Krönika, Dagens Industri

Weekend 25 oktober

Krönika

Jan Gradvall

Alla dessa lösenord. Ibland kan man bli galen på alla olika lösenord som krävs när man är ute på nätet. Det är omöjligt att hålla reda på alla.

Tänk om det fanns ett system som gjorde att man kunde använda ett och samma lösenord för precis allt i ens digitala liv?

Det är det som är idén bakom TruYou, en genial tjänst av Kalifornien-företaget Circle.

Med tjänsten TruYou behövs bara ett konto, en identitet, ett enda betalningssystem. Det finns inte längre olika lösenord eller multipla identiteter.

Med TruYou har du bara en enda nätidentitet som gäller precis överallt, från internetbanken och Blocket till sociala medier och läsarkommentarer. Allt sköts genom TruYou, det sanna du. På så vis avskaffar man även Internets växande problem med nättroll. Det går inte att längre att vara anonym på nötet.

Låter det inte fantastiskt? Men tjänsten TruYou och företaget Circle finns inte ännu på riktigt. Det existerar bara i Dave Eggers nya framtidsthriller ”The Circle” (Hamish Hamilton), en roman som håller på att bli höstens mest omtalade i USA.

Företaget The Circle har stora likheter med Google men även med Facebook, Twitter, Instagram och Spotify. (Och med ”Firman” i John Grishams roman.) Dave Eggers skriver aldrig ut vilket år romanen utspelar sig men han beskriver Circle som ”en kraft som inordnade Facebook, Twitter, Google och slutligen Alacrity, Zoopa, Jefe och Quan”.

Ett elegant sätt att påminna om att aktörer i den digitala världen har kort livslängd. Alacrity? Zoopa? Jefe? Quan? Det kommer att komma nya motsvarigheter till Google och Facebook som vi ännu inte har hört talas om.

Romanen ”The Circle” har på sina håll jämförts med George Orwells ”1984”. Men som suveräne litteraturkritikern och författaren Lev Grossman (intervjuad i DI Weekend i januari) skriver om boken i Time Magazine: ”Du kan egentligen inte skriva 1984 för vår tid eftersom 1984 fortfarande är 1984 för vår tid”.

Men vad Dave Eggers får oss att inse i ”The Circle” att vår tids Big Brother inte är någon yttre kraft utan vi själva. Genom att fullständigt lämna ut våra privata liv på nätet – komplett med fotografier och GPS – skapar vi vår egen övervakning.

Samtidigt har ”The Circle” ingenting gemensamt ”1984” rent språkligt. Dave Eggers skriver lättsamt, roligt. Det märks att han, som bosatt i IT-erans huvudstad San Fransisco, befinner sig nära den här världen.

Alla nämnda IT-företag har perfekta arbetsplatser. Ultramoderna och färgstarka byggnader som får andra kontor att likna ”The Office”. Dave Eggers har väldigt roligt när han beskriver campus på Circle och dess badmintonbanor, dagis, Basquiat-tavlor (inköpta från ett museum med dålig ekonomi) och ”bord arrangerade i koncentriska cirklar”. På företagets ägor gör man till och med sin egen Riesling.

Huvudpersonen Mae kommer nyanställd och storögd till denna nya sköna värld. Hon älskar allt hon ser – till att börja med. När hon tänker tillbaka på sin gamla arbetsplats beskriver hon den som ”ett slöseri med mänsklig potential och som höll tillbaka jordens snurrande”.

I den nya världen måste vi ständigt röra oss framåt. Den som försöker bromsa den utvecklingen stämplas som bakåtsträvare. Och fiende.

Det är inte så konstigt att Google blev så nyfikna/nervösa av rykten om ”The Circle” att de på tidigt stadium mailade Dave Eggers förlag och bad om ett förhandsexemplar. De fick nej.

(slut)

GRADVALLS VAL

BIO
”Gravity”. Missa inte den här höstens stora visuella bioupplevelse (se förra veckans DI Weekend-krönika). Etta på biotoppen i USA. Förhandstippad för Oscar.

HYRFILM
”Man of steel”. Det mest orealistiska är inte längre att Stålmannen kan flyga. Det är att han är journalist på en tidning som nyanställer och där ingen talar om tidningskris.

TV
”Downton Abbey”. En vecka kvar till SVT-premiären av säsong fyra. Ladda med att läsa Caitlin Morans text om ”Lady Marys hemsökta vagina” som finns i ”Morantologi”.