Du gamla, du fria: Zlataninvasion i Lappland

Varför är Zlatan med i en ny reklamfilm för Volvo? Varför har Max Martin gjort musiken? Hur gjordes filmen? Hur har reklambyrån och Volvo tänkt och arbetat? Jag följde hela processen och träffade Zlatan i Gällivare och Paris. I den långa intervjun med Zlatan pratar vi Sverige, svensk hiphop, dataspel. Från DI Weekend 24/1 2014.

Det europeiska flightschemat för lördagkvällen den 14 december ser ut som det brukar göra. Ett organiserat kaos av linjer kors och tvärs över kontinenten i olika färger. Översiktsbilden från Eurocontrol ser ut som om någon hällt ut ett plockepinn över en karta av Europa.

Men en flight sticker ut bland de andra denna vinterkväll. En sträcka som aldrig flugits förut.

På flygplatsen Rennes-Saint-Jacques Airport i Bretagne står ett uppvärmt privatjet och väntar med hummande motorer. När den ende passageraren till slut anländer och kliver in i planet – så lång att han måste huka sig lite i dörren – rullar piloten ut på banan.

Destinationen är Lapland Airport i Gällivare. Den ende passageraren är Zlatan.
Det har varit en exceptionell fotbollskväll, men en typisk kväll för Zlatan. Hans lag Paris Saint-Germain har spelat kvällsmatch borta mot Rennes, dominerat totalt och vunnit med 3-1. Mästerregissören Zlatan låg bakom det mesta och satte en straff.

Eftersom han inte ger några intervjuer får tidningarna dagen efter citera vad han säger i sin app, Zlatan Unplugged. Ur Aftonbladet Sport: ”Det känns bra – antingen missar man straffen eller inte. Denna gång satte jag den, säger Ibrahimovic i appen”.

Zlatan sätter också själv betyg. ”Zlatan: 10. PSG: 10”.

När piloten vid midnatt går ned för landning på Lapland Airport är det full snöstorm. Zlatan kliver ut i midvinternatten. Han möts av Mikael Karlsson, projektledare på Volvo, som kör honom två timmar rakt ut i den lappländska vildmarken.

Zlatan trycker i sig en lussebulle under bilresan. Det är ju ändå dagen efter Lucia.

Bilen parkerar mitt i natten utanför Stora Sjöfallets pensionat, det närmaste ställe som det går att bo på i dessa trakter. Det är ett trivsamt litet pensionat med träpaneler, en stor brasa och diverse djurhuvuden på väggarna, men standarden är inte Champions League.

Ägarna insåg natten innan att träbädden inte skulle rymma en person av Zlatans storlek och har under dagen breddat sängen så gott det går. När Zlatan till slut sjunker ned på madrassen – med fjällvinden vinande utanför – vet att han att han har exakt tre timmar på sig att sova. Därefter är det kamp igen, men denna gång inte på fotbollsplan.

I gryningen väcks han – och sliter sedan 17 timmar i sträck, utan att någon gång beklaga sig, med att spela sig själv i vad som kan vara den mest spektakulära reklamfilm som någonsin gjorts i Sverige.

Det är en film med Zlatan i Lappland. En hyllning till Sverige och svensk natur där Zlatan springer på ett fjäll, jagar i skogen, tränar kampsport, badar i en vak och, förstås, kör Volvo på några av landets vackraste vägar. I filmen visar han också upp sin familj. Han vaknar upp i en säng med Helena och leker med Maximilian och Vincent.

Dessutom gör Zlatan i filmen något som han aldrig gjort före någon landskamp. Han sjunger nationalsången. Han sjunger, eller snarare reciterar, Du gamla, du fria. Med den fjällhöga nord bokstavligen som fond.

I morgon kväll, lördag, premiärvisas reklamfilmen i TV4. Sedan kommer att den att lysa upp Youtube i månader.

Som Zlatan själv senare säger om filmen – inte i appen, utan livs levande – när allt är klappat och klart och han fått kolla på tagningar:
”Jag tror det här kommer gå in i skinnet på folk. Jag är inte lättimponerad, men det jag fått se, magiskt. Det här blir mitt VM.”

Han lyssnar på sig själv, överväger hur det låter, och lägger vis av erfarenhet sekundsnabbt till:
”Jag förstår att det kanske inte låter så bra för svenska folket. Alla ville ju att vi skulle till VM. Jag ville åsså det, tro maj. Vi gjorde allt, men vi lyckades inte. Men jag får en VM-känsla av den här filmen. Jag är så stolt och glad för den.”

--

Det är inte lätt att ta sig till inspelningsplatsen. När vi vaknar i Gällivare, efter att ha flugit in kvällen innan, kör vi bil i flera timmar för att komma till nationalparken där Zlatan ska vara. Klockan anger att det ska vara morgon, men det går inte att uppfatta av ljuset. Dagarna här uppe i december känns mer som förslag till dagar än faktiska dagar. Vad som händer är att det blir ljusare i några timmar, sedan blir det mörkt igen.

Filmteamet har varnat oss för att de mötte renhjordar och random älgar på vägarna. Fyrhjulsdriven bil är en förutsättning för att komma fram. Efter någon timmes körning försvinner först mobilmottagningen. Därefter tystnar bilradion.
Vi befinner oss nu officiellt ITMOFN (In the middle of fucking nowhere). Det är svart. Det är tyst.

En skylt anger när vi passerar Odlingsgränsen, den administrativa gräns som avdelar de rena fjälltrakterna från resten av Sverige och används för att styra rennäringen. Är vi verkligen på rätt väg?

Det är vi.

För mitt i ITMOFN dyker det upp kranbil efter kranbil efter kranbil som parkerat längs vägen med typ sju meter höga strålkastare på taket. Här ska det senare på eftermiddagen spelas in en scen där Zlatan, med geväret redo, jagar hjortar i en skogsglänta. Eftersom ingen vet om det kommer att synas någon verklig måne eller inte så har man konstruerat två olika månar på kullar längre in i skogen, månar som man kan tända och släcka.

Men allt som händer på denna plats just nu är att ett halvdussin täckjackor vankar runt i mörkret och förbereder.

Vi fortsätter att köra rakt fram. När gryningen till slut kommer behöver man inte vara poet för att beskriva det som att dagen reser sig. Plötsligt ser vi vad som dolt sig mörkret runt omkring: fjällmassiv som avtecknar sig mot vinterhimlen. Det är så storslaget och vackert att man slutar tala och bara tyst försöker ta in allt. Nationalparken är en del av världsarvet Laponia. Samebyarna Sörkaitum och Sirka har i detta område betesmarker för sina renar. Den södra delen av nationalparken gränsar mot Sarek.

Vid en sjö möter vi sedan vad vi kommit hit för: Zlatan, stående mitt i allt detta, vid en fyrhjulsdriven Volvo XC70, blickande ut över vattnet och fjällen.
Han är dock inte ensam. Ett dussin olika fordon, bilar och lastbilar, står parkerade längre bort. Ingen kan ge någon exakt siffra på hur många som totalt är inblandade i produktionen, men det rör sig om 50–60 personer. Teamet för den två minuter långa reklamfilmen är större än vid en långfilmsinspelning.

Det är alla från den influgne stjärnregissören Seb Edwards, en engelsman som gjort reklamfilmer för företag som Nike och Vodafone och en musikvideo till James Blake, till en norrländsk skoterförare som med kaffemugg i handen berättar om när han i dessa trakter för sex sju år sedan jobbade med inspelningen av vinterscenerna till science fiction-filmen Babylon A.D. med actionstjärnan Vin Diesel. ”Han var dryg han, Vin Diesel”. Blåser på kaffekoppen. ”Jävligt dryg.”

Under en tagning frågar jag en inspelningsledare vad som skulle hända om det mitt i alltihopa plötsligt kom en främmande bil körande på vägen.

”Det kommer inte att hända.”

Hur vet ni det?

”Vi har clearat och dealat det med sametinget.”

Så ni har hyrt och spärrat av hela vägen?

”Ja.”

På plats finns också de Volvobilar som användes under inspelningen, med kameror fastmonterade. De utvalda bilarna har egna förare som arbetar heltid med sina Volvobilar. Förarna tar hand om sina bilar som ryttare tar hand om hästar. De skulle aldrig släppa ifrån sig ansvaret till någon utomstående.

För att komma hit har de själva kört sina bilar från Göteborg. 150 mil. Och sedan hem igen i morgon.

Vi har alla på oss polartäckjackor, täckbyxor och mössor som inte är hipstermössor utan värmer på riktigt. En vecka före inspelningsdagen var det minus 37 grader. Det hade omöjliggjort fungerande kameror. Men vädergudarna är med Zlatan. Denna dag är det rena medelhavstemperaturen på runt minus 10.
Precis som med månarna har man för säkerhets skull inte bara en utan två Zlatan på plats. För att effektivisera inspelningsdagen har man hyrt in en look-alike som kan agera stand in om det behövs.

När Volvo och byrån Forsman & Bodenfors gjorde reklamfilmen med Swedish House Mafia var de tre medlemmarna på plats i sammanlagt sex dagar, två dagar vardera. Så mycket tid behövs. Men eftersom Paris Saint-Germain inte kan avvara Zlatan i mer än en dag måste man denna gång jobba mycket snabbare.

Inomhusscenerna spelas in på Djurgården i Stockholm fyra dagar senare. Dessutom tas kompletterande scener i mellandagarna i Åre när Zlatan är där på vinterlov med sin familj.

Medan Zlatan 1 kör runt i en bil under en tagning pratar jag med Zlatan 2. Han heter Gustaf Segerström och är 191 centimeter, född 1982. Zlatan Ibrahimovic är 195 centimeter, född 1981. Med identiska kläder, frisyrer och mustascher blir de så lika att de flera gånger förväxlas.

”De klippte mig som Zlatan i går”, säger Gustaf, kallad Gurra.
Han visar sig också vara fotbollsspelare. Han har spelat i A-laget i Assyriska och därefter i Sirius IK. Nu arbetar han som specialpedagog.

Men Zlatan 2 får inte mycket matchtid den här dagen. Zlatan 1 hinner och vill göra allting själv. Han tvekar inte ens när han mitt i iskylan ska strippa ned till kalsonger och gå ifrån sin Volvo ned till sjön.

Det spektakulära ögonblicket i filmen när han hoppar genom isen filmas visserligen senare i en inomhuspool, men vinterbadscenen ligger, precis som allt annat i filmen, ändå inte långt från verkligheten. I Paris Saint-Germain får spelarna bada iskallt för att kroppen ska återhämta sig snabbare.

”Ja ja, det är sant, så gör vi”, säger Zlatan och trampar med fötterna för att hålla värmen.

”Vi har särskilda badkar för sånt. Hur länge man ska ligga i det kalla vattnet räknas ut.”

I en av täckjackorna på inspelningen finns Per Carleö, marknadskommunikationschef på Volvo. Han står tyst och överblickar allt, förmodligen väl medveten om vad detta kostar, hur mycket som står på spel.

Per Carleö: ”Det är klart att vi tar en risk. Det gäller att ha is i magen. Men det går inte att göra reklam på det gamla sättet längre. Vi har ett helt annat mediesamhälle i dag. De flesta vill inte ha reklam och väljer bort den. Om man har det som utgångspunkt måste man våga satsa och göra något oväntat. Vi måste göra oss förtjänta av människors uppmärksamhet. Om man dessutom förstår hur sociala medier fungerar, vilka spelregler som gäller där, då kan man göra något som får mycket stor spridning.”

Volvo vill inte uppge någon siffra över vad filmen och kampanjen kostar. Men oavsett vad slutnotan blir, oavsett vad Zlatan får, så är det inte pengar som övertalat honom. Pengar har han redan. Om han får några miljoner? Det är ändå inte mer än vad han tjänar under en vecka eller två i Paris Saint-Germain. Det var inte heller Volvo som först kontaktade Zlatan – det var Zlatan som kontaktade Volvo.

”Man har alltid älskat bilar”, säger han med sin helt egna grammatik.
I stället för att säga ”jag” säger han ibland ”man”. Han har ett öra för språk som ibland påminner om en rappares; hans meningar är närmast melodiska, det blir aldrig tråkigt en sekund när han tar ordet.

”I början, när man var yngre, då gillade man sportbilar”, fortsätter Zlatan. ”Snabba bilar. Man gillar också när nån kollar på ens bil och tycker, wow, vilken häftig bil. Men i dag, när man fyllt 32, då har man mer erfarenhet. När man växt upp, har familj, två barn, då vill man fortfarande att den ska vara häftig, men går också på säkerhet. Och då är Volvo perfekt. Vi köpte en Volvo till familjen.”

Personen som förmedlade kontakten mellan Volvo och Zlatan var Chippens pappa. Chippen Wilhelmsson är en av Zlatans bästa kompisar. Chippens pappa är återförsäljare för Volvo i Malmö.

Zlatan: ”Jag känner Chippens pappa väl. Jag sa till honom: ’Varför inte göra något med Volvo och maj?’. Han sa: ’För maj är det intressant, men det är de högsta cheferna som bestämmer’. Jag bara: ’Kolla du liksom, kan man hitta på något?’. Tiden gick (Zlatan rullar med ögonen). Sen bara kom han en dag. ’Du, jag har något intressant till dig.’ Jag tänkte: Vad är det nu? Behöver han nya autografer? Han vill ha många autografer (ett leende brett som ett straffområde). Men han sa: ’En av de högsta cheferna vill träffa dig.’ Jag fick ett mail och svarade direkt.”

Zlatan hade låtit Chippens pappa och Volvo veta att han gillade kampanjen med Swedish House Mafia.

Zlatan: ”Inte många kan ha missat den. Fantastiskt bra. Första tanken var: ’Housemusik och en stabil bil med säkerhet, hur klickar detta ihop?’. Men kampanjen visar den andra sidan av gruppen och utspelar sig i andra miljöer än där dom jobbar, det gillade jag. Den förklarar livet på varje individ i gruppen.”

Han fick jobba med samma duo på Forsman & Bodenfors som låg bakom Swedish House Mafia-kampanjen: Fredrik Jansson, copywriter, och Andreas Malm, art director, som också är på plats i Gällivare. De två täckjackor som under hela filminspelningen befinner sig närmast Zlatan.

Forsman & Bodenfors rankas i dag som en av världens tio bästa byråer. På rankningen över digital kommunikation ligger byrån ännu högre, tvåa i världen. När magasinet Creativity listade världens 50 ledande kreativa personer – inom alla områden – var duon Fredrik Jansson och Andreas Malm med bredvid namn som filmregissören David Fincher och konstnären Ai Weiwei. Tillsammans har Fredrik och Andreas fått runt 150 olika priser, något de dock inte vill lyfta fram.

”Jag gillar inte att fokus i reklambranschen så ofta hamnar på priser”, säger Fredrik Jansson. ”Vårt jobb handlar inte om det. Det handlar om att lyfta fram kunden. Med den här kampanjen vill vi sälja bilar genom att i en film hylla Sverige och lyfta fram det bästa vi har: Volvo och Zlatan och svensk natur. Kampanjen är också en markering mot tyskarna, Volkswagen och de som försöker hävda att de kan svenska förhållanden och sponsrar skidlandslaget. Det kan de inte. Den som kan Sverige bäst och gör de bästa bilarna för svenska förhållanden är Volvo.”

Reklambranschen har liksom tidningsbranschen totalt förändrats de senaste tio åren. Byråer har lagt ned, minskat sin personal. De som hänger kvar och lyckas bäst är de som förstår hur den nya medievärlden fungerar. Och att den kräver nya sätt att kommunicera.

Vi sitter i en bil och pratar reklam och kommunikation. Både Fredrik Jansson och Andreas Malm nämner 2006 som en vändpunkt. Det var då en video spred sig över världen som visade en graffitimålare som bröt sig in till det amerikanska presidentplanet Air Force One och sprayade ”Still free” på flygplanskroppen. Det blev sensation. Ingen hade sett något liknande.

Allt visade sig senare vara fejk – men då hade miljoner och åter miljoner redan klickat på filmen. Graffitimålaren och klädskaparen Mark Eckō hade hyrt en hel 747 i en hangar i Kalifornien för att göra det trovärdigt. Allt med det egentliga syftet att skapa uppmärksamhet för sitt eget klädmärke Eckō. När Mark Eckō i intervjuer efteråt talade om att han ville skapa ”a real pop-culture event” stakade han även ut framtiden för kommunikation och marknadsföring.

Volvokampanjerna med Swedish House Mafia och Zlatan är lika mycket populärkulturella händelser som de är reklam. Något som vi klickar på frivilligt för att vi vill se det. Eller till och med sitter och väntar på framför tv:n eller datorn, precis som något nytt från HBO eller Netflix.

Andreas Malm: ”Det är det vi vill göra. Att skapa något som blir en del av populärkulturen. Samtidigt går det inte bara att låna strålglans från en kändis, vilket många tror. Då blir det bara dålig reklam. Det måste vara en koppling som känns trovärdig. Något som berikar deras varumärke.”

Fredrik Jansson: ”Vi hade aldrig fått chansen att samarbeta med dessa storheter om vi bara erbjudit dem pengar. Men de har tackat ja när vi gett dem chansen att vara med på något bra mycket större.”

Byrån Forsman & Bodenfors, fast ett annat team än Fredrik & Andreas, ligger också bakom den världsuppmärksammade kampanjen för Volvo Trucks med Jean-Claude Van Damme, där Van Damme går ned i split mellan två lastvagnar.
Zlatan gillar Van Damme. När den filmen dyker upp i diskussionen berättar han att hans syrra träffat Van Damme:

”Hon tog en bild när hon står bredvid. Han var kortare än vi trodde (markerar i luften en höjd någonstans mellan Prince och Messi). Jag och syrran är uppväxta med Van Damme och Steven Seagal och Chuck Norris och såna. Farsan hade alla de här filmerna hemma.”

Zlatan frågar sedan: ”Hur mycket fick Van Damme?”
Andreas Malm: ”Han fick sin karriär tillbaka.”

Fredrik Jansson och Andreas Malm talar om vikten av att en kampanj måste ”docka in” i ett större sammanhang. Det större sammanhang man dockade in i med Swedish House Mafia-kampanjen var urbanisering. När städerna blir tätare blir längtan större efter en plats att andas ut, att lämna världen bakom sig. ”Leave the world behind”, som refrängen lyder i den akustiska version av Swedish House Mafias genombrottslåt som spelas i reklamfilmen.

Det större sammanhang man dockar in i med Zlatankampanjen är Sverige 2014. Ett land präglat av politiska diskussioner, främlingsfientlighet och ett kommande riksdagsval. Att detta år göra en film där en person med namnet Zlatan Ibrahimovic framför Du gamla, du fria gör att filmen också kommer att bli en del av en politisk diskussion.

Ingen inblandad säger att det är syftet, men ingen är heller omedveten om att det kan att bli så.

Zlatan framför nationalsången. Kan det blir mer omtalat? Går det att få större populärkulturell uppmärksamhet än så?

Jo, det går faktiskt. Om man dessutom lägger till att det har gjorts ny musik till nationalsången av ingen mindre än Max Martin.

Max Martin, riktigt namn Martin Sandberg, född i Stockholm 1971, är Sveriges i särklass största namn i musikvärlden, även om ingen känner igen honom.
Att bli etta i USA är fortfarande det mest prestigefyllda i musikvärlden. Endast fyra svenska artister har lyckats genom tiderna: Björn Skifs (en låt) Abba (en låt), Roxette (fyra låtar) och Ace of Base (en låt). Med detta som bakgrund kan man försöka smälta att Max Martin som låtskrivare haft 16 ettor i USA.

Ändå skrapar den siffran bara på ytan. Räknar man låtar som sålt över en miljon har Max Martin varit med och skrivit svindlade 38 av dem.

Den som ger den bästa beskrivningen av hur stor Max Martin är är förstås Zlatan, som säger: ”Max Martin, han är musikens Zlatan.”

Max Martin har inte ställt upp på någon intervju om sig själv sedan Time Magazine 2001, som då satte honom på omslaget. Han ger fortfarande inga intervjuer, men jag talar med honom i telefon ett par kvällar då han tillfälligtvis befinner sig i Los Angeles.

”Jag gör det här projektet enbart för att det var Zlatan själv som frågade mig. Jag kan inte säga nej till honom”, säger Martin (Ingen kallar honom för Max, alla säger Martin.)

Han ser nästan alla matcher som Zlatan spelar.

”Egentligen är jag inte särskilt fotbollsintresserad”, säger Martin. ”Men min fru kom hem någon kväll efter att hon sett en tidig landskamp när Zlatan var ung. ’Du måste kolla på den här nya killen’. Jag kollade och blev helt fast, trollbunden av vad han gjorde på plan. Sedan dess har jag sett säkert 95 procent av alla matcher han spelat. När han spelade i Juventus började vi åka ned typ en gång i månaden och såg matcher. Det fortsatte ett par år innan jag träffade honom. Jag vågade inte höra av mig till honom, det var han som kontaktade mig. Och sedan blev vi kompisar. Lite otippat kanske, jag som är känd för att inte hänga med någon, haha.”

Max Martin berättar att han gjort den nya musiken till Du gamla, du fria tillsammans med Style of Eye, på riktigt Linus Eklöw, producent bakom bland annat Icona Pops superhit I love it. Sångmelodin är kvar men musiken är ny. I texten har de ändrat ”Jag vill leva, jag vill dö i Norden” till ”Jag vill leva, jag vill dö i Sverige”.

Vad har du för förhållande till nationalsången?

”Jag har ingen relation alls. Just därför vill jag ta tillbaka den. Och att en kille från Rosengård framför nationalsången säger något om Sverige. Jag vill ha ett samhälle där alla får vara med.”

--

En månad efter filminspelningen i Lappland åker jag ned till Paris och får träffa Zlatan på Paris Saint-Germains träningsanläggning. Den ligger långt utanför stadskärnan, så långt bort att vi tror att vi hamnat i ITMOFN.

Men till slut ser man den välbekanta PSG-logotypen på några hus i lantlig miljö. Utanför ser man ett par stridsvagnar. Man gillar det. Stridvagnar är dock inte en del av Zlatans och PSG:s psykologiska krigföring mot motståndarna utan tillhör en militärförläggning som ligger bredvid.

”Så långt bort är det ändå inte”, säger Zlatan. ”Det tar mig bara 30 minuter att köra hit. Det är lugnt. Trafiken är då på väg åt andra hållet.”

Vi går in i lagets egen lunchmatsal (”Hit får inga journalister komma in, haha”) där kockar i vita kläder lagar mat åt lagets världsstjärnor efter träningarna. PSG samlas här på träningsanläggningen även före matcher. Det är basen för laget. Stadion åker de bara till för hemmamatcher.

Det finns mycket att välja mellan i köket, även förvånansvärt många onyttiga saker. Zlatan beställler en tallrik med två små tunna merguezkorvar, frikostigt med potatismos och ett fjällmassiv av kokt broccoli.

Vi pratade om Swedish House Mafia förut. När ni nu avslutade träningen hörde jag musik från omklädningsrummet som lät som house. Vad gillar du själv för musik?

”Jag gillar house. Jag gillar reggae. Svensk musik. Svensk hiphop. Jag gillar även juggemusik. Mycket blandat.”

Har dina lagkamrater hört dig spela din musik?

”Ja ja.”

Vad tycker de om det, att du spelar svensk hiphop i omklädningsrummet?

”Dom respekterar det. Ibland spelar jag min musik. Ibland spelar Lavezzi (från Argentina) sin musik. Ibland är det brassemusik. Ibland fransk hiphop. Alla respektrerar allas musik och låter det gå. Det är i omklädningsrummet. I bussen kör alla sin musik i lurar.”

Din familj är också med i Volvofilmen. Hur tänkte ni där?

”Jag har ju aldrig gjort något med familjen tidigare. Jag har velat hålla min familj utanför mitt professionella jobb. Dom ska inte blandas in utan hållas utanför. Skyddas. Vi vill leva ett så normalt liv som möjligt. Du vet, som en Svenssonfamilj. Men när jag läste igenom manuset så kändes det, wow. Andra gången jag läste igenom det så presenterade jag det för Helena. Hon bara direkt, ”Ok, vi är med”. Jag bara: ”Hallå, vänta lite nu, du får ge det lite tid, tänka igenom noga, det här ...”. Men hon bara, nej, jag är säker. Och hon fick rätt. Med filmen gör vi något som en familj där alla blir delaktiga. Det blir ett minne för livet. Något vi kan stå för. Det är så här det ser ut i familjen Ibrahimovic. Så här lever vi. Inga konstigheter.”

Filmteamet var väldigt imponerade av hur lätt det gick att filma med Maximilian och Vincent.

”Jag fick bygga upp en story till ungarna, bara för att få dom att gå med på allt. En story om att dom var superhjältar. Jag sa först till Maxi: ’I dag ska du va en superhjälte’. Han: ’Ok’. Så vem vill du vara? Han: ’Thor’. Jag bara, ok det är bra, tänk på det när du ser alla kommer, vi spelar in en film. Vem var det nu Vincent bestämde sig för att vara? Jo, Wolverine (stort leende). Han var Wolverine. Så det gick bra. Det kändes som vi var hemma.”

Allt som händer i filmen, som att du jagar, har beröringspunkter till ditt riktiga liv. Vi pratade lite uppe i Gällivare om ditt intresse för jakt. Kan du berätta mer om det?

”Det händer mycket runt omkring mig. Det kan man lugnt säga. Det snackas mycket om mig, skrivs mycket, var jag än kommer. Det finns dom som pekar, dom som vill ha autografer, allt det har jag vant mig vid. Ingen stress. Men samtidigt vill man ibland bara ... komma bort från allting. Jag gillar ju att fiska, gör det fortfarande. En polare sa en dag: ’Du ska testa jakt, jag tror du kommer gilla det’. Och sen fastnade jag direkt. Det är det bästa som hänt mig förutom mina två barn. Jag är fortfarande i lärlingsfasen, men älskar att komma ut i det lugna. Komma till skogen där ingen känner igen mig. För det tror jag inte djuren gör (brett leende). Jakt har ju också en lång tradition i Sverige, det är inget jag hittat på. Så fort jag får en dag ledigt så flyger jag iväg och jagar. Får tid att bara andas, tanka.”

Kan det också påverka spelet?

”Det tror jag. Så fort jag kommit ut på jakt får jag ny energi. Från det intensiva till det lugna. Det behövs en blandning av det. Sen har jag också familjen. Om jag haft en dålig match, kommer hem till barnen, så glömmer jag av matchen direkt. Fotbollen är inte intressant längre. Man kommer in i en ny värld, vill bara njuta, vill att det ska fortsätta. På den nivå jag spelar på så behöver man koppla av för att orka.”

I din bok talar du på ett par ställen om tv-spel. Att du även där, i de stunderna, lär dig saker som du kan ta med dig in på planen.

”Jag har tillbringat många, många timmar med att spela framför tv:n. Dels är det ett bra sätt att fördriva tiden mellan träningar och matcher och låta kroppen återhämta sig. Men framför allt tränar det upp din förmåga att fokusera. Det går snabbt i spelen, du måste vara fokuserad hela tiden. Jag har sett saker i fotbollsspel, olika lösningar, som jag sedan kunnat ta med mig på plan. Jag vill också att mina ungar ska lära sig att fokusera genom att spela spel. De får inte spela hur mycket som helst, men då och då. Det är bra träning för dom att träna upp blicken, sina ögon, framför allt Vincent som har glasögon. Tv-spel är både negativt och positivt,men jag tror det positiva överväger.”

Det där med att träna upp sin blick, att se på ett annat sätt, är intressant. Det är något som verkar förena både jakt och tv-spel och fotboll.

”Exakt. Att man har koll på vad som sker. Det har jag. Det är lite svårt att förklara. Men när jag är ute på planen så ser jag saker, bilder som klickar upp, lösningar som kommer av sig själv.”

Du är verkligen känd för att på plan hitta lösningar som ingen annan ens hade tänkt var möjliga. Vad menar du med bilder som klickar upp?

”Bilder som klickar upp som olika alternativ. Vad kan hända om jag gör det? Vad händer då i nästa situation? Det är det jag får i huvudet. Sätter jag bollen där, då vet jag vad som kommer att hända där. Och då kan jag sen göra mål där. Om du kan förutse vad som händer i andra och tredje steget, då har du en fördel på motståndaren. Det är det det handlar om. Det är så vi vinner matcherna. När man lyckas ser det bra ut. När det inte lyckas, testa det igen. Ge aldrig upp.”

Jag pratade med Max Martin på telefon från Los Angeles i går. Han sa att han ställde upp på att göra en ny nationalsång till filmen enbart för att det var du själv som frågade.

”När frågan kom upp om att göra en ny version av nationalsången till filmen sa jag direkt: ’Det finns bara en som kan göra det här. Det är Max Martin’. Där hade vi lite tur, Volvo och jag. Att jag känner honom. Så jag ringde upp Martin och sa att om du vill göra det här så ska du göra det bara om det kommer från hjärtat. Jag får en massa förfrågningar hela tiden, men det måste komma från hjärtat om det ska bli bra. Det ska inte kännas 100 procent utan 200 procent. Samma sak sa jag till Martin. Och han sa ja innan jag hann avsluta meningen. Det var lite som med Helena. Jag bara: ’Hallå, vänta lite nu, tänk igenom det här noga först’. Men han var säker. Så nu har vi Volvo och mig och Max Martin i samma projekt. De tre största i Sverige jobbar ihop. Det kan inte bli bättre. Det har blivit en hyllning till Sverige som man inte behöver skämmas för. Många kommer få gåshud när de ser filmen och hör låten. Jag tror många kommer bli ... tårögda. Kan man säga det?”

Ja.

”Jag är så stolt och glad att Martin ville göra det.”

I filmen reciterar du Du gamla du fria. Du har inte sjungit med i nationalsången under landskamperna.

”Aldrig.”

Vad har du för förhållande till nationalsången?

”Näe. Jag har liksom ... vad ska man säga ... Jag har valt att inte sjunga den. Det har aldrig klickat för mig. Jag är stolt över att vara svensk, absolut, jag är stolt över att vara lagkapten i landslaget. När jag kommer ut på planen vill jag ge allt. Ta landslaget så långt jag kan. Men när det gäller nationalsången så har det aldrig klickat för mig att sjunga den eller säga de här orden. Förrän nu. Den här nya nationalsången är precis vad vi behöver. Den gamla var långtråkig. Den här går rätt in. Jag hoppas att det här bli den nya. På tiden att det kommer en ny. Och vem kan göra det om inte Max Martin och Zlatan Ibrahimovic? (leende brett som en långsida).”

Många i Sverige i dag har ett kluvet förhållande till svenska flaggan. Jag gjorde ett reportage om Swedish House Mafia, långt innan de gjort sin deal med Volvo, och var på plats under deras konserter på Friends Arena i Stockholm.
När Swedish House Mafia framförde sin mix av Coldplays Every teardrop is a waterfall, med textraden ”Raise the flag”, projicerades den svenska flaggan över alla led-skärmar. Friends Arena-publikens jubel nådde ytterligare en nivå.
Sebastian Ingrosso gick efteråt runt i logen, uppumpad, genomsvettig och sa:

”Vi gjorde det, vi tog fan tillbaka till flaggan. När jag växte upp var det bara rasister och nazister som hissade svenska flaggan, fattar du? Men kolla på oss. Här sitter jag, en jävla italienare, och där sitt en jävla grek (pekar på Steve Angello) och där sitter en jävla skåning (pekar på Axwell). Vi är svenskar, vi är stolta över vårt land och vill tacka för allt vi fått.”

Zlatan gör något liknande med nationalsången.

”Det är vad jag kan bidra med”, säger han. ”Göra allt för att det ska bli till en positiv sak. För det är så här det är. Det här är så Sverige ser ut 2014. Jag pratar inte perfekt svenska, men det är så det är. Blandningar överallt. Jag kan vara svensk ändå. Vi är alla olika men ändå lika. Pappa är från Bosnien och muslim. Mamma är från Kroatien och katolik. Men jag är född i Sverige och svensk medborgare. Det går inte att ändra på det. Det är bara att gilla läget och acceptera det.”

Zlatan berättar att han spelat upp sin nationalsång för Maxwell, sin brasilianske vän som han känt i tolv år och efter tiden i Ajax, Inter och Barcelona nu har återförenats med i Paris Saint-Germain.

Vad tyckte Maxwell när han hörde låten?

”Jag förklarade för han att det här är den nya svenska nationalsången. ’Du förstår inte språket, men ändå. Lyssna och säg vad du tycker’. När han lyssnade sa han något på brasilianska och pekade sen på sin arm. Håren hade rest sig. Han blev känslosam. Jag sa: ’Jag sa ju det. Det här är det nya Sverige’.”

Hur gick det till när du lärde känna Max Martin?

”Hur lärde jag känna Max Martin? Du, jag ska berätta. Jag fick i Italien höra talas om den här store musikproducenten som kom med eget plan och såg matcher. Jag är inte så insatt. Jag har lite koll på vem det är som sjunger, inte vem som är bakom. Men om han är svensk och jag är svensk, varför hör han då inte av sig till maj med biljetter? Nej, han vill inte störa, fick jag höra. Inte trampa någon på tårna. Han vill bara dit och njuta. Sen hände det igen och igen. Den där musikproducenten är här igen”.

”Sen var jag med landslaget i Stockholm några år senare. Jag var på en restaurang (Beirut Café) och fick höra via en kompis där att han kände musikproducenten. ’Du, ring upp han musikproducenten och be han komma hit’.

Då kallade du honom fortfarande bara för musikproducenten?

”Ja ja. ’Ring opp han, be han komma till maj så ska jag fråga varför han inte hör av sig till maj om biljetter’. Min kompis. ’Han är på väg.’ Jag: ’Varför tar det sån tid?’ Han: ’Han säger att han är nervös, vet inte vad han ska ha på sig.’ Jag hann tänka, tänk om det är en galning? Sen när han kom in i restaurangen, hur ska jag förklara, det var precis som när jag träffar dom här ungdomslagen, trettonåringar, han hade samma blick, den där som säger: ’Är det verkligen han?’ Vi hälsade. Och blev vänner. Jag respekterar Martin, han vill inte ha uppmärksamhet, behöver inte uppmärksamhet. Han behöver inte visa att han är nåt. För han är nåt. En skön person med stort hjärta.”

Under december dominerades svenska mediers konstanta Zlatanbevakning av hans uttalande om damfotboll. Ett uttalande som, väldigt vanligt i svenska medier, plockades ur sitt ursprungliga sammanhang och fick eget liv.

Vad Zlatan gjorde var att som lagkapten försvara sin lagkompis Anders Svensson. Vid Fotbollsgalan fick Anders Svensson en bil (en Volvo) av förbundet för sina insatser, medan damlandslagets motsvarighet inte fick någonting. I stället för att fyllas av hyllningar till Anders Svensson dominerades medierna av kritik mot att herrfotboll och damfotboll behandlas olika.

Samtidigt vet alla att förutsättningarna inom professionell herrfotboll och damfotboll är totalt olika. Det finns inte samma publikunderlag, samma pengar. Det var detta som Zlatan sa. Att det – i denna bemärkelse – inte går att jämföra herr- och damfotboll.

Plus att han drog ett skämt om en damcykel med sin egen autograf som i tryck framstod som väldigt dumt och sårande för damfotbollsspelare.
”Hur vill ni ha det? En del skriver: ’Zlatan har varit med i tio år nu och han ska förstå att han inte kan vara på det här sättet. ’ En del skriver: ’Varför kan Zlatan inte vara sig själv och skämta som han gjort innan?’ Vi vet vad som händer när jag drar ett skämt.”

Vad vill du säga till unga tjejer som spelar fotboll?

”Att dom ska fortsätta spela, fortsätta kämpa. Att jag aldrig menade att såra någon. Jag har alltid uppmuntrat yngre tjejer att spela. Jag har flera gånger spelat med tjejer. På presskonferenser har jag alltid sagt att alla är välkomna i fotboll. Fotboll har en religion. Vem du än är, tjej eller kille, var du än kommer ifrån i världen, så är du välkommen in i fotbollen.”

”Att i Sverige vara tjej och spela har också en fördel. Du får mycket mer uppmärksamhet här än i resten av världen. Det är därför Martha kommer hit och spelar. Hon hade aldrig fått det mottagandet någon annanstans i världen, trots att hon kommer från det som för mig alltid kommer att vara fotbollens moderland (Brasilien). Så svenska tjejer ska spela, vara stolta. Det är inte deras fel att journalister jämför damlandslaget med herrlandslaget.”

Hur ser du på framtiden?

”Jag är 32 år i dag. Jag har två år kvar på kontraktet. Två och ett halvt. Jag vill fortsätta utvecklas, fortsätta vinna troféer. Jag har vunnit 20 kollektiva troféer i dag. En dröm hade varit att nå 30. Men jag vet inte. Även om det inte skulle bli så kan jag ändå erkänna för mig själv att jag gjort något bra. Jag hoppas att många tar efter mig. Jag har många utländska supportrar, men det är Sverige som är det viktigaste. Att jag kan visa för den yngre generationen att man kan ta sig fram även om man är annorlunda. Man behöver inte vara som alla andra.”

Det sista jag ser av Zlatan på PSG:s träningsanläggning är att han går ut till sin parkerade bil och kör hem till familjen.

Max Martin: ”Jag tror inte folk förstår hur tomt det blir när Zlatan en dag slutar. Hur mycket glädje han ger med sitt sätt att spela. Det finns ingen som kan ersätta honom.”

(slut)