Skivrecensioner, DI Weekend

Mariah Carey
Me. I Am Mariah… The Elusive Chanteuse
Def Jam
Betyg: 4

Vår tids mest underskattade artist i förhållande till prestation och framgång? Tveklöst: Mariah Carey.

Flera av de rekord på Billboardslistan som du tror innehas av andra innehas i själva verket av Mariah Carey.

Flest veckor genom tiderna som listetta? ”One fine day”, duetten från 1995 mellan Mariah Carey och Boyz II Men, som låg etta i svindlande 16 veckor. Sex låtar delar andraplatsen med 14 veckor, bland dem Whitney Houstons ”I will always love you”.

Flest antal listettor under karriären: etta är Beatles med 20, men på delad andra plats, med vardera 18 listettor, ligger Mariah Carey och Elvis Presley. Långt därefter återfinns Michael Jackson och Rihanna som delar tredje platsen med vardera 13.

Ett annat rekord: flest antal år i rad då man haft minst en listetta i USA. Mariah Carey är här överlägsen med 11 år i rad från 1990 till 2000, hennes gyllene period. På delad andra plats med sju år i rad, Elvis Presley (1956-1962) och Beatles (1964-1970).

Mariah Carey har dessutom varit medlåtskrivare och medproducent till i princip alla sina listettor. På listan över de mest framgångsrikare låtskrivarna på Billboard, där Paul McCartney leder följd av John Lennon, delar just nu Mariah Carey och Max Martin tredje platsen.

Så varför omskrivs inte Mariah Carey som den stora artist hon är? Förmodligen för att hon är kvinna och i stället för att på omslagen sitta med en akustisk gitarr och allvarlig uppsyn så bär hon bär höga klackar, tajt klänning, har hår som kostat en månadslön och ger sina album titlar som ”Me. I Am Mariah”.

Nya albumet är hennes första efter en lång frånvaro då hon fött tvillingar. Fem år är lång i tid i dagens popvärld, kanske för lång: sedan Mariah Carey senast släppte ett album, besvikelsen ”Memoirs of an imperfect angel” (2009), har musikkartan helt ritats om, från försäljning till streaming, och Topp 40-listan ändrat karaktär i riktning mot EDM (elektronisk dansmusik).

Mariah Carey, som hunnit fylla 44, bryter inte längre ny mark musikaliskt, men återvänder klokt nog till det 1990-talsrecept hon behärskar till fulländning: lungvidgande vindmaskinsballader varvas med barbecuehiphop och en fin cover av George Michaels ”One more try”, en låt som toppade den svarta R&B-listan i USA 1988 samma år som Mariah Carey spelade in sin första demo.

Jan Gradvall

Coldplay
Ghost stories
Parlophone
Betyg: 4

3,4. 3,3. 3,2. 3,3. 2,0. Vad är detta? Det är snittbetygen på Kritiker.se, en sajt som samlar tidningarnas recensioner, för Coldplays senaste fem album. Statistik saknas för debuten ”Parachutes” från 2000 men den avfärdades eller ignorerades av svenska tidningar. Jag köpte den först efter att Kanye West tipsat om den.

Siffrorna kan också användas och hållas upp i luften som simhoppsbetyg på kritiker. År efter år lyssnar svenska rockkritiker med ögon i stället för öron och visar på en total oförmåga att urskilja melodier som håller och stannar kvar.

Samtliga Coldplayalbum har visats sig innehållit evergreens. I samtliga fall har också det som inledningsvis avfärdats som återhållet och slätstruket visat sig var att precis det som gör att musiken överlever.

Nya albumet, lika melankoliskt som de tidigare, innehåller 2014 års hittills främsta komposition, ”Magic”. ”Ghost stories” är också ett exempel det utbyte som de senaste fem åren pågått mellan Coldplay och EDM-kulturen. Swedish House Mafia lade upp hela sitt set på farvälturnén med Coldplays konserter som förebild. Coldplays gitarrist Jonny Buckland tar här ett steg bakåt och lämnar fokus åt groove och keyboarddominerade melodier.

Jan Gradvall

Paul Heaton & Jacqui Abbott
What have we become
Virgin
Betyg: 4

”Women have cooked for thousand years without saying a thing, men have cooked for ten years and they can’t shut up about it. Look at me. I’m a bloke and I actually know how to hold a frying pan without hitting it over the head of a woman”. Så skriver Paul Heaton i den essä på omslaget som sätter tonen på hans nya album. En svidande beskrivning av en samtid där det alltid är matlagningstävlingar på tv och ”vi alla är brosket i Jamie Olivers mackor”.

Precis som i Housemartins och Beautiful South lindar Paul Heaton in sin dräpande samhällskritik i bedårande countrysoulmelodier. Han visar också att han är som allra bäst när han sjunger duetter. Jacqui Abbot var medlem i Beautiful South fram till 2000 då hon hoppade av för att ta hand om sin autistiske son. Nu är hon tillbaka, bättre än någonsin. Som det står på omslaget under porträttbilden: ”Yes, Sir, he could boogie, but she could boogie too”.

Jan Gradvall