Skivrecensioner, DI Weekend

Sven-Bertil Taube
Hommage
Stories/Universal
Betyg: 4

När musikåret 2014 snart ska sammanfattas kan vi konstatera att två av årets bästa album har gjorts av 80-åringar

Den ena är Leonard Cohen som fyllde 80 i september. Den andra är Sven-Bertil Taube som fyller 80 år om tio dagar.

Sven-Bertil Taube är i dag nästan helt blind, men när jag skriver att han på detta album ser tillbaka på sitt liv ska man tolka det bokstavligt. Varje sång, varje dikt, är fylld av bilder lika varsamt bevarade och hanterade som inramade fotografier inlindade i silkespapper som i decennier varit nedpackade.

Albumet är en hommage till några av Sven-Bertil Taubes vänner och inspiratörer. Olle Adolphson, död 2004. Ulf Björlin, död 1993. Lars Forssell, död 2007. Gunnar Bohman, en för mig okänd Bellmansångare och modernistisk poet, död 1963.

Med en magnifik röst, där alla 80 av hans levnadsår bidragit till patinan och djupet i klangbotten, sjunger och reciterar Sven-Bertil sina vänners texter och melodier.

Inte många musiker hade förmått göra en musikalisk inramning som klarar matcha den auktoriteten i rösten, men arrangören, producenten och kompositören Peter Nordahl gör det.

Tidigare har Peter Nordahl arbetat med bland annat soundtracket till Monica Zetterlund-filmen och Agnetha Fältskogs senaste soloalbum. Här kliver han upp på ett dirigentpodium så högt att arrangemangen tangerar Scott Walkers solomästerverk och Nelson Riddles samarbete med Frank Sinatra.

Att lyssna på samspelet dem emellan är som att se en remake på schackscenen i ”Sjunde inseglet” där Sven-Bertil Taube och Peter Nordahl turas om att vara riddaren och liemannen.

När sista raden i avslutningsspåret ”Sista glaset” klingat ut – ”God natt, må glädjen lysa er! – är det inte bara lyssnaren som sitter där med fuktiga ögon. Tårarna rinner nedför kinderna på svensk musik.

Jan Gradvall

Foo Fighters
Sonic Highways
Sony
Betyg: 2

Lukas Bonniers Stora Journalistpris i kategorin Rockmusik tilldelas i år Foo Fighters.

Foo Fighters nya album är inte bara ett album utan även en dokumentärserie för HBO. Albumets åtta låtar är inspelade i åtta olika i amerikanska städer i lika många legendariska inspelningsstudior. Tillkomsten av varje låt har förärats varsin timmelsång dokumentär.

SVT har köpt in serien och visade det första avsnittet i lördags. Tv-serien ”Sonic Highways” är suverän. Med Dave Grohl som både regissör och berättarröst skildras stadens musikliv och sätts in i en kulturell och politisk kontext. Sättet att filma och klippa är tydligt inspirerat av Malik Bendjellouls ”Searching for Sugar Man”.

Särskilt andra avsnittet av ”Sonic Highways”, som SVT sänder nu på lördag, är ett skolexempel på musikdokumentär som absolut bäst. Foo Fighters reser till Washington, Virginia, och drar paralleller mellan punkscenen och go-go, en svart musikstil unik för Washington. Medlemmar i Bad Brains och Trouble Funk och Ian MacKaye ställer upp och intervjuas. Även Washingtons borgmästare.

Hur mycket har dessa miljöer och resor påverkat själva musiken på albumet ”Sonic Highways”? Tyvärr nästan inte alls. När Foo Fighters i dokumentären spelar sin Washington-låt ser man att tre slagverkare från ett go-go-band medverkar, men på själva inspelningen är de helt bortmixade.

Resultatet är ännu ett helt vanligt Foo Fighters-album, gediget, men med noll framåtrörelse. Det är som om Foo Fighters först suttit i Matbaren hos Martin Berg och Mathias Dahlgren, pekat på alla spännande rätter de ska pröva, men i slutänden gått upp på rummet på Grand och ringt in mat från Pizza Hut.

Jan Gradvall

Jonas Kullhammar
Gentlemen: The original jazz tracks from the motion picture
Moserobie
Betyg: 4

Mitt eget soundtrack till Klas Östergrens ”Gentlemen”, en av mina favoritromaner genom alla tider, är Eldkvarns ”Musik för miljonärer”. Albumet kom samtidigt som romanen och för min del har de flutit ihop.

Men i själva verket är ljudspåret förstås jazz. Bokens Henry Morgan gör en improviserad spelning med The Bear Quartet, ett fiktivt jazzband vars namn i verkligheten snoddes av ett rockband från Luleå.

Till Mikael Marcimains kommande filmatisering av ”Gentlemen”, biopremiär 5 december, får vi nu uppleva det riktiga The Bear Quartet i Jonas Kullhammars skepnad. Kullhammar har samlat en superb samling jazzmusiker, inklusive legenden Bernt Rosengren, som blåser fram magin i Klas Östergrens lugubra värld.

Jan Gradvall