Skivrecensioner, DI Weekend

Miley Cyrus
Bangerz
Sony
Betyg: 3

Miley Cyrus. När det i framtiden blir dags att summera popåret 2013 kommer hon att nämnas jämsides med Daft Punk, Avicii och Justin Timberlake som en av de artister som präglade året och definierade sin samtid.

Endast 20 år gammal vet Miley Cyrus exakt vad hon håller på med. Hennes framträdande vid MTV:s Video Music Awards i augusti (underkläder, nallebjörnar, utsträckt tunga, vit kvinna i svart gatukultur) var en mycket skicklig orkestrerad uppvisning i vad som får media att detonera och plocka fram ordet skandal.

Medieuppmärksamheten efteråt värderades av USA Today till 79 miljoner dollar. Marknadsföringen inför det här albumet var därmed redan klar. Och betald av andra. Som Miley Cyrus säger i en intervju i nya Rolling Stone: ”I know what I’m doing”.

Även musikaliskt verkar Miley Cyrus ha gått i skola hos Madonna. Hon förvandlar sig själv till en tvättsvamp som suger upp all populärkulturella intryck runt omkring henne, framförallt från dansmusik och klubbkultur, och kramar sedan ur kondenserade droppar av pur amerikansk Billboard-pop.

Albumet svajar på sina ställen, men det är inte svårt att förstå varför ”Wrecking ball” är den näst mest spelade låten på Spotify just nu. Ett popdrama på 3.43 minuter som får morgonpendlandet att kännas mindre deppigt genom att förhöja verkligheten. Miley Cyrus fyller varje stavelse med kraft och mening. Musik i presens.

Jan Gradvall

Haim
Days are gone
Polydor
Betyg: 3

Tänk om First Aid Kit i stället varit tre systrar? En förändrad dynamik som kanske gjort det mindre intressant att sitta och sjunga till en akustisk gitarr. Hade de då i stället plockat upp andra instrument och höjt volymen? Det närmaste vi kommer svaret på den fråga är Haim, en trio med systrar från Los Angeles som precis som First Aid Kit har raka hår som leder ända tillbaka till 1971.

Systrarna Haim är också lika skickliga musiker som systrarna Söderberg i First Aid Kit. Danielle har tidigare jobbat som studiogitarrist. Este har studerat musiketnologi.

I tidiga liveklipp med Haim finns en familjär omedelbarhet – tre systrar som jammar i ett rum – som tyvärr inte riktigt kommer fram på detta något överproducerade debutalbum.

Fleetwood Mac är en uppenbar förebild för systrarna Haim. Inte ”Rumors” och 1970-talsalbumen, utan Fleetwood Macs mindre omtalade 1980-talsalbum ”Mirage” och ”Tango in the night”. Haim rör sig storögt och förälskat i detta storslagna 1980-tal, ett decennium de själva är för unga för att ha minnen av.

Några spår är strålande. Men till nästa album hoppas jag att Haim även lär sig Fleetwood Macs metod att skala bort lika mycket som man lägger till.

Jan Gradvall

Cher
Closer than the truth
Warner
Betyg: 3

Är det svårare en kvinna att vara extravagant och ”larger than life” och ändå tas på allvar än det är för en man? Det verkar så när man tittar på Cher, ett namn som alltid omskrivs mer för sitt utseende och sitt privatliv än för sina konstnärliga gärningar.

Chers meritlista borde tala för sig själv. Ingen annan popartist har övertygat mer som skådespelare. Cher är lysande i ”Silkwood”, ”Mångalen”, ”The Mask”.

Som skivartist kan Cher rada upp ett pärlband av klassiker få andra kan matcha: Sonny Bono-duetten ”I got you babe”, Kaj Kindvall-favoriten ”Dark lady”, discomästerverket ”Take me home” (som DJ-legenden Larry Levan alltid spelade på Paradise Garage) och ”Believe”, en låt som i dag häpnadsväckande nog hunnit bli 15 år gammal och som med sin Auto Tune-refräng forfarande pekar mot framtiden.

På nya albumet fortsätter Cher att dansa i discokulans sken utan att någonsin bli retro. Nostalgi har aldrig varit något för henne. 67 år gammal vill hon konkurrera med Swedish House Mafia och Calvin Harris. Med sånger som ”Woman’s world” och ”Take it like a man” visar Cher också att hon alltid har ett budskap.

Jan Gradvall