mitt motto”.

Ändå gick han med på att publicera James Fjong och serien blev i decennier en favorit i smyg hos många svenskar. Uttryck som ”ynf”, ”jävelberg” och ”tjong i medaljongen, där rök kalsongen” myntades i serien och har blivit en del av svenskt språkbruk.

Serien tecknades av signaturen Leffe. Vem det var var länge hemligt men bokutgivarna spårar honom till en by utanför Bollnäs i Hälsingland. Hans fullständiga namn är Leif Gösta Darling Rundquist.

Under tiden som plåtslagarlärling upptäckte hans äldre kollegor att pojken var teckningsbegåvad och bad honom rita ”knullgubbar” som de kunde ta hem till sina fruar. Så började Leffes bana som tecknare.

Efter att ha arbetat som bland annat verktygsslipare och stängselmontör kunde han sedan börja leva på att teckna James Fjong. I dag lever han ett stilla liv med sin livskamrat, illustratören Elisabeth Nyman. Att grannarna känner till ”Fjongen” kan han utnyttja. ”De får en rolig gubbe av mig och jag får tio kilo älgkött”.

Jan Gradvall

OBS! De texter jag lägger ut på hemsidan är mina okorrade Word-dokument. Skrivfel som rättats till av DI:s utmärkta redigerare kan vara kvar här. Maila gärna om du ser konstigheter. Hinner sällan gå igenom själv.